• Anonym (Arg granne)

Vem, om någon, är skyldig ersättning?

Grannens katt smet in i vårt hus förra veckan precis innan vi skulle resa iväg.
    Det upptäcktes när vi kom hem. Kattfan har uträttat sina behov lite varstans, rivit ner krukor och allt möjligt. 

Grannen är arga på oss och säger att vi är skyldiga till djurplågeri som inte såg till att huset var tomt innan vi åkte. De vill ha ersättning för veterinären de sökte upp eftersom katten inte fått äta och dricka på flera dagar samt "vem vet vilka giftiga plantor den katt ha tuggat på".
    Vi själva har fått massa saker förstörda och känner att om någon så borde det var VI som får kompensation för allt den ställt till med!?

• Svar på tråden Vem, om någon, är skyldig ersättning?
  • Anonym (Solklart)

Ägarens ansvar helt och hållet.

• Anonym (Maj)

Läser man mer om denna lag så står också att det är upp till husägare att se till att inte katter kommer in i ens hus.
    Att inte kattägare kan hållas ansvariga om en katt går in i annans hus. Utan husägare är själva skyldiga att hålla katter borta med nät vid dörrar, fönster, staket eller liknande ute om de stör. 

Tycker det låter rätt märkligt må jag säga men jag har inte skrivit lagtexterna om detta. 
    Vet bara som hundägare har man ett enormt mycket större ansvar än kattägare. De slipper undan mycket enligt mig. 

Anonym (Lag) skrev 2022-06-22 12:10:24 följande:

Kattägaren, se 

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
  • Anonym (Jonna)

Hittade detta:
    Skadestånd
    Om en katt orsakar skada på person eller egendom kan kattägaren bli skadeståndsskyldig om den skadelidande kan visa att ägaren varit vårdslös i tillsynen över katten, se 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Storleken på skadeståndet bestäms enligt 5 kap. samma lag

Jag gillar katter men skulle en katt av misstag bli inlåst om jag åker på semester och förstöra saker så skulle jag kräva ägaren på ersättning.
    Urin kan ju lämna fläckar som ej går att skrubba bort utan det är annat som krävs.
    Stackars katt, men lyckade ägare, har man katt springandes lös får man kanske skaffa en GPS-puck till den eller liknande, finns ju halsband som lossnar om katten fastnar.
    Tyvärr är det för många kattägare som bara sen rättigheter  och inga skyldigheter 

• Dexter dot com

Kattägare har tyvärr inte strikt ägaransvar som hundägare och det är ditt ansvar att se till att hålla andras katter borta från tex din tomt och boende. Du får betala dina och kattägaren sina kostnader.

• Anonym (....)
    Dexter dot com skrev 2022-06-22 14:26:57 följande:

Kattägare har tyvärr inte strikt ägaransvar som hundägare och det är ditt ansvar att se till att hålla andras katter borta från tex din tomt och boende. Du får betala dina och kattägaren sina kostnader.

Hon behöver inte betala kattägarens kostnader. Men kan inte förvänta sig ersättning av kattägare. 
  • Anonym (Arg granne)

Hela grannskapet har problem med den katten, den skapar problem för alla. Den smiter in överallt, en har tom fått med sig den i bilen. Ägarna har noll koll på vad den gör och bryr sig inte heller.

Huset är stort och katten gömmer sig, så är verkligen inte lätt att veta om den tagit sig in.

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Arg granne) skrev 2022-06-22 14:38:32 följande:

Hela grannskapet har problem med den katten, den skapar problem för alla. Den smiter in överallt, en har tom fått med sig den i bilen. Ägarna har noll koll på vad den gör och bryr sig inte heller.

Huset är stort och katten gömmer sig, så är verkligen inte lätt att veta om den tagit sig in.

Där jag bodde förut hade vi stora problem med lösspringande katter som gärna gick in om de fick möjligheten. Hoppade upp på tak över entre för att ta sig in genom fönster på andra våningen osv.
    Jag hade långtgående planer att fånga in katten och lämna den till katthemmet som fanns 2 mil bort.
    Säga att jag hittade den hemma och den vägrade gå och att jag ej vet vem den tillhör.
    Men skaffade hund och flyttade så blev aldrig av
    Önskar det var samma lagar kring katt som kring hund.
    Är ju sjukt att om en katt anfaller min hund i mitt hem och min hund skadar den så kan jag bli ersättningsskyldig 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maj) skrev 2022-06-22 14:01:51 följande:

Läser man mer om denna lag så står också att det är upp till husägare att se till att inte katter kommer in i ens hus.
    Att inte kattägare kan hållas ansvariga om en katt går in i annans hus. Utan husägare är själva skyldiga att hålla katter borta med nät vid dörrar, fönster, staket eller liknande ute om de stör. 

Tycker det låter rätt märkligt må jag säga men jag har inte skrivit lagtexterna om detta. 
    Vet bara som hundägare har man ett enormt mycket större ansvar än kattägare. De slipper undan mycket enligt mig. 

Var läser du det?
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-06-22 15:42:49 följande:
    Var läser du det?
    Vidare i den paragraf en tidigare skribent delade information om. Ska se ol jag lyckas kopiera in den. Det var nån pdf fil 
  • Dexter dot com
    Anonym (....) skrev 2022-06-22 14:28:41 följande:
    Hon behöver inte betala kattägarens kostnader. Men kan inte förvänta sig ersättning av kattägare. 
    Ja, det var precis det jag skrev.
Svar på tråden Vem, om någon, är skyldig ersättning?