• Anonym (Anna)

Pappan missköter sonen

Ska försöka göra en lång historia kort.
    När jag blev gravid med sonen som nu är 8 år ville hans pappa att jag skulle göra abort.
    Jag flyttade ut när sonen var en vecka gammal och under de 3 första åren av hans liv träffade han pappa sporadiskt hemma hos mig varannan helg.
    sen ville hans pappa ha honom varannan vecka.
    Kommande åren funkade relativt bra ända tills pappan fick en ny sambo och 3 bonusbarn som flyttade in för ca tre år sedan.

Sedan dess har han börjat missköta sonen mer och mer.
    Han gör aldrig läxor hos pappa, de ska lämnas in måndagar vilket betyder att vi får göra dem varannan söndagkväll när han kommer tillbaka från pappa.
    Kommer hem med långa naglar, fulla av smuts, smutsiga öron.
    Han och ringer mig ofta på kvällarna för han blir lämnad själv hemma (med två hundar som skäller för minsta ljud och då blir han rädd)
    (Hundarna är en historia i sig, de är hemma själva mellan 8-17:30 varje dag och går i blöja)
    När han är hos pappa lägger han sig efter kl 22 på kvällarna, hos mig 19:30 senast.
    En morgon i oktober förra året blev sonen lämnad utanför gymnastikhallen kl 07:00 (det var första lektionen) egentligen går han på fritids? Pappa sa att han kunde gå in till fritids om han började frysa annars vänta där till skolan börjar.
    Sonen ringer sedan mig 07:10 och gråter för att han blivit lämnad där, jag ringer fritids som hittar honom sittandes i en buske.

Många incidenter som hänt innan dess och sedan oktober förra året bor han därför bara hos pappa varannan helg. Jag har sagt till hans pappa att han får bevisa att han kan sköta honom varannan helg innan det blir tal om varannan vecka igen.. Hans pappa bedyrar att han ska bevisa detta.
    Dock så har det bara fortsatt, pappan har inte tid att hämta honom på "sin" fredag utan han får gå hem själv eller gå hem till farmor för pappa är stressad och har mycket jobba, (inget som är onaturligt om det inte varit för att pappa lovat att sluta tidigt varannan fredag för att hämta sonen - han jobbar ändå mer än 10 tim/dag alla andra veckodagar när han inte har sonen. Han har inte tid att skjutsa honom på matcher under "sin" helg pga att han ska hem till sin mor och hjälpa henne eller att "hundarna ska på kurs" osv massa ursäkter. Så jag får lösa skjuts för att sonen ska kunna vara med på sina matcher

N har det hänt två helger på kort tid att vår son lämnats hos mig söndag kväll kl 18 och då inte ens ätit lunch(!) eller gjort klart sin läxa.

Hans pappa vill ha honom varannan vecka för han tycker knappt de hinner umgås den korta tid de ses, eller så klagar han över att sonen har matcher och detta "tar av deras tid tillsammans"
    Jag har försökt förklara att om han står och tittar på hans matcher så ÄR det ju tid tillsammans men han fattar inte och har noll intresse av att titta på utan hittar på annat då.

jag är så spyless på denna människa så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
    Någon som kan råda mig, where do we go next? zzz

• Svar på tråden Pappan missköter sonen
  • Anonym (Foten)
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-19 20:30:22 följande:
    Jag ska ringa både familjerätten och Länsstyrelsen imorgon
    Det låter bra. Ibland behöver folk en spark i baken för att nån ändring ska ske. Uppdatera oss.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (HH) skrev 2023-03-19 21:03:59 följande:

Fy fan sicket as till husse!

As för att man arbetar? Tror de flesta med djur arbetar. Min katter är alltid hemma själva och det fungerar hur bra som helst!

att att TS son däremot inte får mat är ju ett större problem dock! Fast du kanske tycker det är mer synd om hundarna än ett barn?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Öh) skrev 2023-03-20 08:39:35 följande:
    As för att man arbetar? Tror de flesta med djur arbetar. Min katter är alltid hemma själva och det fungerar hur bra som helst!

att att TS son däremot inte får mat är ju ett större problem dock! Fast du kanske tycker det är mer synd om hundarna än ett barn?
    Jag har också katter, de kan dock gå på lådan när de vill. Hundarna får gå och hålla sig från att kissa i 9-10 tim per dag
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-20 08:58:56 följande:
    Jag har också katter, de kan dock gå på lådan när de vill. Hundarna får gå och hålla sig från att kissa i 9-10 tim per dag
    Fast har de blöjor så behöver de ju inte hålla sig. Tycker du ska fokusera på ditt barn istället för hundar som faktiskt FÅR mat och inte behöver göra läxor!
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Öh) skrev 2023-03-20 09:31:25 följande:
    Fast har de blöjor så behöver de ju inte hålla sig. Tycker du ska fokusera på ditt barn istället för hundar som faktiskt FÅR mat och inte behöver göra läxor!
    Det är djurmisshandel på hög nivå att låta dem gå i sitt eget kiss och sin egen avföring i timmar i sträck varje dag. Om du inte fattar det så hoppas jag att du aldrig skaffar husdjur!
  • Anonym (Anna)

Har anmält till Länsstyrelsen iaf Tyst så nu är jag asnervös att han ska fatta att det är jag

