• Anonym (NA)

Vem har sista ordet?

Pappan har varit tydlig de senaste åren med att våra döttrar inte får "dejta" innan de är vuxna. Nu har vår äldsta (går i sjuan) trots det fått pojkvän och han är allt annat än glad och då vet han inte mycket alls.
    Jag får höra typ allt och har ett väldigt nära och tryggt förhållande till mina barn. 

Pappan kräver att de ska bryta upp, medan jag är helt okej med att de är tillsammans, så länge allt känns bra för min dotter. Vi har vårt system där hon diskret kan be mig hämta henne om hon av någon anledning inte vågar säga ifrån själv. 

Pappan kör med att hans nej väger tyngre, men jag håller inte med. Ja, jag hade gärna sett att hon väntade några år till, men det är hennes liv och jag vill att hon ska känna att jag stöttar henne och att hon inte behöver dölja saker för mig.

• Svar på tråden Vem har sista ordet?
  • Anonym (NA)
    Gullvivor skrev 2022-12-12 15:53:17 följande:
    Såhär skriver du i ts, vilket var det jag menade med att gå bakom ryggen, men du använde ordet dölja istället: 

"men det är hennes liv och jag vill att hon ska känna att jag stöttar henne och att hon inte behöver dölja saker för mig."
    Tex om något skulle hända. Jag vill att barnen alltid ska känna att de kan berätta allt för mig, oavsett vad det gäller.
    Och gällande pojkvän så har jag genuint inga problem med det och det är viktigt att hon vet det om han tex skulle göra saker hon inte vill. Då ska hon kunna berätta det utan att det först är en bekännelse att hon öht är tillsammans med någon.

• Anonym (Hum)

Absolut ska man sätta gränser men vissa gränser är ohälsosamma. Om man som förälder förbjuder sin tonåring från att ha pojkvän kommer det garanterat resultera i att dem ändå har det bakom ryggen. Hellre att man pratar med sin tonåring och berättar VARFÖR man tycker att det är för ungt för en pojkvän om man nu tycker det. Varför sätter man en sådan gräns? Rädd för att dottern ska bli sårad? Eller ni som tycker att tonåringar inte ska ha pojkvänner/flickvänner, skulle vara intressant att höra VARFÖR? Utöver att det är för ungt då.

• EnAnonumius
    Gullvivor skrev 2022-12-12 15:37:36 följande:
    Ts frågade ju själv vad vi tycker, menar du att bara vissa åsikter är okej? 

Och det här handlade inte om föräldrar som är okej med att deras barn dejtar, utan föräldrar som använder "vill ju inte att barnet ska göra det bakom ryggen på en" som ett argument. 
    Nej jag har inte sagt ett ord att "bara vissa åsikter är okey".  Så du kan lägga ned och fabulera och komma med  dina martyrargument.
    Det du hade inte bara en "åsikt"..
    Du satt och direkt  smutskastade föräldrar i ditt inlägget och satt och anklagade dem för att vara typ samma föräldrar som tillåter barnen att röka och dricka, bara för att de tillåter barnet dejta. Du anklagde ju även föräldrar som låter sina barn dejta att de inte "kan dra gränser".

Du kunde framföra DIN åsikt utan att smutskasta och anklaga andra föräldrar att de inte sätter "gränser" etc, så som du gjorde.  Det går alldeles utmärkt. 

Dessutom detta är ett diskussionsforum, framför du dina åsikter och eller ägnar dig åt smutskastning och inte tål att bli ifrågasatt baserat på det du skriver, då kanske du skall lämna diskussionsforumen.

Dessutom så skrev ju TS  att hon ville att dottern skulle kunna vända sig till henne  om hon får några problem.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (I)

Förbud leder bara till att hon kommer smyg med det och er relation kommer bli förstörd för all framtid. Det är fullt normalt att ha pojkvän i 7an sålänge allt går rätt till. Man kan sätta upp regler kring det utan förbud. 

• Gullvivor
    EnAnonumius skrev 2022-12-12 16:56:29 följande:
    Nej jag har inte sagt ett ord att "bara vissa åsikter är okey".  Så du kan lägga ned och fabulera och komma med  dina martyrargument.
    Det du hade inte bara en "åsikt"..
    Du satt och direkt  smutskastade föräldrar i ditt inlägget och satt och anklagade dem för att vara typ samma föräldrar som tillåter barnen att röka och dricka, bara för att de tillåter barnet dejta. Du anklagde ju även föräldrar som låter sina barn dejta att de inte "kan dra gränser".

Du kunde framföra DIN åsikt utan att smutskasta och anklaga andra föräldrar att de inte sätter "gränser" etc, så som du gjorde.  Det går alldeles utmärkt. 

