• amazonia

    Lång, vilken kampsport?

    Jag är en ung tjej har länge funderat på att börja med någon kampsport . Frågan var dock vilken som skulle passa mig. det är viktigt att jag trivs och att jag utvecklas för jag skulle verkligen behöva komma i form.

    Grejen att att jag är väldigt lång 195 cm och ganska stor
    dock skulle jag behöva bli snabbare och smidigare.

    Efter många funderingar och tips från vänner valde jag att prova en form av jiu jitsu(bjj) mycket på grund av att snabbhet och smidighet premieras och har gått i det  några månader och tycker egentligen att det är kul.

    Problemet och det lustiga är är att jag inte har någon som helst chans att vinna mot någon av de andra som tränar. Det finns kvinnor där som inte ens är halva min storlek som lätt vinner över mig.

    Finns det någon kampsport som passar mig bättre som jag skulle jag byta till  som premierar storlek lite mer.
    Eller finns förutsättning för att en med min storlek kan utvecklas i bjj.

  • Svar på tråden Lång, vilken kampsport?
  • Jemp

    Jag kan inte direkt nåt om sporten i sig, har bara testat på typ en gång för länge sen. Men jag tänker på 2 saker:

    1) efter avslutad "match"- fråga hur du kan tänka för att bemöta teknikerna! Ni är ju där för att träna och lära er.

    2) Kör hellre mot andra än den "lilla tonårstjejen" om det får dig att tappa självförtroende och träningslust. Att hon är duktigare efter att ha tränat halva livet är ju inte konstigt i sig. Dvs välj det du mår bra av. 

  • amazonia
    Jemp skrev 2022-04-29 09:47:19 följande:

    Jag kan inte direkt nåt om sporten i sig, har bara testat på typ en gång för länge sen. Men jag tänker på 2 saker:

    1) efter avslutad "match"- fråga hur du kan tänka för att bemöta teknikerna! Ni är ju där för att träna och lära er.

    2) Kör hellre mot andra än den "lilla tonårstjejen" om det får dig att tappa självförtroende och träningslust. Att hon är duktigare efter att ha tränat halva livet är ju inte konstigt i sig. Dvs välj det du mår bra av. 


    Det var nog i början när man inte kände de andra så bra som det kanske var lite stelt. Nu trivs jag jättebra socialt och ex igår frågar vi varandra om tips hela tiden
    Ang "den lilla tonårstjejen" även där senaste tiden när jag lärt känna henne speciellt i veckan faktiskt har jag börjat gilla att träna mot henne mer och mer då jag känner att ju mer jag tränar mot henne så upplever jag att det går lättare när jag kör mot andra. 

    Hon är alltid trevlig men i början upplevde jag henne som "hårdhänt" då hennes lås var mycket smärtsamma och som jag tyckte använde "fula knep" mot mig bara för att jag var så mycket större än henne. saker som kanske tänjde på reglerna. bla kunde hon trycka till på min fot mellan/bakom stortån och tån bredvid så att jag skrek för det gjorde vansinnigt ont, hon släppte dock direkt när jag skrek ska sägas. På senaste träningen upplevde jag att jag lärde mig jättemycket av henne. 
  • amazonia

    Ser när jag tittar på mina första inlägg att jag verkar mer negativ än vad jag är. Att jag funderat på att sluta var mest i början. Jag är inte så van att uttrycka mig i skrift så här i forumformat. Jag trivs idag på klubben och gillar att träna med alla.


    Det jag nog mer var ute efter är andra långa personers erfarenheter inom kampsport/bjj om nackdelar/fördelar och om det påverkat era val av kampsport, även ni som mött väldigt långa/stora era erfarenheter osv.


    Sen är väl familjeliv inte ett ?kampsportsforum? och andelen långa personer är begränsat. Vet inte om det finns något stort svenskt renodlat kampsportsforum med stor blandning av kön/åldrar osv.

  • Anonym (Simon)

    Intressant tråd, Jag är en kortare som brukar ägna mig år kampsport i många år. Om du är extremt lång så är du alltid öppen. Det är lättare för oss korta att röra oss in och ut för att få in träffar. Om jag möter en större person hade jag övertaget eftersom de ibland måste vrida sina kroppar på ett obekvämt sätt och lämna sig själva öppna för att jag ska kunna sikta komma in snabbt och komma ut.

