• Gojtan

Hur länge fick ni vänta på era pass?

Här går vi och väntar på vår hett eftertraktade pass-tid 1 Juni. Jag hade nämligen tänkt ?lura? upp min man i ett flygplan för första gången i hans liv. Eftersom det är så sällan vi reser så ville jag vara ute i god tid. Det gick sådär!

1 Juni har vi tid för pass och 22 Juni åker vi - OM passen hinner bli klara tills dess!

Ni som nyligen fixat pass, hur lång tid tog det innan ni fick dem?!

• Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på era pass?
  • Gojtan

Någon som kan tänka sig att byta tid med oss? 

Vi skulle behöva en pass-tid för 3 personer INNAN 1 Juni.

• cosinus

Sonens kom idag. Så vi klarade oss under tre veckor med 2 dagars marginal :)

• Anonym (Y)
    Gojtan skrev 2022-04-25 06:20:51 följande:

Byte med någon blir väl svårt eftersom de är personliga. Enda sättet är väl i så fall om de avbokar sina tider och ni bokar dem efter det men det lär inte funka heller eftersom nån annan lär norpa dem. 

Jag har lyckats få tid både åt min son och åt min pappa i april . Åt pappa satte jag mig förra söndagen ung vid lunchtid och 1,5 timma senare hade han en tid en vecka senare.Under tiden jag satt kom det upp två tider för nästa dag som jag missade. Så det kommer upp avbokade tider lite då och då.Men det skulle ju innebära en rätt stor chansning för dig eftersom du först måste avboka de tider du har nu. Dessutom  vet jag inte vilka begränsningar det nya systemet med bank id inlogg innebär. 

Skulle du ändå göra det så är mitt tips att sitta nångång runt tidig förmiddag och ett par timmar framåt. Och att sitta vid dator med mus, då är man snabbare. På mobilen segar det mycket mer och nån hinner alltid före såvida det inte är ett mass-släpp med tider. 

• Anonym (Y)
    Gojtan skrev 2022-04-25 06:20:51 följande:

Byte med någon blir väl svårt eftersom de är personliga. Enda sättet är väl i så fall om de avbokar sina tider och ni bokar dem efter det men det lär inte funka heller eftersom nån annan lär norpa dem. 

Jag har lyckats få tid både åt min son och åt min pappa i april . Åt pappa satte jag mig förra söndagen ung vid lunchtid och 1,5 timma senare hade han en tid en vecka senare.Under tiden jag satt kom det upp två tider för nästa dag som jag missade. Så det kommer upp avbokade tider lite då och då.Men det skulle ju innebära en rätt stor chansning för dig eftersom du först måste avboka de tider du har nu. Dessutom  vet jag inte vilka begränsningar det nya systemet med bank id inlogg innebär. 

Skulle du ändå göra det så är mitt tips att sitta nångång runt tidig förmiddag och ett par timmar framåt. Och att sitta vid dator med mus, då är man snabbare. På mobilen segar det mycket mer och nån hinner alltid före såvida det inte är ett mass-släpp med tider. 

• annabellelee

Jag har en kompis som fått vänta i över en månad. Hon fick ställa in en påskresa. Jag har därför bokat om min passtid - hade också tid i juni men får nu ta ledigt från jobbet (med inkomstboetfall) för en tidigare tid  för att inte råka ut för samma sak. Absurt hur situationen för pass ser ut.

• Gojtan
    Aliona skrev 2022-04-23 22:19:00 följande:

Mindre än en vecka. 

Anonym (Y) skrev 2022-04-26 03:47:02 följande:

Jag ringde polisen och frågade om man kan göra så och fick svaret JA, vi dem i telefon, kan man byta tid med någon annan.
  • Gojtan
    annabellelee skrev 2022-04-26 06:25:25 följande:

Jag har en kompis som fått vänta i över en månad. Hon fick ställa in en påskresa. Jag har därför bokat om min passtid - hade också tid i juni men får nu ta ledigt från jobbet (med inkomstboetfall) för en tidigare tid  för att inte råka ut för samma sak. Absurt hur situationen för pass ser ut.