Dessutom detta är ett diskussionsforum, framför du dina åsikter och eller ägnar dig åt smutskastning och inte tål att bli ifrågasatt baserat på det du skriver, då kanske du skall lämna diskussionsforumen.

Dessutom så skrev ju TS  att hon ville att dottern skulle kunna vända sig till henne  om hon får några problem.
    Det är du som kommer och påstår att jag menar något specifikt. Jag menar INTE att samma föräldrar som tillåter sina barn att dejta även tillåter dem att röka, jag skrev att det är säkert samma föräldrar som använder det ARGUMENTET när det gäller rökning också och inte bara att dejta.

Jag kommer inte besvara dina inlägg mer eftersom jag dels tycker din attityd här var under all kritik när jag enbart besvarade ts, och dels för att jag inte vill uppfattas som en person som är emot folk med diagnoser om jag börjar kritisera ditt sätt att tolka/läsa. 

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. 
  • Anonym (??)
    Anonym (NA) skrev 2022-12-12 15:54:19 följande:
    Vem går bakom ryggen på någon? Han känner som sagt till det.
    Jag har pratat med honom flera gånger, men han är inte mottaglig.
    En viktig sak i barnuppfostran är att man som föräldrar uppvisar en enad front mot barnet. Tonåren är på många sätt en påfrestande tid för både föräldrar och ungdomar och ni står precis i början, det kommer kanske flyta förbi många pojkvänner innan ni kommer ut på andra sidan.

Din trådstart visar att ni är allt annat än eniga i detta. Du måste ta konflikten. Att du pratat med honom och att han ?inte är mottaglig? räcker inte. Ställ upp för din dotter och sätt hårt mot hårt mot din man.
  • Anonym (Enkelt)
    Gullvivor skrev 2022-12-12 15:37:36 följande:
    Ts frågade ju själv vad vi tycker, menar du att bara vissa åsikter är okej? 

Och det här handlade inte om föräldrar som är okej med att deras barn dejtar, utan föräldrar som använder "vill ju inte att barnet ska göra det bakom ryggen på en" som ett argument. 
    Alla får ha åsikter men det vore fint om vi kunde hålla oss till modern syn på andra människor. 1800-talet ringde och ville ha tillbaka sin barnuppfostran liksom. Ingen varken kan eller bör förbjuda sina barn att umgås med vänner/kärlekspartners så länge de inte är olämpliga (t ex kriminella).
  • EnAnonumius
    Gullvivor skrev 2022-12-12 17:04:46 följande:
    Det är du som kommer och påstår att jag menar något specifikt. Jag menar INTE att samma föräldrar som tillåter sina barn att dejta även tillåter dem att röka, jag skrev att det är säkert samma föräldrar som använder det ARGUMENTET när det gäller rökning också och inte bara att dejta.

Jag kommer inte besvara dina inlägg mer eftersom jag dels tycker din attityd här var under all kritik när jag enbart besvarade ts, och dels för att jag inte vill uppfattas som en person som är emot folk med diagnoser om jag börjar kritisera ditt sätt att tolka/läsa. 

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. 
    Nepp då gjorde du väl inte det då.

Citera dig  och dina egna ord:

"
    Gullvivor skrev 2022-12-12 09:34:22 följande:

Kommer aldrig förstå mig på föräldrar som inte vågar sätta gränser för att de inte vill att barnen ska börja dölja saker för en, utan istället känna att föräldrarna stöttar en. Jag förmodar att det är samma föräldrar som låter sina 13-åringar röka också, för inte kan man sätta gränser för barnet för tänk om barnet börjar göra det bakom ryggen istället? 

Dina ord..

Du sitter ju i klartext och anklagar föräldrar, rent generellt, att de inte vågar sätta gränser  och även undra om det är då¨samma föräldrar som tillåter barnen röka och dricka.

Som sagt bara för att man tillåter unga tonåringar dejta, så betyder de inte att man inte kan/vågar sätta gränser och det betyder inte heller att man tillåter barnen röka och dricka.

Som sagt det ena måste inte utesluta det andra per se. Du skriver i en väldigt svartvit och mycket anklagande..

