• Anonym (Arg granne)

Vem, om någon, är skyldig ersättning?

Grannens katt smet in i vårt hus förra veckan precis innan vi skulle resa iväg.
    Det upptäcktes när vi kom hem. Kattfan har uträttat sina behov lite varstans, rivit ner krukor och allt möjligt. 

Grannen är arga på oss och säger att vi är skyldiga till djurplågeri som inte såg till att huset var tomt innan vi åkte. De vill ha ersättning för veterinären de sökte upp eftersom katten inte fått äta och dricka på flera dagar samt "vem vet vilka giftiga plantor den katt ha tuggat på".
    Vi själva har fått massa saker förstörda och känner att om någon så borde det var VI som får kompensation för allt den ställt till med!?

• Svar på tråden Vem, om någon, är skyldig ersättning?
  • Anonym (Maj)
    Egon den stora skrev 2022-06-23 12:05:09 följande:

Lite kul att så många ger tvärsäkra råd utan någon koll på juridiken. Vill du veta säkert vänder du dig till det bolag där du har din hemförsäkring, så får dom i sin tur kräva ersättning av grannen om det ens är aktuellt,  vilket jag faktiskt inte tror. 
    Olika djur går under Olika regelverk som i många fall är väldigt gamla,  med till 1700 tal i vissa fall,  vilket i sin tur leder till diverse tolkningar eftersom språket var helt annorlunda då och samhället såg annorlunda ut. 
    Hur många vet tex att en häst alltid har företräde i trafiken och att ryttaren inte har krav på sig att plocka upp någon spillning. 
    Får du in kor i trädgården är det ditt ansvar eftersom du inte stängslat in ordentligt 
    Om det kommer en bisvärm som ägaren följt kan han gå in i din trädgård och hämta den utan lov,  dock inte om han tappat kontakten med den för då tillfaller den dig osv! 

Håller helt med. Folk gnäller (förståeligt ibland särskilt gällande katter m.m)men vet inte hur lagarna ser ut öht. 
  • Anonym (Maj)
    LFF skrev 2022-06-23 12:22:30 följande:
    Hahahahahahahahahahahahahahaha! Vi visste inte ens om att grannen hade katt när vi hittade den i vårt kök, ätandes av hundens mat! Katten har då gått via balkongräcket över till oss, gått in genom vår öppna balkong och sen in i köket. Att vi upptäckte den var för att hunden stod och tokmorrade på katten, som åt upp hans mat. 

I nuvarande bostad fick vi jaga bort främmande katter som var på väg in hos oss, bor i ett bostadsrättsradhus med en liten uteplats och har ofta ytterdörren öppen sommartid. En katt speciellt var extremt närgången och skulle in genom varenda öppen dörr. Antingen har den flyttat eller dött ung för vi har inte haft det problemet på ett par år nu (bott här i 6 år, nybyggt område)
    Hade ni ju enligt lag kunnat fixa väldigt enkelt genom att sätta upp ett tun nät/nätsvängdörr nedtill vid dörrar/fönster. Ni visste ju problemet uppenbarligen. Ja då är det upp till er att skydda ert hushåll. Låter kanske konstigt men kolla upp det.
    Är inget katt-fan själv och kan tycka vissa regler och lagtexter är märkliga ja. 
  • Anonym (M6)

Tror att båda av er parter kommer att ha svårt att få rätt att få ut något ifrån den andra om ni skulle strida juridiskt.

Utan ni får ta era respektive kostnader själva.

• Anonym (M6)

Kan tycka att grannen är orimlig som förväntar sig att folk ska leta igenom sina hus innan de åker på semester ifall ett djur råkat komma in. Det här var en olyckshändelse och jag kan inte se att någon av parterna varit oansvarig.

