• solenhgn

Jag är kär men hon är inte riktigt där - värt att vänta?

Hej. Jag har träffat en tjej nyligen helt av en slump som jag börjat träffa, jag har egentligen inte varit ute efter en relation utan trivs rätt bra själv, utan slumpen förde oss helt enkelt ihop. Vi har setts i ca 2 månader en eller ett par gånger veckovis och det känns jättebra när vi ses, hon har dock en last med sig från en tidigare relation vilket gör att hon inte vill hoppa in i något för tidigt - vilket jag är helt fine med.

Dock har jag det allra sista börjat tänka på henne mer och mer, jag har börjat längta efter henne när vi inte ses, och när vi tog upp lite vart vi stod sa hon att hon tycker om mig men inte riktigt vet om hon känner några kärlekskänslor ännu, men hon tillade att det märks på mig att jag tycker om henne väldigt mycket och ibland kan göra att hon ryggar tillbaka ofrivilligt eftersom hon är rädd för att gå in i något för fort, eftersom hon inte haft det lätt i sin tidigare relation med bla. svek osv. 

Vi myser, hon ger mig uppmärksamhet och omtanke när vi väl ses, vi har bra sex och de signaler jag får när vi träffas känns det verkligen som hon tycker om mig mycket, men  hon kan samtidigt vara väldigt av eller på när vi tillexempel smsar eller skriver utanför tiden vi ses, helt mixade signaler

Det är ganska jobbigt att gå runt och känna mig ''olyckligt kär'' i någon som jag inte riktigt vet hur mycket hon tycker om mig. Att hon gillar mig är inget snack om saken, men frågan är hur mycket man kan gå och vänta på någon innan det blir för oumbärligt att ''hålla igen'' sina känslor för henne, eftersom jag då inte vill ''skrämma upp henne''. Jag vet att två månader inte är speciellt lång tid, och att jag borde ha tålamod, men det är inte alltid jättelätt när man känner som jag gör.

Är det värt att vänta på henne eller ska man försöka bita ihop, känna smärta och gå vidare. Jag söker som sagt ingen relation med vem som helst, utan det säm händer der händer, så hade jag gått vidare hade jag isåfall gjort det på egen hand utan att träffa någon ny. Vad säger ni? 

• Svar på tråden Jag är kär men hon är inte riktigt där - värt att vänta?
  • Mortiscia80

Om du har tålamodet så vänta ett tag till. Två månader är kort tid, särskilt för någon med hennes bagage. Tänk dig en strykrädd hund som du just plockat upp från någon djurförening och att ni hittills bara träffats ca tio gånger (eller lite mer, du och tjejen har ju haft kontakt utanför träffarna också). Då kanske du förstår att hon behöver tid på sig att våga slappna av. Det enda som hjälper är att låta henne ta saker i sin egen takt. Sedan kan du så klart förklara läget för henne att du har känslor för henne men att du i nuläget inte tänker pressa henne ang. en relation utan att du kan vänta in henne. Med det sagt väntar man inte en evighet men det här är väldigt kort tid än så länge.

När det gäller kontakt utanför era träffar så skulle jag ge dig rådet att slappna av mer. Det händer saker under dagarna, hon har kanske inte alltid tid att svara så snabbt, så utförligt och så varmt som hon kanske hade önskat. Och en del gillar inte att skicka meddelanden heller. Hon kanske är en sån. Så den biten får du själv jobba med.

• andiie

I feel you!

Jag är iofs ute efter en seriös relation, vilket du inte tyckts ha som ändamål från början. Men jag känner igen mig i dig. Å jag har ännu mer dåligt tålamod, vill snabbt veta att någon besvarar mina känslor. Kan få ångest av att vara kvar i något där den andre känns lite osäker på vart denna står. Dels för att jag inte vill slösa mitt hjärta och min energi, å investera i något pånyo som kan brista. Pga tidigare erfarenheter. Vilket faktiskt lett till att jag bryter väldigt snabbt om den andre tvekar.

Så jag tycker inte att det är en lätt fråga! Och det är supersvårt att ha tålamod å ta det lugnt när känslorna redan finns där. Som du nämner. Men jag hade vart jättenyfiken på att följa din process om du orkar eller vågar vara kvar i det där ett tag till. Du får gärna uppdatera hur det går!

• solenhgn
    Mortiscia80 skrev 2022-09-18 21:41:24 följande:

Om du har tålamodet så vänta ett tag till. Två månader är kort tid, särskilt för någon med hennes bagage. Tänk dig en strykrädd hund som du just plockat upp från någon djurförening och att ni hittills bara träffats ca tio gånger (eller lite mer, du och tjejen har ju haft kontakt utanför träffarna också). Då kanske du förstår att hon behöver tid på sig att våga slappna av. Det enda som hjälper är att låta henne ta saker i sin egen takt. Sedan kan du så klart förklara läget för henne att du har känslor för henne men att du i nuläget inte tänker pressa henne ang. en relation utan att du kan vänta in henne. Med det sagt väntar man inte en evighet men det här är väldigt kort tid än så länge.

När det gäller kontakt utanför era träffar så skulle jag ge dig rådet att slappna av mer. Det händer saker under dagarna, hon har kanske inte alltid tid att svara så snabbt, så utförligt och så varmt som hon kanske hade önskat. Och en del gillar inte att skicka meddelanden heller. Hon kanske är en sån. Så den biten får du själv jobba med.

Tack, det var en bra jämförelse. Jag ska försöka ge det lite tid, det kommer nog funka om vi båda vill det, och gör det inte det så gör det inte det.
  • solenhgn
    andiie skrev 2022-09-18 21:53:57 följande:

I feel you!

Jag är iofs ute efter en seriös relation, vilket du inte tyckts ha som ändamål från början. Men jag känner igen mig i dig. Å jag har ännu mer dåligt tålamod, vill snabbt veta att någon besvarar mina känslor. Kan få ångest av att vara kvar i något där den andre känns lite osäker på vart denna står. Dels för att jag inte vill slösa mitt hjärta och min energi, å investera i något pånyo som kan brista. Pga tidigare erfarenheter. Vilket faktiskt lett till att jag bryter väldigt snabbt om den andre tvekar.

Så jag tycker inte att det är en lätt fråga! Och det är supersvårt att ha tålamod å ta det lugnt när känslorna redan finns där. Som du nämner. Men jag hade vart jättenyfiken på att följa din process om du orkar eller vågar vara kvar i det där ett tag till. Du får gärna uppdatera hur det går!

Jag tänker nog ge det en till chans, speciellt efter era två svar. Jag känner samma som du, det känns ibland lite som man ''slösar'' bort sin energi och hjärta på någon som kanske inte ens kommer ta vara på det i slutändan, men samtidigt så lever jag också på hoppet att ''kunna få henne att bli kär i mig'' vilket säkert kan gå, om vi fortsätter ses och jag bara är mig själv.

Kommer försöka uppdatera lite sporadiskt, kan försöka om ett par veckor eller en månad.
  • Soryu

Jag tror att det är kört, för det vanliga verkar ju vara att man ändå börjat känna sig förälskad efter så pass lång tid som två månader.

Men med det sagt, om jag var i din situation så skulle jag definitivt ge det mer tid. Det är klart att det blir svårt för dig om hon inte vill, men det blir väl inte så värst mycket mer svårt om det tar slut nu än om några månader, så den extra "kostnaden" för att ge det mer tid är väl ganska liten i förhållande till chansen att hon faktiskt börjar känna mer.

Svar på tråden Jag är kär men hon är inte riktigt där - värt att vänta?