• Sucken

Blött i snart två veckor

Hej! Jag är i v.6+0. Har haft småblödningar sen 4+3 och kollade upp mig för fem dagar sedan hos gyn. Dom kunde se en graviditet som såg ut som den skulle, men det var för tidigt att höra hjärtljud. Har fått en ny tid den 29e för ett till vul. Problemet är att jag börjat blöda mer. Fortfarande kan jag ha trosskydd på mig, men är rätt mycket blodiga flytningar nu. Syns även blod i toan när jag kissar. Känns som att det blir mer och mer. Är så sjukt orolig och idag låg jag i sängen till 18.30 för jag ville inte kliva upp och gå på toan och se blodet. Usch, jag är så deppig. Känns som att man väntar på ett missfall som kommer vilken dag som helst. Har läst flera solskenshistorier, men när blödningen har börjat öka så känns det inte så troligt att det här kommer gå vägen. Hur länge kan man blöda innan ett missfall kommer igång egentligen? Än så länge har jag inte superont och har fortfarande graviditetssymtom och det är väl lite positivt. Känns dock som att illamåendet har varit mindre idag. 

• Svar på tråden Blött i snart två veckor
  • SunnyP

Jag började blöda i vecka 8 och det höll i sig till vecka 12. Oftast var det bara när jag torkade mig men vid några tillfällen så rann det i toalettstolen så allt blev helt rött. Jag blödde inte hela tider utan hade som episoder på några dagar åt gången. Oftast började det som rosa, övergick i rött och sedan brunt för att sluta och börja om några dagar senare. Jag hade ett hematom i livmodern som gjorde att jag blödde och bebisen var hela tiden ok. När det var som värst så blev jag ordinerad sängvila i en vecka, jag tog redan progesteron eftersom det var en IVF graviditet med fick extra progesteroninjektioner en gång i veckan efter att jag började blöda. Blödningarna upphörde alltid helt under ett par dagar efter injektionen. Mina blödningar blev först värre innan de avstannade helt.
    Jag har aldrig fått missfall så jag kan tyärr inte svara om det men jag hoppas att det går vägen för dig.

• Jag är bara jag

Vid mina 4 m.f har jag börjat blöda rejält inom nån/några dagar. Har även blött ganska mycket en hel vecka en gång och det var ofarligt och blev barn ändå. Skillnaden var hur blodet såg ut. Vid missfallen slemmigt och med klumpar och vid graviditeten som gick vägen rent, tunt blod utan slem. Förutom smärtan då vid alla m.f.
    Endast VUL kan ge klart besked för din del så jag håller en tumme!

• Dukallarmigdrömmare

I förra graviditeten började jag blöda först en blödning som lite mens med klarrött blod i v 8, dagen efter blödde jag lite brunt och fortsatte så i två veckor innan det slutade. Kollade upp dagen efter den färska blödningen med vul och det såg bra ut. Men några dagar hade den dött fick jag reda på i v 14. Så för mig betyder blödning inget bra särskilt inte eftersom den fortsatte i två veckor. Kom inte mycket . Men visst kan man blöda utan det är någon fara.

• Dukallarmigdrömmare

Kan tillägga jag varken hade slem eller klumpar när jag blödde.

• Sucken

Tack för svar! Ja, det verkar vara så olika för alla. Jag känner mig inte särskilt positiv. Blödningen har avtagit lite och har mindre ont. Men såhär har det varit i två veckors tid. Börjar och slutar helar tiden. Så frustrerande. Men jag får försöka ställa in mig på att det kan vara ett MA. Det märks den 29e i så fall. Har inskrivning hos barnmorskan på tisdag, men kommer nog ringa och omboka tiden till efter den 29e då jag vet om jag har ett levande foster i magen eller inte. 😒

• SunnyP
    Sucken skrev 2022-12-18 19:30:50 följande:

Tack för svar! Ja, det verkar vara så olika för alla. Jag känner mig inte särskilt positiv. Blödningen har avtagit lite och har mindre ont. Men såhär har det varit i två veckors tid. Börjar och slutar helar tiden. Så frustrerande. Men jag får försöka ställa in mig på att det kan vara ett MA. Det märks den 29e i så fall. Har inskrivning hos barnmorskan på tisdag, men kommer nog ringa och omboka tiden till efter den 29e då jag vet om jag har ett levande foster i magen eller inte. 😒

Min läkare sade att ungefär hälften av alla tidiga blödningar berodde på missfall och hälften var ofarliga. När man som jag hade har ett hematom så kan man blöda enorma mängder och även få väldigt ont speciellt om blödningen är större, vissa blöder stora klumpar också, hade kontakt med en tjej som fick en klump stor som en citron i vecka 12 som hon var övertygad om var fostret men så var det inte så hur blödningen ser ut betyder egentligen ingenting och inte heller hur länge den varar, min varade i ca 5 veckor och var ofarlig, var ibland  klar, ibland slemmig och iland med mindre klumpar och i alla olika färger men är i v. 26 nu. Enda sättet att veta säkert är att göra vul/ul. Jag hoppas att allt kommer se bra ut för dig den 29de, jag vet precis hur frustrerande det är och hur man slits mellan hopp och förtvivlan när det avtar bara för att starta om på nytt igen hela tiden. Jag köpte en dopler för att kunna lyssna på hjärtljuden, funkade från vecka ca v.9 den här gången och det hjälpte mig att lugna mig särskilt som blödningarna blev värre i vecka 11-12 innan de upphörde även om jag fick gå på ul ofta.
  • Sucken

En uppdatering från mig! Fick komma till gyn idag igen. Jag kände att jag inte kunde vänta till den 29e för jag tyckte det blödde mer och jag kunde inte släppa oron. Det visade sig att min slemhinna låg utanpå livmodertappen istället för innanför om jag förstod honom rätt. Det var därför jag var så lättblödande. Blev ett rejält blodbad i gynstolen när han var där och petade. 😅 Han gjorde även cellprov och kollade med vaginalt ultraljud. Fostret motsvarade rätt storlek och han kunde se hjärtaktivitet. Så nu kan jag släppa min oro för ett tag. Jag skulle även få komma på återbesök om några veckor. Fick även cyklokapron utskrivet för att stoppa blödningen. 

Svar på tråden Blött i snart två veckor