• AndreaBD

Mobbning. Slutat gå till skolan.

Anonym (Mamma) skrev 2023-01-22 14:51:32 följande:

Tack för era svar!
    skolan gör helt enkelt inte sitt jobb därför har jag tagit det vidare så får vi ser vad det blir av det. Vet att det är skolplikt men vill inte tvinga mitt barn till den hemska miljön. Hon ringer mig från skolan obskyrt sett varje gång hon är där. 

har varit på flera möten men trots deras löften blir inget bra. Hon avskärmar sig från människorna som håller på men de skickar dumma saker från andras konton istället. Vi sparar ALLT!

Åh shit!  Cybermobbing? Och de gör det inte direkt utan genom andra och med anonyma konton? Det där är nästan omöjligt att komma åt. 

Jag tycker ju, när det är så här allvarligt så bör skolan ta dit föräldrarna till ungdomarna som mobbar. De måste ha helt klart för sig att de måste inverka på sina barn nu. Om sedan barnen är så lömska att de fortfarande går via andras konton - kan man hitta någon som är riktig bra på IT- säkerhet, som kan kartlägga detta? Så att man sedan kan gå på rätt personer, kanske stänga av dessa en vecka ifrån skolan? Detta borde skolan åtminstone samarbeta om. 

Man kan förstås också tycka att man inte bör bli upprörd om lite skriverier på nätet och att ungdomen själv helt enkelt inte ska bry sig, men det beror ju helt på hur allvarligt det är. Jag kan tänka mig att skolan kanske har uppfattningen att det bara är lite tjafs. Det är svårt ibland att vara överens om hur pass allvarligt det är, just för att det blir så luddigt också när det sprids på nätet. Men jag antar att du har övertygad dig att det är allvarligt?
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-23 11:40:05 följande:
    Det står allt från könsord, rykte om sexuellt överförbara sjukdomar, att hon är äcklig, luktar, homosexuell, man ska undvika henne osv 
    Ja... illa nog. Även om det är vanligt att tonåringar skriver såna saker. Men det är inte okej, självklart. 

Jag är själv en aning osäker om hur pass bra man kan komma åt vilka som har skrivit vad där.  Du kanske kan peppa henne, under tiden (förhoppningsvis händer ju något mer också), och säga att andra ungdomar nog inte tar det där för sanning heller. 
Svar på tråden Mobbning. Slutat gå till skolan.