Inte behöver du ursäkta dig till mig. 
    Min son är vuxen, han fick dejta när han var ung tonåring, gränser hade han i mängder och även krav på att göra lite sysslor, och han fick inte dricka alkohol eller röka heller.
    Gick jätte bra för honom. han visste att han kunde komma till sina föräldrar om om han behövde detta och få stöd och vägledning.
    Han är utbildad förskolepedagog och jobbar som rektor på en förskola, gift med en underbar kvinna, och har två barn.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    Anonym (I) skrev 2022-12-12 16:58:27 följande:
    Förbud leder bara till att hon kommer smyg med det och er relation kommer bli förstörd för all framtid. Det är fullt normalt att ha pojkvän i 7an sålänge allt går rätt till. Man kan sätta upp regler kring det utan förbud. 
    +1
  • Gullvivor
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-12 18:22:05 följande:
    Alla får ha åsikter men det vore fint om vi kunde hålla oss till modern syn på andra människor. 1800-talet ringde och ville ha tillbaka sin barnuppfostran liksom. Ingen varken kan eller bör förbjuda sina barn att umgås med vänner/kärlekspartners så länge de inte är olämpliga (t ex kriminella).
    Ingen kan heller förbjuda barn från att dricka/röka, innebär inte att man inte kan ställa krav eller gränser för det. 

Nu anser ju dock inte ts att det är ett problem att dejta i den åldern och då är det en annan sak, men fortfarande fel att lära sitt barn att ljuga för sin andra förälder då han inte är okej med detta.
  • Anonym (Enkelt)
    Gullvivor skrev 2022-12-12 19:09:14 följande:
    Ingen kan heller förbjuda barn från att dricka/röka, innebär inte att man inte kan ställa krav eller gränser för det. 

Nu anser ju dock inte ts att det är ett problem att dejta i den åldern och då är det en annan sak, men fortfarande fel att lära sitt barn att ljuga för sin andra förälder då han inte är okej med detta.
    Men hur många gånger ska ts säga samma sak för att du ska fatta: det är ingen som ljuger och ingen som lär barnet att ljuga heller.

Varför ska man förbjuda sina barn att ha en relation?
  • Anonym
    Gullvivor skrev 2022-12-12 19:09:14 följande:
    Någon som hackat ditt konto inledde hela din del i debatten med ?Pappan har rätt såklart, hon är alldeles för ung?.
  • Gullvivor
    Anonym skrev 2022-12-12 20:51:50 följande:
    Någon som hackat ditt konto inledde hela din del i debatten med ?Pappan har rätt såklart, hon är alldeles för ung?.
    Som svar på frågan i rubriken, ja. 
    Men jag hade fel som inte förstod direkt att detta ännu är en tråd där tanken var att stryka ts medhårs och inte faktiskt svara på frågan. 😂
  • Anonym (Enkelt)
    Gullvivor skrev 2022-12-12 22:00:55 följande:
    Men jag hade fel som inte förstod direkt att detta ännu är en tråd där tanken var att stryka ts medhårs och inte faktiskt svara på frågan. 😂
    Ah, har man förlegade attityder så får man räkna med mothugg :)
  • Anonym
    Gullvivor skrev 2022-12-12 22:00:55 följande:
    Har senare fått intrycket att det var det påstådda ljugandet som var problemet och att om TS inte hade problem med pojkvännen så ?är det en annan sak?. Vilket ter sig lite motsatt till det bestämda inlägget till pappans favör, får jag för mig.

MEN ? om man helt öppet erkänner sig befinna sig i ett sådant delirium att man faktiskt på allvar öppnat en tråd på Familjeliv i tron att riktig diskussion efterfrågas, så förtjänar man åtminstone barmhärtigheten att ens inlägg ej längre läses. Såpass stor ska jag ändå vara, när du själv säger dig vara så illa däran.
  • Anonym (J)

Vilken stenåldersmänniska. Men inget han kan göra åt det, de kommer i så fall träffas i smyg och det är inte bra. 

Bry er inte om honom. 

• Jemp
    Anonym (NA) skrev 2022-12-12 07:39:13 följande:
    Vem har sista ordet?

Pappan har varit tydlig de senaste åren med att våra döttrar inte får "dejta" innan de är vuxna. Nu har vår äldsta (går i sjuan) trots det fått pojkvän och han är allt annat än glad och då vet han inte mycket alls.
    Jag får höra typ allt och har ett väldigt nära och tryggt förhållande till mina barn. 

Pappan kräver att de ska bryta upp, medan jag är helt okej med att de är tillsammans, så länge allt känns bra för min dotter. Vi har vårt system där hon diskret kan be mig hämta henne om hon av någon anledning inte vågar säga ifrån själv. 

Pappan kör med att hans nej väger tyngre, men jag håller inte med. Ja, jag hade gärna sett att hon väntade några år till, men det är hennes liv och jag vill att hon ska känna att jag stöttar henne och att hon inte behöver dölja saker för mig.

Er dotter. 
  • Anonym (H)

Du ska givetvis stötta din dotter, förutsatt att killen är under 15. Är han inte det ska du förstås stötta henne på ett vis hon inte själv vill eftersom hon är ett barn: Genom att skrämma iväg odågan. 

Svar på tråden Vem har sista ordet?