Ni enbarnsföräldrar
Helt utan inbördes ordning lägger jag fram tankar som vi haft, vi var lite i samma läge:
Syskonskap är ingen garanti för en bra relation mellan två människor. Ett barn kan träffa en själsfrände eller vän för livet på dagis/i skolan/senare i livet -en person som kan bli minst lika viktig som ett syskon potentiellt skulle kunna vara.
Många egenskaper är medfödda/nedärvda - att säga att alla ensambarn blir kalla egoister är elakt.
Som enbarnsförälder får man mer tid och engagemang att lägga på det barnet. Att ge av sin tid anser inte vi är att skämma bort. Det är inga problem för en av oss att hänga med på träningar etc. eftersom vi inte har fler barn som kräver samma sak.
Man kanske har större möjligheter att ta med sig en kompis till barnet vid resor och utflykter på ett annat sätt. Dels för att man själv bara har ett barn men också att familjer med många barn inte har plats eller råd. Vårt barn får gärna ta med en kompis.
Man har alla möjligheter att knyta tät kontakt med släkt och jämnåriga kusiner om sådana finns. Då vi bara har ett barn har den typen av nätverk blivit viktigare för mig, att hen känner som en del av något större och inte att vår lilla familj är en isolerad ö.
Man har kanske bättre förutsättningar att stötta barnet längre fram, det är inte fler som ska dela på sparkapital och så småningom arv.
Sen kan jag verkligen rekommendera att du försöker landa i det faktum som är. Att det var så här det blev. Ni rådde inte över det och rent praktiskt finns det inget ni kan göra. Det är inte lätt att skifta mindset men det gjorde i alla fall för mig att jag fick lättare att skaka av mig som jag uppfattade elaka kommentarer.
Med reservation för att även den som väljer att ha ett barn självklart inte heller ska ta åt sig eller behöva försvara sig. Alla gör precis som de vill när det gäller familjebildning och antal barn. Men jag menar att för den som önskat fler barn och sen inte får det, så kan det behövas en del arbete med sig själv för att landa och får man då samtidigt elaka kommentarer och gliringar så kan det upplevas än tuffare.