• Anonym (L)

Lergigan

Har fått lergigan mot min ångest att ta på dagtid. Tar 25 mg och tycker den gör mig trött? är det övergående?
    Någon som tar den dagligen och har erfarenhet?

• Svar på tråden Lergigan
  • Anonym (Matilda)

Jag tar dagligen och kan använda den som sömnmedicin. Man blir trött av Lergigan, och jag tror inte att det är övergående för det är en effekt av medicinen eftersom den är lugnande.

• EpicF

Nej, det är inte övergående. Finns en anledning till att Lergigan används som sömnmedicin. 

• Anonym (Nix)

Nej inte övergående, tar i perioder varje kväll för att sova ordentligt.

• jeanette02

Du kan ju prova ta en lägre dos.

Kanske fortfarande får en tillräckligt lugnade effekt men mindre hemskt trötthet. Beror ju också lite på hur ångesten är. 
    Tagit runt 5-15 mg vid ångest ibland.
    Trött/seg ja men ingen effekt mot ångest. Snarare förvärrat. 
    15-25 mg som sömnmedicin någon gång.  Fungerar dåligt för mig. Blir seg hela nästkommande dag och får koordinationsproblem, synrubbningar. 

Viss tillvänjning kan man få mot sömngivande/lugnande egenskaperna. Den används ju även mot tex illamående. 
    Hoppas du kan få bättre hjälp mot ångest än Lergigan. 

• Anonym (Krisp)

Jag fick den för mina sömnproblem så är nog inte konstigt att du blir trött.. den gör en dåsig och hjälper en att somna in på kvällen och att du inte vaknar om natten. Jag sov gott men blev dåsig på morgonen/dagen så tog bara en fjärdedel innan läggdags till slut.

• Anonym (B)

Nix, inte övergående. Det verkar också som om bara vissa får ångestdämpande effekt, andra som jag får mer ångest. Lergigan och dom andra antihistaminmedicinerna sänker mängden dopamin vilket ger mer ångest. Speciellt är det dåligt om man redan har låga dopaminnivåer, t ex ADD eller parkinsons i släkten.

För dom som inte får ökad ångest av Lergigan så verkar det kunna funka om man har milda ångestkänningar, det minskar mängden adrenalin men det gör även en snabb promenad eller träning. För svårare ångest behöver man mer effektiv medicin än något som gör en slapp i kroppen och slö. Är ju inte direkt trevligt att t ex behöva göra krävande saker på dagtid med dålig förmåga att tänka.

• valkyrian

Men det ska finnas en version med koffein i, lergigan comp, du kanske ska be att få den om du ska ta den på dagarna? 

jag fick lergigan för att kunna sova så nej som många andra skriver så är det nog inte övergående. 

• FuckGoggleAskMe

När jag var sex år fick jag någon lågdoslergigan som insomningstablett. Det hjälpte väl något så jag somnade lite bättre. 

• jeanette02
    EpicF skrev 2022-12-15 21:08:16 följande:

Nej, det är inte övergående. Finns en anledning till att Lergigan används som sömnmedicin. 

Ändå är det så att just den sövande effekten kan avta vid kontinuerlig användning.
    Men kan fortfarande ha viss ångestdämpande effekt.
    Om man nu får just ångestdämpning öht av Lergigan.  Effekt av Lergigan dagtid = totalt sinneslö är min uppfattning och erfarenhet.
    Ingenting fungerar i tankeverksamheten och ångest ändå. Hua. 
  • Anonym (Vimmelkantig)

Jag fick den mot illamående, men fick sluta rätt snabbt igen, då jag blev yr och vimmelkantig och inte kunde gå rakt fram. Jag vinglade fram och ramlade gång på gång som värsta fyllkajan. Någon effekt på illamåendet hade den inte - och inte heller på de besvär med ångest och nedstämdhet jag också dras med. 

• Anonym (B)
    valkyrian skrev 2022-12-15 23:08:50 följande:

Men det ska finnas en version med koffein i, lergigan comp, du kanske ska be att få den om du ska ta den på dagarna? 

jag fick lergigan för att kunna sova så nej som många andra skriver så är det nog inte övergående. 

Har för mig att den inte omfattas av högkostnadsskyddet...finns dom som tar en kopp kaffe ihop med vanliga Lergigan istället.
  • Anonym (B)

Har hört av en läkare att förr i tiden när man forfarande skrev ut benso att man använde Lergigan/Atarax/Theralen som "test" för att se hur svår ångest patienter hade. Funkade det inte med antihistamin så fick man bättre medicin. Risken är att folk tror att det inte finns bättre, finns ett fall några år tillbaka som jag inte minns detaljerna från nu med en man som ställde sig framför ett tåg istället, det gällde just Lergigan som var det han fick.

TS, jag hoppas att du får till det med Lergigan och livssituation som är bra. Annars tycker jag att SSRI är en bra grej när man behöver.

• Anonym (L)

Höll ändå inte i längden då jag fick värsta myrkrypningar av den?fy farao!
    kanske ska be om lergigan comp? den ska ju inte vara sömngivande på samma sätt..

• Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2022-12-16 08:12:24 följande:

Har hört av en läkare att förr i tiden när man forfarande skrev ut benso att man använde Lergigan/Atarax/Theralen som "test" för att se hur svår ångest patienter hade. Funkade det inte med antihistamin så fick man bättre medicin. Risken är att folk tror att det inte finns bättre, finns ett fall några år tillbaka som jag inte minns detaljerna från nu med en man som ställde sig framför ett tåg istället, det gällde just Lergigan som var det han fick.

TS, jag hoppas att du får till det med Lergigan och livssituation som är bra. Annars tycker jag att SSRI är en bra grej när man behöver.

Jag har så svår ångest att det förstör Mitt liv. Kan inte ens arbeta eller ta mig ut vissa dagar. Får ändå inte benzo. Först måste jag testa ALLA olika SSR som finns på marknaden, i olika kombinationer osv. Känns som läkaren ser benzo som en drog och jag kommer bli tungt beroende och Börja använda heroin 
  • Anonym (B)
    Anonym (S) skrev 2022-12-16 15:20:48 följande:
    Jag har så svår ångest att det förstör Mitt liv. Kan inte ens arbeta eller ta mig ut vissa dagar. Får ändå inte benzo. Först måste jag testa ALLA olika SSR som finns på marknaden, i olika kombinationer osv. Känns som läkaren ser benzo som en drog och jag kommer bli tungt beroende och Börja använda heroin 
    För korttidsbehandling funkar ju benso mkt bra, det kan ingen förneka. Sen finns det mildare preparat som Lyrica. SSRI/SNRI funkar för en del men inte alla. Och det kan behövas kombinationer. En del blir hjälpta av metylfenidat som t ex Ritalin.

Har läst en del nationella riktlinjer om hur man ska medicinera vid ångest, men ska läsa underlagen till varför man väljer bort det som funkar, dvs b la benso och Lyrica. Jag förstår inte resonemanget till varför man tycker att ett eventuellt beroende är värre än ett liv i misär eller självmord för dom med svår ångestproblematik. Har en närstående som oväntat begick självmord, är delvis därför jag funderar över det här. Men det hör inte till tråden.
  • jeanette02
    Anonym (L) skrev 2022-12-16 15:15:45 följande:

Höll ändå inte i längden då jag fick värsta myrkrypningar av den?fy farao!
    kanske ska be om lergigan comp? den ska ju inte vara sömngivande på samma sätt..

Du kommer mest sannolikt få myrkrypningar av den också. Man kan få det en biverkan av den typen av medicin. Även ryckningar.
    Men prova lägre dos 5 mg är lägsta tror jag. Det kan hjälpa. 
    Har du ngt annat upplägg? SSRI eller så? Samtal?

Som (B) skriver det är en väldig hysteri runt benso numera hos vissa läk, men har man testat annat och så kan man tycka att Sobril 5-15 mg vid behov kan man väl få prova. Jag har en bensodiazepin vid behov. Xanor.
    Men så har jag provat allt själv. Nästan all SSRI, snri, lyrica, mirtazapin, Saroten. Voxra, Gababentin. 

Mycket beror ju på vad ångesten är grundad i, i mitt fall en svår episodisk smärta. Då kan jag ta Xanor för att stå ut. Med smärtstillande då.
    Då är det självmordsångest. 
  • jeanette02
    Anonym (B) skrev 2022-12-16 16:52:25 följande:
    För korttidsbehandling funkar ju benso mkt bra, det kan ingen förneka. Sen finns det mildare preparat som Lyrica. SSRI/SNRI funkar för en del men inte alla. Och det kan behövas kombinationer. En del blir hjälpta av metylfenidat som t ex Ritalin.

Har läst en del nationella riktlinjer om hur man ska medicinera vid ångest, men ska läsa underlagen till varför man väljer bort det som funkar, dvs b la benso och Lyrica. Jag förstår inte resonemanget till varför man tycker att ett eventuellt beroende är värre än ett liv i misär eller självmord för dom med svår ångestproblematik. Har en närstående som oväntat begick självmord, är delvis därför jag funderar över det här. Men det hör inte till tråden.
    Tyvärr är det verkligen så att vissa läkare är så extremt rädda för beroenderisken att man förmedlar faktiskt att människor kan hellre ta livet av sig. Eller leva liv helt paralyserade av ångest.
    Ingen balans öht. 
    Beklagar din närståendes självmord. Hemskt är det. 
  • Anonym (B)
    jeanette02 skrev 2022-12-16 18:21:24 följande:
    Tyvärr är det verkligen så att vissa läkare är så extremt rädda för beroenderisken att man förmedlar faktiskt att människor kan hellre ta livet av sig. Eller leva liv helt paralyserade av ångest.
    Ingen balans öht. 
    Beklagar din närståendes självmord. Hemskt är det. 
    Jag undrar varför det är så...i andra länder resonerar man annorlunda mot i sverige.

Tack. Ja, det gör så mkt ondare än en naturlig död. Men man får acceptera vad som har hänt, det finns ju inget annat. Jag tror dock att hade min närstående bett om hjälp och fått någon typ av bra ångestdämpande medicin så hade självmordet inte hänt. Då hade hen kunnat berätta hur illa det stod till och fått hjälp att ta sig ur den situationen som inte var bra. Allt annat hade varit bättre. Även om alla styr själva över sina liv.
  • Anonym (L)
    valkyrian skrev 2022-12-15 23:08:50 följande:

Jag åt denna då jag var gravid 3 x 10 mg mot grav. Illamående - hade inte i närheten av murkrypningsr på den eller nån slags seghet/trötthet?. Kanske ska testa?? 
Svar på tråden Lergigan