• StudierKemi

Är det såhär enkelt? (Attraktion i fokus)

Är det möjligtvis så att ett förhållande är som mest hållbart när man älskar varandra, och därför visar mannen det genom att respektera kvinnan och inte tjata på henne om att få sex? Och kvinnan i sin tur visar att hon älskar mannen genom att vilja ha sex med honom regelbundet, ca 2 gånger i veckan? Att hon är sugen och sexig i rörelserna och är ute efter närheten?

Jag har sett att om någon av personerna i förhållandet bryter dessa outtalade regler så blir det genast problem i relationen, med tanke på vad man har läst här på FL (Om mannen inte slutar tjata om sex, och blir som en otröstlig son till kvinnan (ingen riktig man). Eller om kvinnan inte känner attraktion mera och bara vill ta avstånd). 

Jag tror att det är viktigt att kvinnor väljer partner p.g.a. attraktion och aldrig någonsin gå efter pengar. Annars faller alltihopa.

Sant eller falskt?

Frivillig låt: 

Britney Spears - Breautiful (Drop dead)

">

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det såhär enkelt? (Attraktion i fokus)
  • Anonym (aTTa)

Det viktiga är att kvinnan hålls på tå och inte blir bekväm, då anstränger hon sig extra för sexlivet. I annat fall är det lätt hänt att mannen tröttnar och söker sig till någon annan, mer spännande.

• exandthecity
    Anonym (aTTa) skrev 2022-10-19 08:20:35 följande:

Det viktiga är att kvinnan hålls på tå och inte blir bekväm, då anstränger hon sig extra för sexlivet. I annat fall är det lätt hänt att mannen tröttnar och söker sig till någon annan, mer spännande.

..men att män blir bekväma en bit in i relationen har aldrig vållat några problem någonsin, eller hur?
  • Man 78
    exandthecity skrev 2022-10-19 08:24:16 följande:
    ..men att män blir bekväma en bit in i relationen har aldrig vållat några problem någonsin, eller hur?
    Som man kan jag svara att jo det gör det, tyvärr kan man hamna där av olika anledningar vilket leder till problem som sagt. 
  • Anna79ZZ
    Anonym (A) skrev 2022-10-18 21:46:46 följande:
    Kloka ord
    Jag håller med. Är attraktionen från ena parten död så är sannolikheten mycket låg att det ska vända. 
    I synnerhet om vi talar om åratal med bristande lust. 

Jag trodde jag tappat mitt intresse för sex men det var intresset för min dåvarande make sedan 20 år som jag tappat successivt. 

Efter skilsmässan vet jag att.... Sexlusten är det inget fel på. 
  • New  Dawn
    Anonym (hm) skrev 2022-10-18 20:22:26 följande:
    Instämmer i de flesta funderingar i TS inlägg. Har också läst massor av trådar från denna person tidigare med helt andra budskap. Det har varit mycket fokus på själ och mental kommunikation och en del moraliserande kring ytlighet och sexbesatta män vad jag minns.

I viss mån förstår jag då även jag är väldigt beroende av utseendemässiga attribut och att känna den där starka berusande attraktionen av att titta på någon. Behöver också spelet mycket och att det alltid finns en erotisk underton i allt man gör tillsammans. Finner vardagen  svår eftersom den aldrig fått attraktionen att överleva för mig med någon.

Ändå tror jag inte att det är så enkelt att bara för att någon är svinsnygg och totalt genomsexig vid åsynen, att detta skulle kunna bevaras dag ut och dag in och aldrig sina,  på så sätt att jag alltid skulle vilja ha sex.

Min lust är känslig och dalar lätt samtidigt som jag inte behöver sex särskilt ofta om jag fick styra det själv.

Väntar gärna och låter det bildas en längtan och trånad så att det känns mer när man väl har det oavsett om det är världens mest åtråvärda människa i min säng.

Att kvinnor är mer beroende av att känna stark attraktion för att ha sex är vida känt och de tänder ju inte alls lika lätt eller på samma sätt som män. Inte heller kul med tjat men samtidigt ska inte kvinnor behöva ställa upp på sex för husfriden och bete sig som jävla marskatter för att hålla män nöjda.
    Som jag förstår det väljer du män du är attraherade av men att det ändå är svårt att bibehålla lust i längre relationer.
    Jag tror inte det är ovanligt, även om man väljer väldigt attraktiva män, därför att relationer är komplexa och vardagen kommer oavsett. Spänningen lägger sig i regel när man ser varandra varje dag osv. Den tidiga förälskelsens attraktion lägger sig. Jag tror man måste förhålla sig till det på något sätt. Att tjata om sex är så klart en lustdödare oavsett. 