• LFF
    Anonym (Maj) skrev 2022-06-23 13:41:48 följande:
    Hade ni ju enligt lag kunnat fixa väldigt enkelt genom att sätta upp ett tun nät/nätsvängdörr nedtill vid dörrar/fönster. Ni visste ju problemet uppenbarligen. Ja då är det upp till er att skydda ert hushåll. Låter kanske konstigt men kolla upp det.
    Är inget katt-fan själv och kan tycka vissa regler och lagtexter är märkliga ja. 
    Nej, vi visste inte om det när vi flyttade in. Vi löste det med hjälp av vatten. Jag vill inte sätta upp en nätdörr för att kattägare är imbecilla som släpper ut sina djur i tätbebyggda områden. Men med hjälp av vattenslangen så har det gått bra. Och sånt där stinkande medel man kan lägga i en skål. Tyvärr kräks ju jag också av det, men det är en annan sak. 
  • Anonym (tvillingmamma)

Som sann djurvän hade jag tyckt väldigt synd om katten, men samtidigt blivit arg på grannarna som inte höll bättre uppsikt över sitt djur samt ställde så orimliga krav. Inte en krona hade de fått av oss. Vi kollar alltid igenom vårt hus om vi är borta mer än en dag, men det är orimligt att kräva att man ska behöva kolla överallt. Katter som går in i främlingars hus och gömmer sig är faktiskt ett problem. Frågan är om man kan ha en sådan katt i ett tättbebyggt område. Vi har flera lösspringande katter häromkring, men de är skyggare och går inte in till vem som helst. Börjar man mata dem skulle de säkert komma, men det ska man aldrig göra om det är någon annans katt. 

• Anonym (E.)

Stackars katt!

Det bästa du kan göra är att göra en kattlucka på dörren, så kan du vara trygg med att denna - och andra - katter kan ta sig ut, om det skulle hända igen. Grannen kanske kan stå för halva kostnaden!

Att bråka om pengar i en sådan här tråkig situation är bara oempatiskt och ogint. Ni får stå för era egna kostnader (ni för sönderslagna saker i hemmet, de får veterinären). Kanske kan er hemförsäkring täcka det - ring och fråga. 

• Anonym (tvillingmamma)

Anonym E, är du på riktigt? Ska TS göra kattlucka för att andras katter springer in???

• Anonym (Maj)
    LFF skrev 2022-06-23 14:17:15 följande:
    Nej, vi visste inte om det när vi flyttade in. Vi löste det med hjälp av vatten. Jag vill inte sätta upp en nätdörr för att kattägare är imbecilla som släpper ut sina djur i tätbebyggda områden. Men med hjälp av vattenslangen så har det gått bra. Och sånt där stinkande medel man kan lägga i en skål. Tyvärr kräks ju jag också av det, men det är en annan sak. 
    Jag håller helt med om att slarviga kattägare slipper undan väldigt mycket ansvar. Likaså i vårat område villaområde springer flertalet okastrerade hankatter omkring och pissar på allt och bråkar. Men nej då att deras ägare ska ta ansvar det går inte. Det är bara en rekommendation tydligen att katter numera ska kastreras om de är ute. Dåligt. Borde vara lagkrav. Har också använt vattenslang haha det är effektivt för stunden iaf. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-06-23 18:33:45 följande:

Anonym E, är du på riktigt? Ska TS göra kattlucka för att andras katter springer in???

Ja, för annars går man och oroar sig för att ett djur kanske är instängt i huset och lider. Jag skulle inte kunna koppla av på semestern, om jag inte visste att de hade en möjlighet att hitta ut. 
  • Anonym (A)
    Anonym (E.) skrev 2022-06-23 18:35:50 följande:
    Ja, för annars går man och oroar sig för att ett djur kanske är instängt i huset och lider. Jag skulle inte kunna koppla av på semestern, om jag inte visste att de hade en möjlighet att hitta ut. 
    Inga problem här, har aldrig letat igenom mitt hus innan vi åkt bort, och har aldrig haft en katt inne i huset. Har alltid slappnat av på semestern ändå. 
  • elmadumle
    Anonym (E.) skrev 2022-06-23 18:35:50 följande:
    så vi som är allergiska ska alltså först behöva förstöra våra ytterdörrar och sedan bli sjuka för att någons katt kanske kommer in i våra hem? Så otroligt korkat! om grannarna inte kan hålla reda på sina jävla katter ska de inte ha några!
  • Anonym (E.)
    elmadumle skrev 2022-06-23 20:18:12 följande:
    så vi som är allergiska ska alltså först behöva förstöra våra ytterdörrar och sedan bli sjuka för att någons katt kanske kommer in i våra hem? Så otroligt korkat! om grannarna inte kan hålla reda på sina jävla katter ska de inte ha några!
    Man kan ställa in kattluckan så att katterna bara kommer ut, men inte in. 
Svar på tråden Vem, om någon, är skyldig ersättning?