• Kapybara

Prata med någon? Deppig tjej

Jag är i vanliga fall en väldigt glad och lycklig tjej, men efter ett års tid med jobbiga saker som hänt känner jag knappt igen mig själv. Bland annat har min pojkvän gjort slut och jag har blivit rejält sviken av vänner.
    Brukar må bättre efter jag pratat ut men vill inte störa vänner (känner mig så negativ). Den enda personen jag kan älta saker med är min syster, hon är likadan och känns trygg att prata med.

En stor press jag har är att jag ska börja på ett nytt jobb om ett par månader, och jag vill ju vara mitt bästa jag.
    Just nu jobbar jag mkt hemifrån och kan gråta hela dagarna och deppa, men snart har jag ett jobb jag måste vara på plats för.

Jag vill prata med psykolog/kurator. Jag var i kontakt med vårdcentralen men dem kunde inte ge någon hjälp, läkaren sa bara att jag regerar normalt. Sedan pratade jag med någon via en app, vart billigt men inte hann man prata på 15 min. Gav inget.

Finns det ingen man kan prata med i person utan att det ska kosta massa pengar?
  • Svar på tråden Prata med någon? Deppig tjej
  • Lynx123

Förstår att det känns tufft - samtidigt enormt positivt att du VILL få hjälp. Jag skulle spontant säga att du ska tjata lite på vårdcentralen...så klart att du ska få kontakt med en kurator. Kan du tänka dig att överdriva lite? Det brukar sätta fart på saker och ting. Annars finns typ jourhavande medmänniska och liknande. 

Sedan finns det också saker du kan göra själv INNAN du får professionell hjälp. Försök att rikta din energi på saker som inte gör dig ledsen....peppande musik, någon rolig hobby etc. Lite avledande, så att säga. Jag har gjort många olika saker, nästan mekaniskt, när jag känt mig nere som har funkat; hjälpt till på hundgård, sett hela Kardashian serien från början samtidigt som jag virkat, lagt pussel och lyssnat på true crime poddar etc. Säger inte att det är lösningen på allt men att få göra helt egna grejer är upplyftande. Det och humor! Glöm aldrig det...vilken slags humor  det än kan vara....det ger en underbar distans till en själv ibland.

Önskar dig allt gott!

• Anonym (Om ett par månader?)

Om ett par månader betyder kanske februari? Då kan du grina 2 veckor i sträck, ta paus för jul och nyår och sedan grina ett par veckor till. På den tiden får du nog ur dig det. Hade vart värre om det var så att du måste sansa dig till 3 januari eller något. 

Så du har tid på dig även om du inte får hjälp eller nån annan än syrran att prata med. Ingen stress, ingen panik, du hinner grina klart.

• Anonym (Matilda)

Först vill jag bara säga att du verkar vara stark och kommer klara dig genom detta! Vem vet, nya jobbet kanske kan få dig att må bättre. Nya tankar och intryck. 

Jag har googlat hela dagen på hjälp och stöd man kan få bortsett från vårdcentralen och de jag hittade var att kyrkan kan hjälpa till, både med samtal på plats och på telefon hos jourhavande präst.

Och att det finns appar där man kan skriva med en psykolog gratis. 

• trollhona

Vårdcentralen ska kunna erbjuda dig kurator, om de inte gör det så byt vårdcentral!
    Vissa hemförsäkringar har som möjlighet att man kan få tre samtal med kurator/psykolog så kolla om det gäller din.
    Studerar du så finns kuratorer knutna till skolan.

• LMW75

Det är alltid bra att prata av sig. Jag fick kontakt med en person som var i samma situation som mig. En person som jag aldrig har träffat och på så sätt kunde vi vara extremt raka mot varandra. Jag var stöttande när hon låste in sig på toan och var uppgiven och hon hjälper mig. Det hjälper mig väldigt mycket och har insett vilken tur att vi fick kontakt som pågått nästan 3 år. Det har även gjort mig starkare och vet hur jag kan stötta andra i min omgivning. Så vill du skriva av dig så är det bara att höra av sig. Kanske kan jag komma med några goda råd.

Hoppas jag du hittar den hjälpen du söker

• Anonym (Kyrkan)

Förutom alla ovanstående råd finns det även präst, pastor, diakoner man kan prata med.

• Anonym (Fia)

Det låter som högst rimliga reaktioner. Men du är klok som söker någon att prata med. Det finns flera alternativ, dels prata med en präst eller diakon som är utbildad terapeut.Eller en psykolog eller annan utbildad terapeut genom kyrkans familjerådgivning, det är billigare än att gå till privat psykolog.  Annars finns stödlinjen Kyrkans sos, det är en samtalslinje med vanliga människor som stöttar. 0771-800 650. Prova det först! Det är medmänskligt stöd, alltså inte religiösa samtal. 

Om du.ör beredd att betala så kan du vända dig till privat psykologmottagning eller billigare en coach med terapeututbildning. Det kan vara värt att investera i dig själv som du redan tänkt. 
    Ett tips är också att prata med ett proffs om hur man söker stöd hos sin omgivning utan att känna att det blir en belastning. För jag är säker på att de gärna vill finnas där e dig. Det sista du ska göra är isolera dig. Det är en varningssignal. 
    Lycka till! 

• Kapybara
    Tack för alla svar! Ny medlem på familjeliv och jag är väldigt glatt överraskad hur stöttande alla är. Bara er respons gav mig stor glädje. Glad

Angående vårdcentralen hade jag nog lite otur. Läkaren som skulle avgöra om jag kunde få hjälp tittade på mig som ett UFO. Sedan bad han mig visa mina handleder och sa bara att det finns andra som behöver mer hjälpen dem har. Det var brist på resurser, vilket jag förstår till 100 %. Lite märklig som frågade mig gång på gång om jag skulle ta självmord (vilket jag sa nej till) och då var det bara att gå hem haha.

Tack för alla tips! Det har jag tagit till mig. Fått kontakt med en person jag ska prata lite med, och kan även tänka att jag ska vända mig till kyrkan. Är inte troende men alltid gillat att gå till kyrkan. Läst lite om den hjälp dem har.
    Att ha en person man kan ringa och prata ut med tror jag kan vara bra. Att ha en person där båda är öppna med sina problem och kan prata fritt utan att bli dömd. Jag ska även kolla upp det där med försäkringen.

Tusen tack!
  • LMW75

Det är ju det medmänniskor är till för 🙂
    Lycka till i ditt arbete med att bli hel igen kan lova dig att du kommer dit och du kommer då må bättre än någonsin tidigarr.. jag vet! 🙂

• Anonym (Kyrkan)

Vad bra att du hittat hjälp nånstans. Lycka till med allt! Skriv av dig här när du behöver. Och trevlig helg! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Prata med någon? Deppig tjej