• myraaan87

    Funderingar kring planering av syskon

    Skulle behöva bolla mina tankar kring framtida syskon och gärna få lite inputs ifrån er.  


     


    Lite bakgrund: Fick mitt första barn för två månader sen. Jag blev uppsagd ifrån min provanställning under min graviditet (helt plötsligt, samma dag som den skulle övergå i fast tjänst?). Jag har alltså inget jobb att gå tillbaka till och jag fyller snart 36 år, så ska vi försöka med nummer två bör det ske relativt snart. 


     


    Det jag funderar på är om vi ska försöka med nr 2 nu medan jag är föräldraledig och att jag (om allt går relativt snabbt) får ?dubbel? föräldraledighet? Dvs att jag slipper söka/börja på ett nytt jobb där emellan. Vill absolut inte riskera att bli uppsagd från ännu en provanställning pga graviditet. Hade det sett annorlunda ut hade jag gärna väntat åtminstone ett par år innan vi börjar försöka så att jag kan hitta ett nytt jobb och jobba ett tag innan och att min kropp får återhämta sig lite mer. Men med tanke på min ålder känns det dumt att vänta för länge. Det tog ett tag att bli gravid med vår son så räknar med att det kanske blir likadant nästa gång. 



    Hur hade ni gjort i den här sitsen?

  • Svar på tråden Funderingar kring planering av syskon
  • Anonym (B)

    Om jag var i din sits så hade jag försökt med barn nr 2.

  • Anotherone

    Vill ni verkligen ha fler barn så kanske ni ska köra på med tanke på din ålder. Men tvekar ni så hade jag valt att börja jobba efter FL och sen tagit det som det kommer. För jag personligen hade inte pallat att inte få göra något annat emellan. Men där är man olika. 

  • Anonym (Lisa)

    Väntat. Jag ville ha minst tre år mellan mina, aldrig att en 1;5 åring ska behöva stå tillbaka pga en bebis.

  • myraaan87
    Anonym (Lisa) skrev 2023-03-12 19:07:35 följande:

    Väntat. Jag ville ha minst tre år mellan mina, aldrig att en 1;5 åring ska behöva stå tillbaka pga en bebis.


    Jo det hade ju varit skönt att ha 2-3 år mellan dem. Men känns inte helt ultimat att försöka få barn nr 2 när jag börjar närma mig 40. Blir det problem lär jag ångra bittert att vi inte började försöka tidigare.
  • myraaan87

    Anotherone - Ja alltså är inte stensäker på att jag vill ha fler barn, men det lutar mer åt det än att det inte blir några fler. Min sambo vill väldigt gärna ha en till och gärna så snart som möjligt..

    Gällande jobb känner jag mig redan stressad över att behöva börja söka jobb igen och det ger mig nästan ångest. Vore skönt att få en längre paus att lista ut vad jag egentligen vill syssla med osv. Så jag skulle inte ha problem med att vara borta från arbetslivet lite längre. 

  • Maymom

    Försök direkt. Du vet inte hur lång tid det tar och åldern finns ju där och spökar.
    Och om du blir gravid nu (innan barnet blir två typ) får du ju behålla samma SGI till nästa barn-läs mer om försäkringskassans regler för jag minns ej exakt vilken tidsgränsen är.
    (Behöver du studera nåt för att bredda dig inför nytt jobbsökande så gör det i höst innan du har två barn.)

  • svansmamman

    Jag tror personligen att jag hade väntat, men det är svårt att säga när jag inte är i samma sits som dig rent åldersmässigt. Däremot kan jag väl dra paralleller till jobbsituationer. Nu blev jag förvisso inte uppsagd under graviditeten, men jag blev otroligt illa behandlad och var därför fast besluten vid att inte gå tillbaka till samma arbetsplats efter föräldraledigheten. Jag har haft ångest länge över tanken på att måsta bestämma mig för vad jag vill jobba med och att faktiskt ta tag i att söka jobb. Jag tror inte du kommer känna dig mer redo eller sugen på att ta tag i jobbsökandet efter ännu en föräldraledighet, så jag tror inte du kan förvänta dig att andan kommer falla på av sig själv. 


    Med tanke på att du blev uppsagd under din graviditet antar jag att du har en lägre SGI än om du hade jobbat. Om jag var i dina skor tror jag att jag hade velat jobba och vänta lite med barn, dels för att jobba upp en bättre SGI men även för att barnet ni har nu ska få vara i centrum och inte behöva tumma på uppmärksamhet och utveckling en tid framöver. Att ni inte känner er jättesugna på ett barn nu talar också för att vänta, tycker jag. 


    Med det sagt är det lätt att sitta på sidan av och resonera. Jag hoppas ni landar i ett beslut ni känner passar er och er familj bäst. Jag önskar er ALL lycka till! ❤️

Svar på tråden Funderingar kring planering av syskon