Jag tror som du att män har lättare att tända på "sexet i sig" och "kvinnokroppen i sig" , så de kan vilja ha sex även om känslor börjar falna. Trots det, är ändå detta ett problem för män också. De tröttnar så småningom också om glöden lägger sig.

Jag kan tänka mig att kvinnor som känner som du (att inte behöva sex så ofta) börjar ställa upp på sex när de egentligen inte är sugna. Då dalar definitivt lusten ännu mer. Alternativt att de inte så lätt "provar" intima handlingar som kanske hade fått dem kåta, för att de inte tror att de kan bli kåta. Nu kanske inte det inte är så för dig, men det är en tänkbar utveckling. 

Problemet med TS är fyrkantigheten. Som om allt löser sig om man bara skaffar en riktigt attraktiv man, för då skulle man pressas att ha sex för att ingen annan skulle ta honom.. (!?)

TS skriver också att man inte kan välja män för pengar och ja, det är väl helt klart svårare att få sexliv att funka om man väljer någon för pengar, men jag tror inte det är så vanligt att det kan anges som motsatsen till att välja en tiopoängare, alfahane, eller vad nu TS kallar dem. Männen behöver inte heller alternativt vara som halvdöda gubbar. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Fiona M

Du har i ett par år skrivit spaltmeter om personlighetstyper, på senare tid gått vidare till den rent ekonomiska aspekten där man kan köpa sig attraktion, och nu... detta?

Hur kommer det sig att du hoppar från metod till metod, tror stenhårt på ngt och ändå är så osäker?

• Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-10-18 12:26:11 följande:
     Nej, man blir inte kåt av att karln städar, lagar mat mm, tar 50 % av bördan, vilken otroligt uråldrig och skev syn!
    Fast i åtskilliga trådar här på Familjeliv där män klagar på att deras sambo/fru inte längre vill ha sex får männen frågan om de tar 50% av hushållsarbetet. Är det lurendrejeri för att slippa dammsuga och sedan ändå hoppa över sexet?

• Anonym (Kull)
    Anonym (Man) skrev 2022-10-19 10:02:27 följande:
    Fast i åtskilliga trådar här på Familjeliv där män klagar på att deras sambo/fru inte längre vill ha sex får männen frågan om de tar 50% av hushållsarbetet. Är det lurendrejeri för att slippa dammsuga och sedan ändå hoppa över sexet?
    Vad tror du själv? 
  • Fiona M
    Anonym (Man) skrev 2022-10-19 10:02:27 följande:
    Att partnern tar sin del av ansvaret som en vuxen människa leder nog knappast till kåthet, däremot har man bättre förutsättningar för att vardagen och samlivet ska flyta bättre.
  • New  Dawn
    Fiona M skrev 2022-10-19 10:22:04 följande:
    Att partnern tar sin del av ansvaret som en vuxen människa leder nog knappast till kåthet, däremot har man bättre förutsättningar för att vardagen och samlivet ska flyta bättre.
    Exakt. Tänk att det ska vara så svårt att förstå.
    Har känslorna dött gör det ju så klart ingen skillnad, men om kvinnan drar för stort lass kan ju det minska ork och lust. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • StudierKemi
    Fiona M skrev 2022-10-19 09:43:29 följande:

Du har i ett par år skrivit spaltmeter om personlighetstyper, på senare tid gått vidare till den rent ekonomiska aspekten där man kan köpa sig attraktion, och nu... detta?

Hur kommer det sig att du hoppar från metod till metod, tror stenhårt på ngt och ändå är så osäker?

