Självkänsla på riktigt?
Hur bygger man upp sig igen om man haft trauman och psykisk ohälsa länge? Har någon tips eller erfarenheter? Känns inte alls som jag värdesätter mig själv och vill ta hand om mig. Lättare ta hand om andra. Men gör ont.
Hur bygger man upp sig igen om man haft trauman och psykisk ohälsa länge? Har någon tips eller erfarenheter? Känns inte alls som jag värdesätter mig själv och vill ta hand om mig. Lättare ta hand om andra. Men gör ont.
Öva på att säga nej t.ex.
Sätt upp små utmaningar för dig själv att bocka av.
Man bygger upp självkänslan av att öva på att lyssna på sin egen röst.
Vad drömmer du om att göra?
Tänk såhär:
Om att var möjligt, om jag inte kunde misslyckas- vad skulle jag då göra?
När du svarat på den frågan för dig själv- se om det finns ett mini-steg mot den drömmen som du kan göra idag eller inom en vecka.
T.ex.
"Jag drömmer om att flytta utomlands".
Då kan ditt första steg vara:
Du kollar upp jobb/utbildningar utomlands.
Bryt ner dina drömmar i små steg och var stolt över dig själv för allt du klarar av på vägen.
Njut av nuet samtidigt som du har tillförsikt för framtiden! :)
Öva på att säga nej t.ex.
Sätt upp små utmaningar för dig själv att bocka av.
Man bygger upp självkänslan av att öva på att lyssna på sin egen röst.
Vad drömmer du om att göra?
Tänk såhär:
Om att var möjligt, om jag inte kunde misslyckas- vad skulle jag då göra?
När du svarat på den frågan för dig själv- se om det finns ett mini-steg mot den drömmen som du kan göra idag eller inom en vecka.
T.ex.
"Jag drömmer om att flytta utomlands".
Då kan ditt första steg vara:
Du kollar upp jobb/utbildningar utomlands.
Bryt ner dina drömmar i små steg och var stolt över dig själv för allt du klarar av på vägen.
Njut av nuet samtidigt som du har tillförsikt för framtiden! :)
Ta vara på sina talanger och färdigheter och utveckla dem, det brukar ge en bra boost för både självkänsla och självförtroende.
Var inte rädd för att ta plats i sociala sammanhang. Du har lika stor rätt att komma till tals som de andra. Bygg upp en självrespekt som gör att du på sikt blir mer oberoende av andras gillande eller ogillande. Be om hjälp när DU behöver, på samma sätt som andra kanske ber om din hjälp.
Lyssna på musik som gör dig glad och inspirerad. Var kreativ och gör nya saker som du aldrig eller sällan gjort.