Tagit kontakt med Familjerätten också, så nu bör han ha fått en inbjudan till samarbetssamtal på mailen.
    Skulle inte vara förvånad om han tar med sig en advokat till detta möte, svårt att förklara varför men han är så jävla skum människa så jag skulle inte bli förvånad

• Anonym (Sanna)

Det där är bristande omvårdnad. gör orosanmälan på orosanmälan. Stackars barn. Det han gör är verkligen inte barnets bästa. 

pappan bör bara få ha pojken några timmar för umgänge, inte för omvårdnad. Det är han inte kapabel till

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-20 09:42:51 följande:

Har anmält till Länsstyrelsen iaf Tyst så nu är jag asnervös att han ska fatta att det är jag

Tagit kontakt med Familjerätten också, så nu bör han ha fått en inbjudan till samarbetssamtal på mailen.
    Skulle inte vara förvånad om han tar med sig en advokat till detta möte, svårt att förklara varför men han är så jävla skum människa så jag skulle inte bli förvånad

Lugn, du är nog inte den enda som vet att hundarna har blöjor. Bra gjort iaf, djur ska inte behöva leva så där.

Bra med FR också, det verkar ni behöva. Tar han med advokat kommer han bara framstå som väldigt konstig, det är inte en rättssal på så sätt, de har inga mandat att ta lagligt bindande beslut utan är en instans för att hjälpa föräldrar kommunicera, bland annat.
  • Deeelicious
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-20 09:42:51 följande:

Har anmält till Länsstyrelsen iaf  // Tyst så nu är jag asnervös att han ska fatta att det är jag

Det var väl inte det smartaste att anmäla båda grejerna samtidigt. Du borde ha löst det kring sonen först och sedan anmält om djurmisshandel. Nu kommer han ju fatta såklart att det var du och situationen rörande sonen kommer att bli ännu mer infekterad och kanske svårare att lösa. Hur tänkte du här TS?
  • Anonym (Anna)
    Deeelicious skrev 2023-03-20 11:51:16 följande:
    Det var väl inte det smartaste att anmäla båda grejerna samtidigt. Du borde ha löst det kring sonen först och sedan anmält om djurmisshandel. Nu kommer han ju fatta såklart att det var du och situationen rörande sonen kommer att bli ännu mer infekterad och kanske svårare att lösa. Hur tänkte du här TS?
    Gjort är gjort tänker jag, dessutom kommer jag blåneka att det är jag
  • Anonym (Anna)

Tror inte jag skrev det men Igårkväll ringde äldsta sonens pappa till mig och berättar att den yngre sonens far smsat honom efter att jag hämtat sonen:
    ?Vet du om det hänt något för Anna var så arg när hon kom hit?? Anna är arg på mig för att jag inte gör som hon tycker att jag ska göra? och till sist ?Anna bevakar mig och NN?

Nu försöker han smutskasta mig för att få mig att framstå som en tokig käring 😆
    Jag ska inte ha någon kontakt med honom mer än nödvändigt, inte påminna om saker utan bara notera allt som händer framöver iaf

• EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-20 12:32:50 följande:

Tror inte jag skrev det men Igårkväll ringde äldsta sonens pappa till mig och berättar att den yngre sonens far smsat honom efter att jag hämtat sonen:
    ?Vet du om det hänt något för Anna var så arg när hon kom hit?? Anna är arg på mig för att jag inte gör som hon tycker att jag ska göra? och till sist ?Anna bevakar mig och NN?

Nu försöker han smutskasta mig för att få mig att framstå som en tokig käring 😆
    Jag ska inte ha någon kontakt med honom mer än nödvändigt, inte påminna om saker utan bara notera allt som händer framöver iaf

Du ska göra en orosanmälan också. För din sons bästa. 
  • Anonym (Ylva)
    Deeelicious skrev 2023-03-20 11:51:16 följande:
    Det spelar ingen roll att saker och ting händer samtidigt. Det är inte så att man bör avvakta med att anmäla saker, utan det är tämligen rimligt att direkt anmäla när man ser brister.

TS bör ju ha fokus på sitt barn, men det är väl lika bra att också ta tag i det andra som uppmärksammas. Människan kan ju misstänka och aldrig veta.

Det kan ju precis lika gärna vara så att TS blir mindre misstänkt för att ha anmält. Hon kan ju hänvisa till att hon har fokus på barnet....
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ylva) skrev 2023-03-20 12:37:12 följande:
    Det spelar ingen roll att saker och ting händer samtidigt. Det är inte så att man bör avvakta med att anmäla saker, utan det är tämligen rimligt att direkt anmäla när man ser brister.

TS bör ju ha fokus på sitt barn, men det är väl lika bra att också ta tag i det andra som uppmärksammas. Människan kan ju misstänka och aldrig veta.

Det kan ju precis lika gärna vara så att TS blir mindre misstänkt för att ha anmält. Hon kan ju hänvisa till att hon har fokus på barnet....
    Jo och jag tänker när det gäller Länsstyrelsen att de kan ju ringa dem om 2 dagar eller en månad?vet ju inte riktigt hur det fungerar
  • Tow2Mater

Kanske fokusea på det som är oroande, just att sonen inte ätit lunch eller gjort klart sin läxa verkar ju mest bero på att han leker med en kompis och inte vill komma hem for mat och läxa. Det är väl inget att vara orolig for i sig, fast det ju naturligtvis blir en irritation for dig och du måste se till att läxan gors på kvällen.

Svar på tråden Pappan missköter sonen