• Anonym (Mamma)

För hög frånvaro i lågstadiet

Idag fick vi ett mejl från skolan, där de hälsar att vårt barn har hög frånvaro under oktober. Barnet som går i fsk-klass, har varit frånvarande sammanlagt fem dagar, fördelat på två tillfällen, plus en dryg timme  för ett läkarbesök, som för övrigt skedde på lunch samt lunchrast. Allt är anmält till skolan enligt skolans rutiner.

I början av terminen fick vi ett mejl från rektorn som hälsade att inga barn med några som helst symptom är välkomna i skolan. När vi då gjort som rektorn bett oss om, får vi istället ett mejl om att barnet har hög frånvaro.

Är det verkligen konstigt att en sexåring är frånvarande fem dagar, en höstmånad, och bör de generera mejl från skolan?

• Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet
  • Anonym (Saga)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:51:52 följande:
    Förskoleklass är en del av skolplikten numera. Och det bedrivs undervisning som barnet missar vid hög frånvaro. 
    Jag vet att det är skolplikt men jag skulle inte kalla det för undervisning. 
    Anonym (....) skrev 2022-11-01 12:56:07 följande:
    25% frånvaro ÄR mycket. Även för en i förskoleklass. 
    Grattis till dig som aldrig varit sjuk. 
  • Plupp73

Skolan skall tidigt notera hög frånvaro hos eleverna. Barn med någon form av problem hemma - dvs våld i hemmet, missbrukande föräldrar, psykiskt sjuka föräldrar osv har oftare hög frånvaro än andra. Även elever som är utsatta av andra på väg till och från skolan.
    Det är väl väldigt bra, även om det givetvis innebär en del utrop i onödan. Tänk om motsatsen gällt istället, så inser man att det är bättre att de flaggar för mycket än för litet.

• Dockan
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 10:57:10 följande:
    Får inte ihop det. Om man är förkyld och hemma en vecka, så ska det skickas ut brev? Ni vet ju varför ungarna är hemma, är inte sjukdom ett giltigt skäl?
    Vi följer upp varmannan månad. Men jag konstaterade att skolan i tråden tycks kolla oftare 

Rutinerna bestäms av förvaltningen som ytterst styrs av skollagen. Vi är skyldiga att följa upp även giltig frånvaro. Tänk ex barn som hålls hemma och är utsatta av föräldrar, men frånvaroanmäler. Inget händer om man har en rimlig förklaring och inte ofta förekommer i genomgångarna. Vi bara bryr oss om och försöker förebygga problematisk frånvaro. 
  • Bobo

Som andra insatta i skolans verksamhet har svarat: det ingår i skolans rutiner och bestäms inte av den enskilda läraren eller ens rektor.

I min kommun tar vi alltid upp denna frånvarohantering på föräldramötena och berättat om varför vi gör det. Man kan, bl a, se att barn som senare i skolåren blir hemmasittandes  eller skolkar mycket har haft en hög frånvaro i de tidiga skolåren. Man vill alltså upptäcka de här barnen tidigt och förebygga kommande problem.

Jag ska snart göra en uppföljning på en elev med 45%frånvaro de senaste 6 veckorna. Allt är anmäld frånvaro och jag misstänker inte på något sätt att eleven far illa hemma. Hen har gjort de uppgifter hemma som vi skickade hem MEN hen missar viktiga diskussioner och genomgångar i skolan. Hen har själv uttryckt att hen tycker att det är jobbigt att komma tillbaka till skolan efter att ha varit hemma en period. Att vi gör denna kartläggningen (igen, för det är inte första gången) är till 100% för elevens skull. 

• Anonym (.)
    Dockan skrev 2022-11-01 20:27:53 följande:
    Vi följer upp varmannan månad. Men jag konstaterade att skolan i tråden tycks kolla oftare 

Rutinerna bestäms av förvaltningen som ytterst styrs av skollagen. Vi är skyldiga att följa upp även giltig frånvaro. Tänk ex barn som hålls hemma och är utsatta av föräldrar, men frånvaroanmäler. Inget händer om man har en rimlig förklaring och inte ofta förekommer i genomgångarna. Vi bara bryr oss om och försöker förebygga problematisk frånvaro. 
    På vilket sätt följs det upp? Vad är det tänkt att föräldrarna ska göra med brevet man får?
  • Anonym (Gg)

Nej, herregud  5 dagar är ingenting. Förra året hade min son 2 månaders frånvaro, för att han var sjuk. DÅ gjorde vi planering för hur han skulle lägga upp allt så han inte missade något, men han fick i gymnasiet, inte förskoleklass. 