Jag utforskar olika metoder som finns, det är sant. Jag har lärt jättemycket samt utvecklats av att läsa om vilka personlighetstyper som finns bland människor. Min läggning och preferens har blivit "empater", alltså räcker det inte att mannen ser ut som en 10-poängare. Därav duger bara 1 man på 1000 åt mig (jag kommer att dö själv om pojkvännen lämnar mig, lol). Trots att jag utvecklats på några år och bytt några åsikter, så håller jag fortfarande fast vid att det är bra att känna till myer briggs. Jag brukade dela den här bilden till andra i deras trådar minns jag:

Den vanligaste mannen är ISTJ, blå kurva (I=introvert, S=sensor/jordnära, T=tänkare, J=judger/planerare). Den mannen har ett pengafokus och kommer välja partner efter att det delas gemensamma ekonomiska intressen. Sexlusten är relativt låg, och mannen är mycket lojal och "ISTJ's word is as good as gold". Det är en man som blir väldigt ofta vald av kvinnan (se cirkeldiagrammet ovan). Min morfar var en ISTJ och han var min mormors försörjare, trots att jag vet (efter samtal) att min mormor är en asexuell person. Alltså är denna typ av man många kvinnors dröm. Min bror är en ISTJ och min mammas kommentar om honom är att "han har ärvt enbart sina föräldrars bästa egenskaper". Jag som hans syster instämmer helt. Han är civilingenjör och hjälper mig i matematik t.ex., utan att förvänta sig något tillbaka. 

Jag själv är en INFJ, röd kurva (I=introvert, N=drömmande/intuitiv, F=känslostyrd, J=judger/planerare). Om man är en sån så lever man lite i en egen värld. Jag är sällsynt tyvärr (om man ser till cirkeldiagrammet). Och i mitt fall var det väldigt viktigt att få utforska myer briggs, för att jag skulle få bekräftelse på att jag inte är knäpp, utan enbart sällsynt. På samma sätt som de som har orange-hår och mobbas för detta, så behöver de hitta någon källa till bekräftelse att det är inget fel på dem trots att de är sällsynta. På samma sätt var det i mitt fall, fast det här med personlighetstyp. I vissa fall är det livsviktigt att veta vad myer briggs är.

Efter att ha utforskat myer briggs under lång tid så är jag t.o.m. kapabel att behålla en pojkvän som har social kompetens, är älskad av alla tjejer i klassen, och är svin-snygg. Den ni. :) Kunskap är makt. Men en dag kunde jag dra slutsatsen att myer briggs är inte lika viktigt som det som vilket kön man tillhör. Alltså, det säger en hel del om mig vilken personlighetstyp jag är, men det är ännu viktigare att veta om det är en "kvinna" eller "man" som man pratar om, detta säger ännu mer. Jag skulle inte kunna dra en sån slutsats om jag inte var påläst inom andra områden först dock. 

När vi var grottmänniskor så fanns det några få alfahanar som fick alla honor, och alla andra (extremt många) ap-män fick vara incels och klara sig utan någon hona. Den moderna människan blev lite pissed på kvinnornas mentalitet, så man bestämde sig för att skära bort kvinnornas utbildning ur deras liv (för några hundra år sedan), så att de skulle få en man vardera som skulle ta hand om dem. Så att kvinnorna tvingades att ha en man var. Detta blev ju inte särskilt lyckat, som vi alla vet, och det ledde bara till massa äktenskap där man inte hade sex, p.g.a. att kvinnan inte var attraherad av försörjaren. Nu har man släppt kvinnan fri igen och vi är tillbaka på ruta 1 med många ensamma män igen. Som det nästan alltid har varit...

Fortsättning följer... Jag vill inte riskera att min text försvinner. Brb.

• StudierKemi

Jag har tidigare varit aktiv på dejtingmarknaden och samlat på mig många nya erfarenheter. Jag är inte född med all kunskap, denna kommer steg för steg. Jag har råkat ut för några tråkiga erfarenheter samtidigt som jag har gett andra män också tråkiga erfarenheter. Har märkt att män tror att det är något fel på min sexualitet om jag inte vill ligga med dem. Det kunde komma meddelanden från överviktiga 50-åringar (till 30-åriga mig), eller meddelanden från killar med lite deformerat ansikte, och alla de i fråga ville ligga, och de förstod inte för allt i världen varför jag inte vill göra sex med dem. Min vilja kom som en chock för dem...