  • Anonym (Sporttant)
    amazonia skrev 2022-04-26 11:18:14 följande:
    Lång, vilken kampsport?

    Jag är en ung tjej har länge funderat på att börja med någon kampsport . Frågan var dock vilken som skulle passa mig. det är viktigt att jag trivs och att jag utvecklas för jag skulle verkligen behöva komma i form.

    Grejen att att jag är väldigt lång 195 cm och ganska stor
    dock skulle jag behöva bli snabbare och smidigare.

    Efter många funderingar och tips från vänner valde jag att prova en form av jiu jitsu(bjj) mycket på grund av att snabbhet och smidighet premieras och har gått i det  några månader och tycker egentligen att det är kul.

    Problemet och det lustiga är är att jag inte har någon som helst chans att vinna mot någon av de andra som tränar. Det finns kvinnor där som inte ens är halva min storlek som lätt vinner över mig.

    Finns det någon kampsport som passar mig bättre som jag skulle jag byta till  som premierar storlek lite mer.
    Eller finns förutsättning för att en med min storlek kan utvecklas i bjj.


    Förstår så klart att det inte var frågan, men varför gick du inte till basketen med din längd där du har en så given fördel direkt? Är ju alltid trevligt att ägna sig åt nåt där man har ett övertag utan att anstränga sig. I kampsport misstänker jag att din storlek blir en nackdel. Jag är "bara" 180 cm och har ägnat mig åt olika sporter genom åren. Kampsport tror jag blev 4 år, ett år jiujitsu och 3 år karate. Var dock en liten klubb och inga tävlade. Att börja med basket där jag kunde nyttja min storlek på ett helt annat sätt (och då är jag ändå liten i jämförelse med dig) var dock betydligt roligare för mig och intervallträning som jag hatar blev roligt eftersom man jagar en boll så man tänker inte ens på det.
  • Anonym (Sporttant)
    Anonym (Simon) skrev 2024-02-13 16:54:28 följande:

    Fast alla långa gillar kanske inte basket.


    Självklart inte, men det brukar vara ganska trevligt att gå in i en sport där man förhoppningsvis kan dominera hyggligt utan att ens anstränga sig.
  • Anonym (Simon)
    Anonym (Sporttant) skrev 2024-02-13 22:34:28 följande:
    Självklart inte, men det brukar vara ganska trevligt att gå in i en sport där man förhoppningsvis kan dominera hyggligt utan att ens anstränga sig.
    Ok jag fattar även om det inte är någon garanti att man dominerar.
  • Anonym (Sporttant)
    Anonym (Simon) skrev 2024-02-14 17:35:37 följande:
    Ok jag fattar även om det inte är någon garanti att man dominerar.
    Har man lite bollkontroll och kan springa hyggligt så brukar man bli rejält dominerande under korg om man som tjej är 195 cm. 
  • Anonym (Simon)
    Anonym (Sporttant) skrev 2024-02-15 14:12:05 följande:
    Har man lite bollkontroll och kan springa hyggligt så brukar man bli rejält dominerande under korg om man som tjej är 195 cm. 
    Jo det klart .
    Sen är kampsport inte helt fel om man är lång då räckvidden är super i boxning karate osv även om nackdelarna finns där, men är det kul så kör på.
    Upplevde du mycket nackdelar med att vara 180 cm i kampsport?
  • Anonym (Sporttant)
    Anonym (Simon) skrev 2024-02-17 10:34:32 följande:
    Jo det klart .
    Sen är kampsport inte helt fel om man är lång då räckvidden är super i boxning karate osv även om nackdelarna finns där, men är det kul så kör på.
    Upplevde du mycket nackdelar med att vara 180 cm i kampsport?
    Var en liten klubb jag var med i så var mest att det var ont om andra tjejer. Jag kom nog fram till att är man lång (=väger mer än 160 cm-småttingar) och stryktålig så ger det vissa fördelar, men jag skulle tro att ägnar man sig åt någon kampsport där snabbhet är väldigt avgörande så har man som liten en klar fördel.
  • amazonia
    Anonym (Sporttant) skrev 2024-02-13 14:59:26 följande:
    Förstår så klart att det inte var frågan, men varför gick du inte till basketen med din längd där du har en så given fördel direkt? Är ju alltid trevligt att ägna sig åt nåt där man har ett övertag utan att anstränga sig. I kampsport misstänker jag att din storlek blir en nackdel. Jag är "bara" 180 cm och har ägnat mig åt olika sporter genom åren. Kampsport tror jag blev 4 år, ett år jiujitsu och 3 år karate. Var dock en liten klubb och inga tävlade. Att börja med basket där jag kunde nyttja min storlek på ett helt annat sätt (och då är jag ändå liten i jämförelse med dig) var dock betydligt roligare för mig och intervallträning som jag hatar blev roligt eftersom man jagar en boll så man tänker inte ens på det.
    Oj var ett tag sen jag var här på FL brukar titta in någon gång i månaden var ett tag sedan jag skrev något, men ser den här gamla tråden. Grejen är att jag helt enkelt inte gillade lagsport så mycket och kom mig inte för att prova det då i barn/tonårstid. Jag har alltid tyckt kampsport verkat kul speciellt på tv och som sagt länge funderat på det men det blev inget då. Vid 20 ville jag börja träna något gärna med lite flås typ spinning och gymträning. I närheten fanns det kampsportsträning mina vänner tipsade och sa du kan väl prova, så då provade jag och tyckte det var bra träning helt enkelt och faktiskt kul. Jag har provat kickboxning vid sidan om Bjj det passar lite bättre kanske. Sen kan det vara kul att utmana sig även om man har nackdelar. 

