• Anonym (Mamma)

Mobbning. Slutat gå till skolan.

Min dotter går i 8:an och problemen startade i 7:an när hon började en ny skola. Första terminen var tuff med mycket skit mellan tjejerna men det blev bättre till vårterminen. Men på våren började flera av killarna trakassera henne för allt från utseende till fritidsintresse. tiden går men det bara fortsätter och jag har bråkat med skolan hela tiden. I perioder lugnar det sig men det uppstår hela tiden nått nytt. Hon slog en av sina mobbare tidigare i veckan och självklart förstår jag att våld inte kan accepteras men han lät inte henne vara. Nu väntar vi på svar om hon ska bli avstängd eller något annat. Vi har försökt få till skolbyte men inget än Och det är inte så lätt heller då det är otroligt mycket problem på flera skolor. Det värsta är internet också, även om hon bytar skola så finns det alltid någon som känner någon som kan få det att fortsätta. 

vad gör jag? Jag upplever en otroligt inkompetent och mesig ledning (privat skola) och har tagit detta vidare i nästa steg. min dotter är hemma mycket och nu vill de ev anmäla detta till socialtjänsten. 
    min dotter har helt okej betyg och pluggar när hon är hemma men det håller ju inte i längden. Jag har sökt skolor utanför kommunen också men än så länge inget.

de har presenterats lösningar av skolan, senaste nu i veckan men redan två dagar senare kunde jag se att de inte kan uppfylla kraven på eleverna då ingen vuxen befann sig där de ska vara. 

• Svar på tråden Mobbning. Slutat gå till skolan.
  • Anonym (Ta kontroll)

Jag beklagar verkligen din dotters situation, det låter otroligt tufft för er alla!
    Mitt tips är att du tar kontroll över det du kan i väntan på att ni lyckas få till ett skolbyte. Kontakta själv socialtjänsten och berätta om situationen och be om föräldrastöd, t.ex. samtal och kanske även hjälp i kontakten med skolan. Ring också Skolinspektionen så fort som möjligt och be om råd och gör eventuellt en anmälan. Dit måste du nog ringa nu medan dottern fortfarande går kvar i sin skola, annars tror jag inte att de kan agera.
    Och stå på dig! Det är hemskt att samhället kräver att ett mobbat barn ska tvingas träffa sina förövare varje dag.

• Anonym (Mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-22 18:21:31 följande:

Går det att flytta tillbaka till gamla skolan? Det tar evigheter att förändra en skola så jag skulle inte hoppas på den hon går i nu. 

Den har bara upp till 6:an, därav skolbyte. det Är väldigt blandat vilka skolor de gamla eleverna har hamnat på. 
  • Anonym (Mamma)

Jag har sagt till min dotter att pausa från sociala medier, hon har gjort det till viss del men ja en 14-åring lyssnar inte alltid riktigt. Hon blockar iaf men de skickas från andra konton.

vi står i kö för skolbyte

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-23 08:02:25 följande:

Jag har sagt till min dotter att pausa från sociala medier, hon har gjort det till viss del men ja en 14-åring lyssnar inte alltid riktigt. Hon blockar iaf men de skickas från andra konton.

vi står i kö för skolbyte

Hör av er till skolchefen på kommunen. Förklara ert läge och säg att er dotter behöver ett skolbyte för ahh inte bli hemmasittare. Att bara stå i vanlig skolbytes kön blir inte optimalt för er dotter då hon ska få gå före i kön framför andra som bara vill byta skola. Ring även rektorer på andra skolor dig ni vill ha dottern. Ibland stöter man på eldsjälar som hjälper en att dra i rätt trådar. 
  • Anonym (Mia)

Förklara Att hon blir hemmasittare pga mobbning om det var otydligt i texten ovan

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-22 14:51:32 följande:

Tack för era svar!
    skolan gör helt enkelt inte sitt jobb därför har jag tagit det vidare så får vi ser vad det blir av det. Vet att det är skolplikt men vill inte tvinga mitt barn till den hemska miljön. Hon ringer mig från skolan obskyrt sett varje gång hon är där. 

har varit på flera möten men trots deras löften blir inget bra. Hon avskärmar sig från människorna som håller på men de skickar dumma saker från andras konton istället. Vi sparar ALLT!

Åh shit!  Cybermobbing? Och de gör det inte direkt utan genom andra och med anonyma konton? Det där är nästan omöjligt att komma åt. 

Jag tycker ju, när det är så här allvarligt så bör skolan ta dit föräldrarna till ungdomarna som mobbar. De måste ha helt klart för sig att de måste inverka på sina barn nu. Om sedan barnen är så lömska att de fortfarande går via andras konton - kan man hitta någon som är riktig bra på IT- säkerhet, som kan kartlägga detta? Så att man sedan kan gå på rätt personer, kanske stänga av dessa en vecka ifrån skolan? Detta borde skolan åtminstone samarbeta om. 