Jag vet inte vad det är för fel på folk ibland... Men jag tror att det är viktigt att killar förstår att de måste kompensera sina brister ekonomiskt. Jag utgår från att de individerna på dejtingsidan vill ligga lika gärna som jag (med RÄTT person tycker jag), men man får inte tro att allt i livet kommer gratis. Jag gillar att skapa lite regler för allas trevnad, därav upplever vissa mig som fyrkantig. Jag vill att sex ska vara möjligt för alla, MEN man måste kompensera sig när man ser ut som en alien i ansiktet. Eller om man är autistisk och svår att stå ut med. Men självklart ska alla få ha sex om det är det man vill ha. Vi måste utveckla sexrobotar så fort som det bara går... Jag personligen tycker att vi borde tillåta prostitution i Sverige under strikta former. 

Med det menar jag att det borde kosta killen 5000 kr/timme att få ligga. Jag vill att folk har med sig detta, att det är en oerhörd uppoffring för kvinnan att ha sex med någon som hon inte vill. Det är egentligen för mycket begärt, och jag själv skulle ALDRIG legat med någon som jag tycker är oattraktiv inte ens för 5000 kr. Killar måste verkligen förstå detta som är markerat i fet stil. Men eftersom jag har observerat att vissa kvinnor lämpar sig för detta (psykiskt friska, starka kvinnor) att de ger män sex för pengar, samtidigt som män verkligen vill ha sex och vi borde tänka på båda könens behov, så tycker jag att man kan dra slutsatsen att prostitution under vissa omständigheter fungerar. (Han på bilden håller i pengar):

Det är lite knepigt det här med för hög sexlust och för låg sexlust, för att det ställer till mycket på dejtingmarknaden. Om vissa män var ärliga (jag själv vet vilken personlighetstyp detta är, men andra kanske är osäkra) och sa att de har problem med att stanna kvar i förhållanden när sexlivet upphör för länge, så skulle ingen kvinna vilja ha dem. Det skulle kännas som för mycket press och hot. Och om vissa kvinnor var ärliga och sa att de har problem med att bibehålla sexlusten i förhållanden, så skulle ingen man vilja ha dem.

Får jag vara lite fyrkantig nu för allas trevnad, eller är det förbjudet? Jag tycker att man ska ingå i relationer där man har sex 2 gånger i veckan (undantags fall 1 gång i veckan (vissa perioder), men man ska pusha sig själv och fatta att sex är viktigt). Om man inte kan ge detta så ska man inte söka sig till dejting tycker jag. Jag ser detta som outtalade regler. Om sexlusten är lägre än 2 gånger i veckan så måste man vara ärlig om detta från hela början, men då blir man bara ratad som kvinna. 

Så båda är nöjda i paret om det inte är för mycket och inte för lite sex. Jag är diplomatisk och då vill man ha båda sidor nöjda. Hur får man en kvinna att vilja ligga så ofta som 2 gånger i veckan? Jo, mannen måste vara attraktiv. Det går ju inte annars, det blir som en mardröm annars att ligga annars, inte som sex ska kännas alltså. Därför började jag prata om hur viktigt attraktion är och att man inte borde gå efter pengar när man är kvinna. Därför gjorde jag denna tråd. Allt faller ju annars. Alternativt om kvinnan har naturligt låg sexlust och ändå vill ha någon, så måste hon spara undan lite kapital och få pengafokus, så kan hon ha som huvudmål att köpa hus med en man som enligt myer briggs är ISTJ, eller annan personlighet som inte är känslostyrd, samt är planerande/organiserad och inte är lekfull och sexsugen. 

Både kvinnan och mannen måste tänka på utseendet, ingen slipper detta. Man måste inte ha en viss ålder för att finna kärleken, och inte nödvändigtvis några speciella proportioner, men man måste vara byggd av nyttig mat och ha sund BMI. Annat är bara omognad om man inte ser detta, att lite smalare individer får fler val på dejtingmarknaden. Och om det är väldigt bekvämt att hålla högre BMI och man vill dejta ändå, så måste man kompensera detta mycket ekonomiskt. Det är inte schyst mot andra parten annars... Ingenting kommer gratis of course... Så, det var mina svar på frågor. :)

• New  Dawn
    StudierKemi skrev 2022-10-19 13:57:00 följande:

Får jag vara lite fyrkantig nu för allas trevnad, eller är det förbjudet? Jag tycker att man ska ingå i relationer där man har sex 2 gånger i veckan (undantags fall 1 gång i veckan (vissa perioder), men man ska pusha sig själv och fatta att sex är viktigt). Om man inte kan ge detta så ska man inte söka sig till dejting tycker jag. Jag ser detta som outtalade regler. Om sexlusten är lägre än 2 gånger i veckan så måste man vara ärlig om detta från hela början, men då blir man bara ratad som kvinna. 