    Kul att du gillar basket och det är väl möjligt att jag skulle haft kul där också ångrar kanske att jag inte testade när jag var barn tonåring.
  • Anonym (Sporttant)
    amazonia skrev 2024-02-27 22:12:02 följande:
    Oj var ett tag sen jag var här på FL brukar titta in någon gång i månaden var ett tag sedan jag skrev något, men ser den här gamla tråden. Grejen är att jag helt enkelt inte gillade lagsport så mycket och kom mig inte för att prova det då i barn/tonårstid. Jag har alltid tyckt kampsport verkat kul speciellt på tv och som sagt länge funderat på det men det blev inget då. Vid 20 ville jag börja träna något gärna med lite flås typ spinning och gymträning. I närheten fanns det kampsportsträning mina vänner tipsade och sa du kan väl prova, så då provade jag och tyckte det var bra träning helt enkelt och faktiskt kul. Jag har provat kickboxning vid sidan om Bjj det passar lite bättre kanske. Sen kan det vara kul att utmana sig även om man har nackdelar. 

    Kul att du gillar basket och det är väl möjligt att jag skulle haft kul där också ångrar kanske att jag inte testade när jag var barn tonåring.
    Jag körde basket (förutom på gympan i skolan) första gången då jag var 20 el. 21. Körde på skoj 1 gång i veckan i ett eller två år. Därefter har jag inte kört basket tills jag var drygt 40, men kör nu i ett div 4-lag på skoj så det är aldrig för sent och med din längd blir du poppis i såna sammanhang. Men du ska så klart ägna dig åt vad du tycker är roligast. : )
  • Anonym (Simon)
    amazonia skrev 2024-02-27 22:12:02 följande:
    Oj var ett tag sen jag var här på FL brukar titta in någon gång i månaden var ett tag sedan jag skrev något, men ser den här gamla tråden. Grejen är att jag helt enkelt inte gillade lagsport så mycket och kom mig inte för att prova det då i barn/tonårstid. Jag har alltid tyckt kampsport verkat kul speciellt på tv och som sagt länge funderat på det men det blev inget då. Vid 20 ville jag börja träna något gärna med lite flås typ spinning och gymträning. I närheten fanns det kampsportsträning mina vänner tipsade och sa du kan väl prova, så då provade jag och tyckte det var bra träning helt enkelt och faktiskt kul. Jag har provat kickboxning vid sidan om Bjj det passar lite bättre kanske. Sen kan det vara kul att utmana sig även om man har nackdelar. 

    Kul att du gillar basket och det är väl möjligt att jag skulle haft kul där också ångrar kanske att jag inte testade när jag var barn tonåring.
    Vill bara säga keep up the good work
Svar på tråden Lång, vilken kampsport?