Anonym (Cc) skrev 2023-02-17 16:36:41 följande:
Tricket är nog att inte bara pröva på det ibland när lusten faller på, utan vill man bli frisk så gäller det ha annat igång och så gäller det att man är outhärdlig.
Och det inkluderar ju då att hålla sig aktiv, försöka få ett rikt socialt/känslo liv och allt annat som vi människor mår bra och får dopaminer utav.
Skulle kunna tänka mig att dessa tankar uppkommer mer vid tider utav stress eller perioder där du är ledsen och mår dåligt?
Kanske inte har så mycket att sysselsätta hjärnan med under dagarna. Eller något beroende du har.
Då är det absolut första uppdraget att fixa det innan och samtidigt hålla på att neutralisera tankarna medans du gör framsteg.
Till slut, när du mår bra. Kommer du nog inte tänka längre i dom här banorna.
Men att ändra vanemönster och tankegångar som du på ett sätt säkert också själv har fixat så att du sitter fast med.. Det är ingenting som går över bara för att man gör det ibland någon gång om året, utan det måste vara ett medvetet val du gör varje gång det händer. Och framförallt så är ändra mönster värt det, men det kommer att ta tid.
Jag tror att det kan komma i samband med stress ja, och andra faktorer. Har endel generell ångest som kommer och går och det kan trigga tankarna tror jag.
Lever ett normalt liv skulle jag säga, har mycket vänner omkring mig, pluggat på universitetet, har ett fast jobb, många intressen, träning osv. Men finns mycket psykisk ohälsa i släkten med familjemedlemmar som är grovt psykiskt sjuka, så kanske är något genetiskt också?
Du har nog rätt i det du säger, får fortsätta jobba med det. Är beredd på att helt frisk kommer jag nog aldrig bli, men jag lär mig hantera det. Tack!