5 dagar hade hans skola under grundskoletiden aldrig skickat brev för. Kanske efter 8-10 dagar att någon hade frågat hur han mådde. I person, via telefonsamtal eller sms.

• mari123

Låter väldigt konstigt och inte minst opersonligt! Man hämtar väl sitt barn på skolan så det finns möjlighet för samtal öga mot öga?

• Anonym (Malin)

Visst är det bra att det har koll såklart på men som en tidigare skribent skriver vad ska vi göra med informationen? Mer än att som en skötsam förälder känna än mer stress. De som struntar el nåt annat struntar väl i sådana mail iallafall. 

Ts frånvaron är inget anmärkningsvärt öht.
    På vår skola hade de någon genomgång av frånvaron för alla i feb/mars någonstans som avsåg just veckorna innan. 
    Blev faktiskt rätt stressad och upprörd över det kommer jag ihåg. Då vi alla precis haft Covid efter varandra. 3 barn/ungdomar och vi 2 vuxna. Med karens och allt det innebar. Min yngsta hade då 7 frånvarodagar. Stor del av hens covid sammanföll som tur var med sportlovet. Hen var riktigt dålig. Annars hade det lätt varit nästan 2 skolveckor borta. 
    Så får man ett mail om hög frånvaro. Alla visste ju då vad som gällde om restriktioner och symtom. 

Efter någon dag skickade elevvården ut en nytt nästan ursäktande mail till alla ungefär ja vi vet ju att det lätt kan bli en veckas frånvaro under vinterhalvåret. 

Liksom ena sidan då under hösten/vintern skickades det mail varannan dag om hur viktigt det är att vara hemma med symtom. (självklarhet för oss) sedan stressa om frånvaro. 
    Tror de själva fattade att ngt veckor feb/mars inte är den bästa tiden för en generell frånvaro check. 

• Anonym (Jodå)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 23:51:55 följande:
    På vilket sätt följs det upp? Vad är det tänkt att föräldrarna ska göra med brevet man får?
    Det följs inte upp. Däremot märks det tydligt de senaste åren att man fått direktiv uppifrån att skolfrånvaro är en högprioriterad fråga. Det visas statistik bland oss lärare, rektorn trycker på hur viktigt det är etc. Skolans insatser går ofta i vågor och är baserat på någon ny forskning. Samma sak med anmälan till rektor som läggs massor av tid på för att sedan arkiveras och inte användas mer.

Vi lever i PK tider och alla vill ha ryggen fri.

Tro mig, jag är inte så bitter som jag låter, men dessa åtgärder är för 99% av alla elever och föräldrar onödigt överdrivna. Det finns dock en liten grupp där man givetvis behöver ta dessa problem och då behövs dessa som underlag.

Men om du är en helt vanlig förälder i övrigt så behöver du inte bry dig ett skit, för det är enormt överdrivet att skicka mail från skolan för så få frånvarodagar.
  • Dockan
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 23:51:55 följande:

Ingenting. Det är information om frånvaron, hos oss hade du fått svara på varför barnet varit frånvarande, att hänvisa till influensa är okej. Många är inte medvetna om hur mycket frånvaro barnet har, vi har ju längre perioder vi möter på så ett högt snitt är ju ?värre?. Satt nyss på ett möte med ett barn som har 45% sen terminsstart. De blev helt ställda när vi påtalar att barnet är borta i stort sett varannan dag.. Det är bara några dagar här och var, men väldigt ofta.

På vår skola lyfts alla elever i elevhälsan om de når över 20 procent i frånvaro. Vi ringer (skickar inte brev) hem och förhör oss om varför barnet är borta med vårdnadshavare, vi kallar detta en frånvaroutredning. Vi pratar också med eleven och frågar varför den vart borta, samt erbjuder stöd att arbeta ikapp. Nästa avstämning kanske barnet ligger på normal frånvaro igen och då händer inget mer. 

Är däremot barnet aktuellt även då kallar vi till möte. Inför det mötet gör vi en pedagogiskoch socialkartläggning med alla undervisande lärare (är på högstadiet så vi är ett tiotal). Ibland framkommer det ju problem där, då arbetar elevhälsan vidare med dessa. Framkommer inget av vikt träffar man fortfarande barn och vårdnadshavare för ett samtal. Ibland framkommer det saker i samtalet skolan behöver hjälpa barnet med, ibland inget. Om alla svar fortfarande är ?inget?, lärare tycker eleven följer med kunskapslässigt och socialt samt barn och vårdnadshavare har inget - då uppmanar vi vårdkontakt om man är mycket sjukt. Fortsätter man förekomma på hög procent vet jag att vi även begärt läkarintyg. Mest för att se till att de sökt vård för de hälsoproblem som verkar finnas. 

