• Anonym (Lillis)

Föräldraledig 50 procent ej ok

Jag har en dotter som är 1.5. Fick 3 mån efter förlossningen depression o har inte återhämtat mig helt.
    Jag har varit sjukskriven en del under fl o mannen har varit hemma men inte tagit dagar. Vi har levt snålt och jag vill så gärna jobba 50 procent. 
    Meddelade min situation o att jag vill jobba 50 men de vill neka mig detta. De sa att de kan neka om jag har flera perioder fl per år? 
    Jag har varit fl sedan 2021 heltid o nu vill jag alltså jobba 50 kan de neka mig detta?
    Jag förstår dem det blir jobbigt men jag jobbar kommunalt o det finns vikarier. Kan man fråga om de vill placera mig någon annanstans?
    Jag mår fortfarande inte bra o allt sånt här får mig att må dåligt.m

• Svar på tråden Föräldraledig 50 procent ej ok
  • Anonym (Facket)

Vad säger ditt fack?

• Mrs Moneybags

Jag tror man får ha max tre perioder föräldraledigt per år. 
    Man brukar få jobba 75% och uppåt. 

• Anonym (Lillis)

Jag har väl bara tagit en period då? Har ansökt jan till sept o sedan 50procent efter sept?
    Blir inte det två? Blir så splittrad har massa dagar kvar o orkar inte mer jobb just nu..

• Seven Costanza

Om du har tänkt fylla upp med 50% föräldrapenning så har du rätt att jobba 50% och vara ledig 50% i enlighet med Föräldraledighetslagen paragraf 6. Det är tre perioder per år som gäller och ja det borde vara att det du har tagit ut hittills räknas som en period. Perioder som sträcker sig över årsskifte räknas på det år som det påbörjas så tänk på det när du planerar dina perioder.  Att man bara får gå ner med 25% (vanligen från heltid ner till 75%) gäller endast om man vill jobba deltid utan att fylla upp med föräldrapenning så i ditt fall borde de inte kunna neka. 

Svar på tråden Föräldraledig 50 procent ej ok