Anonym (Mamma) skrev 2022-08-31 11:43:40 följande:
Ni enbarnsföräldrar
Hjälp mig att tänka lite positivare om att ha ett barn. Har fått reda på att vi i princip inte kan få fler barn och nu poppar all tankarna upp om hur synd det kommer bli om vårt barn. Hen kommer bli ensam med allt när vi är gamla och dör osv och få ta allt. Det här ger mig sån ångest.
Behöver tänka lite positivt om det här.
Jag är ett endabarn, inte ett ensambarn. Jag är inte ensam bara för att jag är enda barnet.
Jag har visserligen en halvbror som är betydligt yngre än mig, vi är inte uppväxta tillsammans (han har bott på canadensiska västkusten sen han var 3 år gammal) så vi har ingen syskonrelation på så vis.
Om det är synd om ert barn för att hen inte har syskon så är det för att ni ser det så.
Min mamma har en syster och de har inte haft speciellt mycket kontakt genom åren. När jag växte upp så hade mamma och hennes syster varannan jul med mina morföräldrar. Aldrig att vi firade jul med moster och mina kusiner. Just för att mamma och moster (plus mosters man) inte kom överens.
Pappa är yngst av 6 syskon. Trots att han är 60+ numera så ses han fortfarande som den oansvarige lillebror som man inte behöver ta seriöst. Han kommer aldrig att ses som vuxen av sina syskon.
När min mormor gick bort fick mamma ta det mesta av att hjälpa morfar eftersom "hon bor ju närmast". Samma sak när morfar gick bort några år senare. Inte sjutton var det att dela jämt på att städa ur lägenheten, ordna med alla papper etc utan det fick mamma ta hand om.
Nu fick vi båda barnen vid samma tillfälle, annars hade det säkerligen blivit ytterligare en generation endabarn (även barnens pappa är endabarn). Även min mormor, född i slutet på 1920-talet, var endabarn.
Fördelen med att bara ha ett barn: När det är "familjeerbjudande" på nöjesparker etc (2 vuxna + 2 barn) så kan ni enkelt ta med en kompis till ert barn. För egen del så var det ofta jag fick ta med mig en kompis till landet på tex sportlovet. Det fanns ju ändå plats i bilen