Jag tycker det är hårt att säga att man försöker hålla ryggen fri, men visst är det så att hemmasittande sällan startar med att man helt plötsligt inte kommer alls. Detta är ett sätt att erbjuda flera kontaktytor till stöd från skolan. Sen får vi ibland orosanmäla om vårdnadshavarna verkar brista i omsorg, men det är ju kanske 1 av 100 sådana första brev som hamnar där.

Som vuxen hade din arbetsgivare varit skyldig att utreda din frånvaro om du är borta ovanligt mycket med. Det är ju också för att erbjuda stöd. 

• hemligmamma

Men...Det handlar ju inte om kontroll av dig utan ditt barns förutsättningar för att klara skolan och i förlängningen bli självgående vuxen. Skolan kan ju inte veta om du som förälder är missbrukare och bara inte orkade upp dessa dagar, eller om barnet vantrivs och gråter och håller sig fast i dörrkarmen och vägrar gå till skolan eller något annat om  du inte har meddelat att det är en vanlig förkylning. 

Jag frånvaroanmäler och mailar och frågar om läxor på en gång. Meddelar alltid varför de har enstaka frånvaro tex tandläkaren. 
    Ser till att de inte kommer efter....Det är en jobbig känsla för barnet att ligga efter.
    Vad glad att du har en bra skola. Tänk istället att ditt barn var 12 år och att du inte kände till frånvaron. Hur hade du tänkt då?

• Anonym (Mamma)
    hemligmamma skrev 2022-11-02 07:26:16 följande:

Men...Det handlar ju inte om kontroll av dig utan ditt barns förutsättningar för att klara skolan och i förlängningen bli självgående vuxen. Skolan kan ju inte veta om du som förälder är missbrukare och bara inte orkade upp dessa dagar, eller om barnet vantrivs och gråter och håller sig fast i dörrkarmen och vägrar gå till skolan eller något annat om  du inte har meddelat att det är en vanlig förkylning. 

Jag frånvaroanmäler och mailar och frågar om läxor på en gång. Meddelar alltid varför de har enstaka frånvaro tex tandläkaren. 
    Ser till att de inte kommer efter....Det är en jobbig känsla för barnet att ligga efter.
    Vad glad att du har en bra skola. Tänk istället att ditt barn var 12 år och att du inte kände till frånvaron. Hur hade du tänkt då?

Vi anmäler i en app där jag inte kan upplysa om anledningen. Däremot har jag pratat med mentorn som för övrigt själv varit hemma med samma åkomma. 

Om mitt barn inte dyker upp i skolan utan att detta är anmält, får jag genast ett sms om detta. Om mitt barn frånvaroanmäls av oss föräldrar, får båda vårdnadshavarna genast ett meddelande om detta. Således informeras jag genast om 12-åring inte kommer till skolan. 

Jag tycker att det är bra att skolan har koll, men fem dagar för en sexåring kan ju på inget sätt vara ovanligt lång frånvaro. Speciellt inte när man innan det meddelat att alla barn med symptom skickas hem. Eller att de fått dra ner verksamheten på fritids, eftersom de knappt haft personal på grund av sjukdomar under samma period. 

• Anonym (Julle)
    hemligmamma skrev 2022-11-02 07:26:16 följande:

Är det ogiltig frånvaro hör skolan av sig direkt via sms, så sånt kan man inte missa. 

Om skolan hade kollat upp frånvaron hade det varit en sak, men vi får bara ett mejl där det står hur mycket frånvaro hen haft. Helt meningslöst, bara skuldläggande och stressande. Hos oss får man ett mejl vid 10% frånvaro, så bara en enda liten förkylning renderar i ett mejl. Det gör frånvaromejlen fullkomligt tandlösa. Man får ju ett så fort ungen varit sjuk. Satt gränsen vid tex 25% frånvaro och det man fick var ett förslag på hur den förlorade tiden skulle kompenseras hade det varit en helt annan sak. 

Sen det här med att komma efter. Mitt barn hade  ca 40% frånvaro en termin och låg ändå en bra bit över målen. Det var bara skönt att vara hemma istället för att sitta där och genomlida att repetera allt in till förbannelse. Ett annat problem med skolan... 