Man kan förstås också tycka att man inte bör bli upprörd om lite skriverier på nätet och att ungdomen själv helt enkelt inte ska bry sig, men det beror ju helt på hur allvarligt det är. Jag kan tänka mig att skolan kanske har uppfattningen att det bara är lite tjafs. Det är svårt ibland att vara överens om hur pass allvarligt det är, just för att det blir så luddigt också när det sprids på nätet. Men jag antar att du har övertygad dig att det är allvarligt?
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2023-01-23 09:33:03 följande:
    Åh shit!  Cybermobbing? Och de gör det inte direkt utan genom andra och med anonyma konton? Det där är nästan omöjligt att komma åt. 

Jag tycker ju, när det är så här allvarligt så bör skolan ta dit föräldrarna till ungdomarna som mobbar. De måste ha helt klart för sig att de måste inverka på sina barn nu. Om sedan barnen är så lömska att de fortfarande går via andras konton - kan man hitta någon som är riktig bra på IT- säkerhet, som kan kartlägga detta? Så att man sedan kan gå på rätt personer, kanske stänga av dessa en vecka ifrån skolan? Detta borde skolan åtminstone samarbeta om. 

Man kan förstås också tycka att man inte bör bli upprörd om lite skriverier på nätet och att ungdomen själv helt enkelt inte ska bry sig, men det beror ju helt på hur allvarligt det är. Jag kan tänka mig att skolan kanske har uppfattningen att det bara är lite tjafs. Det är svårt ibland att vara överens om hur pass allvarligt det är, just för att det blir så luddigt också när det sprids på nätet. Men jag antar att du har övertygad dig att det är allvarligt?
    Det står allt från könsord, rykte om sexuellt överförbara sjukdomar, att hon är äcklig, luktar, homosexuell, man ska undvika henne osv 
  • LFF

Eftersom ni fört en dialog med skolan och ingenting händer så ta det till huvudmannen (=kommunen gissningsvis). Där berättar ni att ni även kommer att dra det till Skolinspektionen och även mot media. Det brukar ge dem lite fart under arslet att ta tag i saker och ting. 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-23 11:40:05 följande:
    Det står allt från könsord, rykte om sexuellt överförbara sjukdomar, att hon är äcklig, luktar, homosexuell, man ska undvika henne osv 
    Ja... illa nog. Även om det är vanligt att tonåringar skriver såna saker. Men det är inte okej, självklart. 

Jag är själv en aning osäker om hur pass bra man kan komma åt vilka som har skrivit vad där.  Du kanske kan peppa henne, under tiden (förhoppningsvis händer ju något mer också), och säga att andra ungdomar nog inte tar det där för sanning heller. 
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-22 18:21:31 följande:
    Går det att flytta tillbaka till gamla skolan? Det tar evigheter att förändra en skola så jag skulle inte hoppas på den hon går i nu. 
    +1
  • Anonym (C)

Byt skola igen förhelvete.. Wtf.... 

Hon slår alltså en mobbare som vägrar att sluta trakassera henne. Och fega som skolor ofta är... Så ställer dom sig o gnäller på den som inte fick hjälp och blev tvungen att markera.. 

Pojkvaskern överlever.. o lärde sig nog att det är dags att sluta jävlas..

Sluta försöka söka hjälp ifrån den där skolan.. Säg att du kommer bli tvungen att byta skola igen nu, för dom som sitter och är styrandes är helt jävla odugliga. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2023-01-23 19:21:13 följande:
    +1
    Den var bara till 6an därav skolbytet
  • Anonym (Ellie)

Först en stor kram till din dotter. Hon förtjänar inte detta. Härligt att hon kan plugga på distans i alla fall tills resten löser sig. Hon pluggar ju för sin egen skull (och det är rätt gott att kunna sätta alla andra på plats med bra betyg och komma in på gymnasielinjen man önskar!).

Först skolsituationen:
    Alternativ är att hitta om någon skola har en "lokal" linje som ni kan söka till. Idrott, musik, bild, entrepenör eller vad ni har i kommunen. 

Även om du har ensam vårdnad - finns det någon i släkten/bekantskapskretsen som bor i en annan kommun som kan tänka sig ansvara för tjejen i ett och ett halvt år (tills grundskolan är klar), i så fall kan ni skriva henne där och så flyttar hon till en annan kommun. Hon behöver ju givetvis själv vara med på den idén

Tyvärr är det svårt att läsa på distansskola i Sverige om man är bosatt i Sverige. Det kan vara värt ett försök att kontakta Sofia distans ändå; www.sofiadistans.nu/anmalan/ (hänvisa till punkt 7. Synnerliga skäl med hänsyn till sociala förhållande, tänker det skulle kunna vara en anledning i så fall. )

Det finns även en huvudman för skolan - den kan du kontakta och anmäla till. 

Anmäl till Skolinspektionen: uppgift.skolinspektionen.se/information

Ring Friends och prata med dem, de har många bra tips. 

BRIS vuxentelefon är också en bra väg att gå: www.bris.se/for-vuxna/start/bris-vuxentelefon/

Till sist.Känner en bekant som är med i DACA. Det kan vara värt att kolla av med dem. daca.nu/ De står på barnets sida och kan hjälpa till på olika sätt. Allt ifrån ett stöd i skolan till en MC-cortege. Kan helt klart vara en bra extern kontakt som "står utanför" allt.  

Svar på tråden Mobbning. Slutat gå till skolan.