Så båda är nöjda i paret om det inte är för mycket och inte för lite sex. Jag är diplomatisk och då vill man ha båda sidor nöjda. Hur får man en kvinna att vilja ligga så ofta som 2 gånger i veckan? Jo, mannen måste vara attraktiv. Det går ju inte annars, det blir som en mardröm annars att ligga annars, inte som sex ska kännas alltså. Därför började jag prata om hur viktigt attraktion är och att man inte borde gå efter pengar när man är kvinna. Därför gjorde jag denna tråd. Allt faller ju annars. Alternativt om kvinnan har naturligt låg sexlust och ändå vill ha någon, så måste hon spara undan lite kapital och få pengafokus, så kan hon ha som huvudmål att köpa hus med en man som enligt myer briggs är ISTJ, eller annan personlighet som inte är känslostyrd, samt är planerande/organiserad och inte är lekfull och sexsugen. 

Du är fyrkantig, men du får givetvis vara det. Av någon anledning tror du att du ska lösa detta med attraktion, lust och sexuella relationer som en ekvationen. Där du försöker ta reda på vad x och y är. Problemet är att man inte kan prata om mänskliga relationer som om de vore en matematisk ekvation, eller via tabeller och cirkeldiagram.

Först och främst. De flesta kvinnor väljer män de attraheras av, inte av pengar. Dessutom är det betydligt fler män än några få män som hittar kvinnor att ha sex med. 
    Dessutom så kommer inte utseende vara den enda parametern när det gäller sexlust. Det är så otroligt mycket fler aspekter som spelar in. Inte nog med det, även kvinnor som har riktigt snygga killar kan tappa sexlusten efter flera år tillsammans. 

Din tanke att man ska räkna med att ha sex 2ggr i veckan är en märklig tanke. Jag tror det vanligaste är att man vill ha sex ofta i början. Frekvensen kanske inte sjunker  märkbart förrän efter 5-10 år, eller mer, och det kan man ju sällan förutse. Dessutom är relationer olika. Bara för att man kanske tappade sexlusten efter 5 år med en tidigare man är det ju inget man räknar med ska ske med en ny man. I min förra relation sjönk känslorna lite stegvis, men efter ca 15-20 år hade jag inte så mycket känslor kvar. Det är dock inget jag förväntar mig ska hända i min nya relation. Om lusten sjönk efter 2 år, borde jag förutsätta att det är så det kommer att bli? 
    Sexlust kan ju även sjunka pga småbarnsåren eller annat.
    Om man aldrig haft en relation, hur ska man då veta hur ofta man kommer att vilja ha sex?
  • StudierKemi
    New Dawn skrev 2022-10-19 14:34:44 följande:
    Du är fyrkantig, men du får givetvis vara det. Av någon anledning tror du att du ska lösa detta med attraktion, lust och sexuella relationer som en ekvationen. Där du försöker ta reda på vad x och y är. Problemet är att man inte kan prata om mänskliga relationer som om de vore en matematisk ekvation, eller via tabeller och cirkeldiagram.

Först och främst. De flesta kvinnor väljer män de attraheras av, inte av pengar. Dessutom är det betydligt fler män än några få män som hittar kvinnor att ha sex med. 
    Dessutom så kommer inte utseende vara den enda parametern när det gäller sexlust. Det är så otroligt mycket fler aspekter som spelar in. Inte nog med det, även kvinnor som har riktigt snygga killar kan tappa sexlusten efter flera år tillsammans. 

Din tanke att man ska räkna med att ha sex 2ggr i veckan är en märklig tanke. Jag tror det vanligaste är att man vill ha sex ofta i början. Frekvensen kanske inte sjunker  märkbart förrän efter 5-10 år, eller mer, och det kan man ju sällan förutse. Dessutom är relationer olika. Bara för att man kanske tappade sexlusten efter 5 år med en tidigare man är det ju inget man räknar med ska ske med en ny man. I min förra relation sjönk känslorna lite stegvis, men efter ca 15-20 år hade jag inte så mycket känslor kvar. Det är dock inget jag förväntar mig ska hända i min nya relation. Om lusten sjönk efter 2 år, borde jag förutsätta att det är så det kommer att bli? 
    Sexlust kan ju även sjunka pga småbarnsåren eller annat.
    Om man aldrig haft en relation, hur ska man då veta hur ofta man kommer att vilja ha sex?

