Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

Funderingar kring planering av syskon

Jag tror personligen att jag hade väntat, men det är svårt att säga när jag inte är i samma sits som dig rent åldersmässigt. Däremot kan jag väl dra paralleller till jobbsituationer. Nu blev jag förvisso inte uppsagd under graviditeten, men jag blev otroligt illa behandlad och var därför fast besluten vid att inte gå tillbaka till samma arbetsplats efter föräldraledigheten. Jag har haft ångest länge över tanken på att måsta bestämma mig för vad jag vill jobba med och att faktiskt ta tag i att söka jobb. Jag tror inte du kommer känna dig mer redo eller sugen på att ta tag i jobbsökandet efter ännu en föräldraledighet, så jag tror inte du kan förvänta dig att andan kommer falla på av sig själv. 

Med tanke på att du blev uppsagd under din graviditet antar jag att du har en lägre SGI än om du hade jobbat. Om jag var i dina skor tror jag att jag hade velat jobba och vänta lite med barn, dels för att jobba upp en bättre SGI men även för att barnet ni har nu ska få vara i centrum och inte behöva tumma på uppmärksamhet och utveckling en tid framöver. Att ni inte känner er jättesugna på ett barn nu talar också för att vänta, tycker jag. 

Med det sagt är det lätt att sitta på sidan av och resonera. Jag hoppas ni landar i ett beslut ni känner passar er och er familj bäst. Jag önskar er ALL lycka till! ❤️

Svar på tråden Funderingar kring planering av syskon