• Applemac14

    Svärmor visar ingen respekt

    Hej! Som många andra, har jag ett problem med min svärmor. Hon är väldigt nära sin enda som, dvs min man, som blivit ordentligt curlat av henne. 
    Själva problemet är att hon inte respekterar våra gränser. Hon envisas om att laga massor av mat, som vi sen måste slänga. Om vi inte tar emot hennes mat så kan vi hitta en kasse av matlådor utanför vår dörr. Vi sa att vi skulle byta julklappar när vi kunde ses, min man sa 3 gånger att hon inte ska lämna något till oss. Trots detta hittar vi en kasse utanför vår dörr.. då var jag tvungen att gå och lämna hennes klappar bakom hennes dörr också. Jag vill inte att vår dotter ska ha rosa spetsklänningar, ändå köper hon princesskläder i mängder. Om man nu skulle säga ifrån så tar hon offerrollen. Hon förstod inte när jag inte kunde ta emot 3kg hemmagjort bröd, fast vi är 2 personer?! Jag når inte fram till henne, och min man har försökt men hon fortsätter med samma beteende oavsett vad vi säger eller gör. 


    Någon som kan känna igen sig? Känner mig helt maktlös när hon behandlar oss som barn. Det känns både obehagligt och respektlös. 

  • Svar på tråden Svärmor visar ingen respekt
  • erikaABC

    Fortsätt att lämna tillbaka det ni inte vill ha.
    Gör det till hon tröttnar. Hon verkar vara typen som behöver lära sig den hårda vågen

  • Jag är bara jag

    Det är ofta svårt med svärmödrar. Ännu värre med svärmödrar som verkar ha en diagnos som din. Då når man inte fram hur man än försöker. Ni kan fortsätta fräsa ifrån, men det lär inte ha effekt. Hon gör ju inget fel enligt henne själv. Ge bort kläder och saker ni inte vill ha till bättre behövande. Eller sälj. Sluta ta emot mat. Släpp inte in henne. I värsta fall, sluta helt ha kontakt.

  • Tow2Mater

    Stoppa matlådorna i frysen. Ni låter lite otacksamma. Bara att slänga då om ni inte kan äta dem på nåt sätt, om det gor henne glad är det väl bara att låta henne hållas.

    Idag anses det ju att även pojkar ska ha tillgång till rosa klänningar, det är ju lika illa att inte låta flickor få det.

  • Guldnovan

    Vilken dröm det vore med en mamma som lagar mat OCH bakar! Min har inte  bjudit oss på middag en enda gång under 30 år. 

Svar på tråden Svärmor visar ingen respekt