Det finns saker som inte får kompromissas i relationer mellan människor. Det ska vara lika självklart att ha sex 2 gånger i veckan med sin partner, som det är självklart att en nyfödd måste bröstammas. Spädbarnen behöver den närheten som amning ger och man har sett på barnhem att väldigt småbarn har blivit deprimerade och dött när ingen rörde vid dem eller brydde sig om dem. Dessutom handlar det inte om enbart närheten som amningen ger, det finns näringsämnen och antikroppar som inte kan efterliknas på labb i ersättning men som istället finns i bröstmjölk. Därför ska man amma och påtvinga närhet till nyfödda även om brösten gör ont och blöder lite grann. Ibland läker blödningen relativt fort och man ska genast vara igång och amma igen. Kvinnor ska inte vara ego och amma bara om de känner för.

Du är mycket mer egoistiskt lagd än mig, New Dawn. Jag är mer service-inriktad till dem jag älskar och jag är den som masserar mannen hårt med mina relativt små händer (jag har lite mina egna proportioner och mina händer är under snittet när det gäller storleken) och jag får då någon annan tjänst tillbaka, i form av att han antingen skruvar ner eller skruvar upp en möbel. Det är tjänst mot tjänst som gäller även om man inte pratar om det, allting är outtalade regler. Hur betalar det nyfödda barnet tillbaka för att man har genomgått en förlossning och ammat den och gett den hobbyer, aktiviteter och ett intressant liv (Något som man inte får välja, man ska ge sitt barn allt detta ovannämnda. Egoism är inte tillåtet)... Det vuxna barnet får inte överge sin/sina föräldrar när de är gamla. Man ska hedra sin fader och sin moder, sa Gud till Moses, och detta skrevs ner bland de 10 budorden.

Återigen får inte egoistiska skäl avgöra någonting. Man ska finnas där för sina föräldrar i vått och torrt, punkt slut. Men om vi går tillbaka till det här med partnerskap och sex. Jag har läst på FL att vissa tycker att om en i förhållandet inte vill ha sex, så är det en sån otroligt elak sak att säga. Det är lika elakt som att säga att partnern inte får äta grönsaker, eller att denna inte får träna och hålla kroppen frisk. Det är helt galet elakt att ta bort sexet permanent från den man "älskar". Ser du ens detta själv, New Dawn? Att om man är en familj med barn, och mannen och kvinnan kände varandra länge och dejtade i 5 år + innan de gifte sig, och plötsligt säger kvinnan att det aldrig mer blir sex, för att hon hade bara sex för att få barn, och nu har hon ingen lust att ge den närheten, och att familjeterapi behövs inte...

Är det okej att säga så och vara omåttligt egoistisk?

Är en dumpning av kvinnan självklar i det här fallet?

Kunde man förebygga en sådan familjesplittring?

• Anonym (Perka)

Om du vet hur allt ska vara, varför är du så dålig på relationer och blir utnyttjad själv?

• New  Dawn
    StudierKemi skrev 2022-10-23 09:50:21 följande:

Det finns saker som inte får kompromissas i relationer mellan människor. Det ska vara lika självklart att ha sex 2 gånger i veckan med sin partner, som det är självklart att en nyfödd måste bröstammas. Spädbarnen behöver den närheten som amning ger och man har sett på barnhem att väldigt småbarn har blivit deprimerade och dött när ingen rörde vid dem eller brydde sig om dem. Dessutom handlar det inte om enbart närheten som amningen ger, det finns näringsämnen och antikroppar som inte kan efterliknas på labb i ersättning men som istället finns i bröstmjölk. Därför ska man amma och påtvinga närhet till nyfödda även om brösten gör ont och blöder lite grann. Ibland läker blödningen relativt fort och man ska genast vara igång och amma igen. Kvinnor ska inte vara ego och amma bara om de känner för.

