Lergigan
Har fått lergigan mot min ångest att ta på dagtid. Tar 25 mg och tycker den gör mig trött? är det övergående?
Någon som tar den dagligen och har erfarenhet?
Har fått lergigan mot min ångest att ta på dagtid. Tar 25 mg och tycker den gör mig trött? är det övergående?
Någon som tar den dagligen och har erfarenhet?
Jag tar dagligen och kan använda den som sömnmedicin. Man blir trött av Lergigan, och jag tror inte att det är övergående för det är en effekt av medicinen eftersom den är lugnande.
Nej, det är inte övergående. Finns en anledning till att Lergigan används som sömnmedicin.
Nej inte övergående, tar i perioder varje kväll för att sova ordentligt.
Du kan ju prova ta en lägre dos.
Kanske fortfarande får en tillräckligt lugnade effekt men mindre hemskt trötthet. Beror ju också lite på hur ångesten är.
Tagit runt 5-15 mg vid ångest ibland.
Trött/seg ja men ingen effekt mot ångest. Snarare förvärrat.
15-25 mg som sömnmedicin någon gång. Fungerar dåligt för mig. Blir seg hela nästkommande dag och får koordinationsproblem, synrubbningar.
Viss tillvänjning kan man få mot sömngivande/lugnande egenskaperna. Den används ju även mot tex illamående.
Hoppas du kan få bättre hjälp mot ångest än Lergigan.
Jag fick den för mina sömnproblem så är nog inte konstigt att du blir trött.. den gör en dåsig och hjälper en att somna in på kvällen och att du inte vaknar om natten. Jag sov gott men blev dåsig på morgonen/dagen så tog bara en fjärdedel innan läggdags till slut.
Nix, inte övergående. Det verkar också som om bara vissa får ångestdämpande effekt, andra som jag får mer ångest. Lergigan och dom andra antihistaminmedicinerna sänker mängden dopamin vilket ger mer ångest. Speciellt är det dåligt om man redan har låga dopaminnivåer, t ex ADD eller parkinsons i släkten.
För dom som inte får ökad ångest av Lergigan så verkar det kunna funka om man har milda ångestkänningar, det minskar mängden adrenalin men det gör även en snabb promenad eller träning. För svårare ångest behöver man mer effektiv medicin än något som gör en slapp i kroppen och slö. Är ju inte direkt trevligt att t ex behöva göra krävande saker på dagtid med dålig förmåga att tänka.
Men det ska finnas en version med koffein i, lergigan comp, du kanske ska be att få den om du ska ta den på dagarna?
jag fick lergigan för att kunna sova så nej som många andra skriver så är det nog inte övergående.
När jag var sex år fick jag någon lågdoslergigan som insomningstablett. Det hjälpte väl något så jag somnade lite bättre.
Nej, det är inte övergående. Finns en anledning till att Lergigan används som sömnmedicin.
Jag fick den mot illamående, men fick sluta rätt snabbt igen, då jag blev yr och vimmelkantig och inte kunde gå rakt fram. Jag vinglade fram och ramlade gång på gång som värsta fyllkajan. Någon effekt på illamåendet hade den inte - och inte heller på de besvär med ångest och nedstämdhet jag också dras med.
Men det ska finnas en version med koffein i, lergigan comp, du kanske ska be att få den om du ska ta den på dagarna?
jag fick lergigan för att kunna sova så nej som många andra skriver så är det nog inte övergående.
Har hört av en läkare att förr i tiden när man forfarande skrev ut benso att man använde Lergigan/Atarax/Theralen som "test" för att se hur svår ångest patienter hade. Funkade det inte med antihistamin så fick man bättre medicin. Risken är att folk tror att det inte finns bättre, finns ett fall några år tillbaka som jag inte minns detaljerna från nu med en man som ställde sig framför ett tåg istället, det gällde just Lergigan som var det han fick.
TS, jag hoppas att du får till det med Lergigan och livssituation som är bra. Annars tycker jag att SSRI är en bra grej när man behöver.
Höll ändå inte i längden då jag fick värsta myrkrypningar av den?fy farao!
kanske ska be om lergigan comp? den ska ju inte vara sömngivande på samma sätt..
Har hört av en läkare att förr i tiden när man forfarande skrev ut benso att man använde Lergigan/Atarax/Theralen som "test" för att se hur svår ångest patienter hade. Funkade det inte med antihistamin så fick man bättre medicin. Risken är att folk tror att det inte finns bättre, finns ett fall några år tillbaka som jag inte minns detaljerna från nu med en man som ställde sig framför ett tåg istället, det gällde just Lergigan som var det han fick.
TS, jag hoppas att du får till det med Lergigan och livssituation som är bra. Annars tycker jag att SSRI är en bra grej när man behöver.
Höll ändå inte i längden då jag fick värsta myrkrypningar av den?fy farao!
kanske ska be om lergigan comp? den ska ju inte vara sömngivande på samma sätt..