• fjanten

Aldrig fått sådana meddelanden. Sonen började fsk.klass förra året, och jag tror inte de var helklass en enda dag under hela året (man skulle ju vara hemma för minsta, minsta lilla då). En månad gick han i skolan kanske 3 dagar. Nu i ettan har han sammanlagt 6 dagar anmäld frånvaro uppdelade på två tillfällen med en frisk vecka emellan. Skulle säga att merparten av klasskamraterna har högre frånvaro än så. Absolut inget annat har hänt än att han fått hem sina matte- och svenskaböcker för att göra några sidor i hemmet för att inte halka efter. Tycker det låter för jäkla korkat att skicka ut ett sådant meddelande efter en sjukvecka.

• Anonym (om)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 16:03:11 följande:
    Men är det ovanligt att en sexåring är hemma sammanlagt fem dagar på grund av förkylning, när stora delar av personalen inklusive mentor, varit hemma av samma orsak? 

Jag är helt med på att man tar upp ovanligt mycket frånvaro, men en förkylning (som visade sig bero på bakterie, därav återkomsten) som renderar sammanlagt 5 dagar, kan ju inte vara så ovanlig mycket. I alla fall inte i vår familj, där det ingår förskolebarn som drar hem diverse spännande saker. 

Vad jag vet har mejlet inte gått ut till fler föräldrar, trots att jag vet flera som varit hemma med både förkylning och halsfluss.
    Nej, det är inte ovanligt, men om nu skolan har en %-sats för frånvaro som rutin så faller man ju ut där oavsett om det är en godtagbar anledning eller inte. Jag fattar ärligt talat inte varför du tar illa vid dig av att skolan visar omsorg om ditt och de andra barnen på skolan och utreder och erbjuder stöd vid eventuella problem? Vid screening kommer alltid med några som inte har problem för att man ska hitta dem där det finns problem.

Att andra inte fått mail handlar kanske om att den frånvaron råkat hamna på en annan tidsperiod.

Eller är det så att du tror att skolan är ute efter just dig?
  • Jemp
    mari123 skrev 2022-11-02 01:53:45 följande:

Låter väldigt konstigt och inte minst opersonligt! Man hämtar väl sitt barn på skolan så det finns möjlighet för samtal öga mot öga?

Jag träffar nästan aldrig mitt barns lärare till vardags. Skulle tro att de flesta liksom vi inte hämtar barn i förskoleklass från skolan utan från fritids. 
  • Anonym (Anna)

Nu är jag i en helt annan situation än dig ts men mina barn har än så länge 54 dagars frånvaro denna termin. 
    Ta det för vad det är. Ditt barn kanske inte blir mer sjuk under ht men vissa barn blir mer sjuka än andra under vissa perioder. Det kommer inte hända något annat än att skolan uppmärksammar detta. Var tacksam att det ändå är förskoleklass och inte senare.

(för er som börjar räkna och bli upprörda. Socialen, advokater, hovrätt och andra är redan inkopplade och det är inte mitt fel. Läget är på väg att lösas, jag lovar)

• Anonym (:))
    Inte sällan ligger barnen socialt efter, svårare med leken och det sociala. Det är en stor anledning att inte flytta  upp. 

Vem har bedömt att hen ligger  på en nivå som en åk 3?

Läsning på högre nivå då tänker jag läsflytet,  hur är det med läsförståelsen?

Är det ingen undervisning i f-klass så behöver du kontakta  skolchefen  i kommunen. Det finns läroplan  att följa.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (:)) skrev 2022-11-02 23:30:37 följande:
    Inte sällan ligger barnen socialt efter, svårare med leken och det sociala. Det är en stor anledning att inte flytta  upp. 

Vem har bedömt att hen ligger  på en nivå som en åk 3?

Läsning på högre nivå då tänker jag läsflytet,  hur är det med läsförståelsen?

Är det ingen undervisning i f-klass så behöver du kontakta  skolchefen  i kommunen. Det finns läroplan  att följa.
    Förskoleklass kan nog se väldigt annorlunda ut beroende på var i landet man befinner sig.  Där ett av mina barn gick var det skola, undervisning hen lärde sig läsa bra, skriva fint och rätt.
    För de andra två senare i en annan kommun var det totalkaos och lekstuga i ett år vardera.
    De lärde sig mer sista året i förskolan mot detta år i f-klass där utveckling snarare gick bakåt tills de äntligen fick börja åk 1. Läroplan låter ju bra men ja hur fungerar det i verkligheten? 
    Så typiskt svensk skola att det finns dokument att följa, det ska antecknas, det ska en massa mängd bara för syns skull upplever jag.
    När det kommer till kritan görs ju ofta inget. Man bara hänvisar till dokument, man har noterat svårigheter t ex. Ifall ett barn har någon liten svårighet men då saknas alltid resurser iallafall. Men man har iallafall dokumenterat det som tur är så det ser bra ut ifall man måste gå igenom det senare. 
Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet