• jeanette02

Lergigan

Du kan ju prova ta en lägre dos.

Kanske fortfarande får en tillräckligt lugnade effekt men mindre hemskt trötthet. Beror ju också lite på hur ångesten är. 
    Tagit runt 5-15 mg vid ångest ibland.
    Trött/seg ja men ingen effekt mot ångest. Snarare förvärrat. 
    15-25 mg som sömnmedicin någon gång.  Fungerar dåligt för mig. Blir seg hela nästkommande dag och får koordinationsproblem, synrubbningar. 

Viss tillvänjning kan man få mot sömngivande/lugnande egenskaperna. Den används ju även mot tex illamående. 
    Hoppas du kan få bättre hjälp mot ångest än Lergigan. 

• jeanette02
    EpicF skrev 2022-12-15 21:08:16 följande:

Nej, det är inte övergående. Finns en anledning till att Lergigan används som sömnmedicin. 

Ändå är det så att just den sövande effekten kan avta vid kontinuerlig användning.
    Men kan fortfarande ha viss ångestdämpande effekt.
    Om man nu får just ångestdämpning öht av Lergigan.  Effekt av Lergigan dagtid = totalt sinneslö är min uppfattning och erfarenhet.
    Ingenting fungerar i tankeverksamheten och ångest ändå. Hua. 
  • jeanette02
    Anonym (L) skrev 2022-12-16 15:15:45 följande:

Höll ändå inte i längden då jag fick värsta myrkrypningar av den?fy farao!
    kanske ska be om lergigan comp? den ska ju inte vara sömngivande på samma sätt..

Du kommer mest sannolikt få myrkrypningar av den också. Man kan få det en biverkan av den typen av medicin. Även ryckningar.
    Men prova lägre dos 5 mg är lägsta tror jag. Det kan hjälpa. 
    Har du ngt annat upplägg? SSRI eller så? Samtal?

Som (B) skriver det är en väldig hysteri runt benso numera hos vissa läk, men har man testat annat och så kan man tycka att Sobril 5-15 mg vid behov kan man väl få prova. Jag har en bensodiazepin vid behov. Xanor.
    Men så har jag provat allt själv. Nästan all SSRI, snri, lyrica, mirtazapin, Saroten. Voxra, Gababentin. 

Mycket beror ju på vad ångesten är grundad i, i mitt fall en svår episodisk smärta. Då kan jag ta Xanor för att stå ut. Med smärtstillande då.
    Då är det självmordsångest. 
  • jeanette02
    Anonym (B) skrev 2022-12-16 16:52:25 följande:
    För korttidsbehandling funkar ju benso mkt bra, det kan ingen förneka. Sen finns det mildare preparat som Lyrica. SSRI/SNRI funkar för en del men inte alla. Och det kan behövas kombinationer. En del blir hjälpta av metylfenidat som t ex Ritalin.

Har läst en del nationella riktlinjer om hur man ska medicinera vid ångest, men ska läsa underlagen till varför man väljer bort det som funkar, dvs b la benso och Lyrica. Jag förstår inte resonemanget till varför man tycker att ett eventuellt beroende är värre än ett liv i misär eller självmord för dom med svår ångestproblematik. Har en närstående som oväntat begick självmord, är delvis därför jag funderar över det här. Men det hör inte till tråden.
    Tyvärr är det verkligen så att vissa läkare är så extremt rädda för beroenderisken att man förmedlar faktiskt att människor kan hellre ta livet av sig. Eller leva liv helt paralyserade av ångest.
    Ingen balans öht. 
    Beklagar din närståendes självmord. Hemskt är det. 
Svar på tråden Lergigan