Du är mycket mer egoistiskt lagd än mig, New Dawn. Jag är mer service-inriktad till dem jag älskar och jag är den som masserar mannen hårt med mina relativt små händer (jag har lite mina egna proportioner och mina händer är under snittet när det gäller storleken) och jag får då någon annan tjänst tillbaka, i form av att han antingen skruvar ner eller skruvar upp en möbel. Det är tjänst mot tjänst som gäller även om man inte pratar om det, allting är outtalade regler. Hur betalar det nyfödda barnet tillbaka för att man har genomgått en förlossning och ammat den och gett den hobbyer, aktiviteter och ett intressant liv (Något som man inte får välja, man ska ge sitt barn allt detta ovannämnda. Egoism är inte tillåtet)... Det vuxna barnet får inte överge sin/sina föräldrar när de är gamla. Man ska hedra sin fader och sin moder, sa Gud till Moses, och detta skrevs ner bland de 10 budorden.

Återigen får inte egoistiska skäl avgöra någonting. Man ska finnas där för sina föräldrar i vått och torrt, punkt slut. Men om vi går tillbaka till det här med partnerskap och sex. Jag har läst på FL att vissa tycker att om en i förhållandet inte vill ha sex, så är det en sån otroligt elak sak att säga. Det är lika elakt som att säga att partnern inte får äta grönsaker, eller att denna inte får träna och hålla kroppen frisk. Det är helt galet elakt att ta bort sexet permanent från den man "älskar". Ser du ens detta själv, New Dawn? Att om man är en familj med barn, och mannen och kvinnan kände varandra länge och dejtade i 5 år + innan de gifte sig, och plötsligt säger kvinnan att det aldrig mer blir sex, för att hon hade bara sex för att få barn, och nu har hon ingen lust att ge den närheten, och att familjeterapi behövs inte...

Är det okej att säga så och vara omåttligt egoistisk?

Är en dumpning av kvinnan självklar i det här fallet?

Kunde man förebygga en sådan familjesplittring?

Ojojojojoj.... Vilket svar. Det är återigen så fyrkantigt. När det gäller amning så funkar det inte för alla. Ibland är det inget man kan påverka. Jag har ammat mina barn. Jag var lyckligt lottad att det funkade.

Du pratar om att du ger massage och får gentjänster. Det är ett väldigt fyrkantigt sätt att leva, tycker jag. Jag masserar min man, därför att jag älskar honom och jag vill ge honom njutning, smärtlindring och kärlek. Det kan ibland vara sena kvällar när jag egentligen behöver sova, för att jag ska upp tidigt, men jag ändå väljer att ge honom min tid. Inte för att få något tillbaka. Han masserar mig för att ge mig av samma anledning, och att han har stora händer gör det inte mindre värdefullt. Om han skruvar upp saker är det för oss båda, precis som jag gör saker för oss båda, för hemmet. Vi ger och tar emot och det sker naturligt. 

Ang föräldrar har jag personer i min närhet som har föräldrar som betett sig svinigt på olika sätt, och de därför brytit med dem. Vilket ibland är rätt. 

Jag tror att sexlösa relationer har olika grund, men hur ofta man har sex är individuellt. Att ha sex en gång i veckan kan nog vara tillräckligt för många, och ibland mer sällan än så. 
    Jag tror inte det funkar att ha sex för att man "ska". Blir man inte kåt, får man inte lust, kommer det inte funka. Det finns olika anledningar till att det inte funkar. Vissa personer, tex mitt ex, ville att vi skulle leva ihop som vänner, utan sex, för barnens skull, men jag ville inte det. Det var inget fel av mitt ex att känna så. Men jag ville ha en levande relation så jag valde skilsmässa. 
    Jag tror att sexlusten riskerar att förstöras om man upprepat ställer upp på sex trots att man inte har lust, inte blir kåt. 
    Om en kvinna så bestämt säger att hon inte vill ha sex och inte familjeterapi är väl relationen troligen slut. Det finns massor av olika anledningar till att sexlivet sjunker och försvinner. Ibland kan tom mannen ha tappat känslor för kvinnan, men vill ändå ha sex för att han har driften. 
    Vi har sex med varandra, och ger sexuell njutning för att vi vill det, för att vi blir kåta. Inte för att vi ska. Uteblivet sex är ofta ett symtom på problem i relationen och dessa kan vara väldigt olika. 
Svar på tråden Är det såhär enkelt? (Attraktion i fokus)