Åh FYYY! Stackare! 
  • Elis73

En bekant till mig har väntat nästan fyra veckor och fått ställa in sin resa över Valborg. I dagens digitaliserade samhälle i ett land där vi har fullständig kontroll över medborgarna från födsel till död, så känns det orimligt att man först ska vänta ett halvår på att få en tid för att förnya pass - och sedan vänta en månad på att det ska tillverkas. Jag är förundrad...och håller mig inrikes till kaoset är löst.

• Gojtan
    Elis73 skrev 2022-04-29 15:23:50 följande:

En bekant till mig har väntat nästan fyra veckor och fått ställa in sin resa över Valborg. I dagens digitaliserade samhälle i ett land där vi har fullständig kontroll över medborgarna från födsel till död, så känns det orimligt att man först ska vänta ett halvår på att få en tid för att förnya pass - och sedan vänta en månad på att det ska tillverkas. Jag är förundrad...och håller mig inrikes till kaoset är löst.

Fy f-n rent ut sagt! Jag gissar på att vi också kommer få ställa in vår resa. :(
  • Anonym (Y)
    Gojtan skrev 2022-04-29 10:53:08 följande:
    Anonym (Y) skrev 2022-04-26 03:47:02 följande:

Jag ringde polisen och frågade om man kan göra så och fick svaret JA, vi dem i telefon, kan man byta tid med någon annan.

Okej! Hoppas det stämmer då och du hittar nån att byta med. Men se till att få en bekräftelse via sms lr mail. Min pappa försökte nämligen först boka passtid på egen hand men systemet accepterade inte hans mail enligt honom så han ringde istället till passexpeditionen/polisen och pratade med en person som bokade via telefon åt honom. När han sedan gick till polishuset för att göra passet på det datum/tid han fått fanns där ingen tid. Han och hans sambo hade bokat resa o allt. Det var då jag fick hoppa in och hjälpa till. 

För övrigt har min sons pass fortfarande inte kommit än tyvärr. Nu har det gått tre veckor?

• Anonym (Y)

Nu kom sonens pass. Räknat till dagar var det 21/22 dagar så tre veckor. 

• Anonym (D)

Gjorde pass för ca 1 månad sedan. Då tog det ca 2 veckor att få passet. Min far hade passtid en vecka efter mig och fick sitt pass ungefär samtidigt, dvs efter 1 vecka. 

Om jag minns rätt tillverkas alla pass på ett ställe i Stockholmstrakten, och trots att jag bor i Stockholm mitt pass tog längre tid att leverera än min fars, och han bor i Skåne. 

Är din tid bokad innan de införde krav på bank-id skulle jag rekommendera att försöka boka ny tidigare tid, och sedan avboka den gamla om du får en bättre tid. 

Gjorde så själv när jag behövde ändra min tid.

• Gojtan

Hej igen!

någon som har koll på om den där maskinen i Finland blivit lagad än?!

FYRA veckor har gått nu och enligt polisen, har våra pass inte ens påbörjats att tryckas!

Tanken är att vi ska åka 22 juni. Känns sådääääär!!

• Anonym (S)
    Gojtan skrev 2022-05-28 19:21:17 följande:

Hej igen!

någon som har koll på om den där maskinen i Finland blivit lagad än?!

FYRA veckor har gått nu och enligt polisen, har våra pass inte ens påbörjats att tryckas!

Tanken är att vi ska åka 22 juni. Känns sådääääär!!

Varför startar du fler trådar? Räcker inte denna? 
  • Anonym (Fyra v räcker inte…)

Vi hade passtid igår, beräknad tid att få passen är 11:e juli?. Så tid i juni för en resa samma månad känns som en rätt stor risk, 

• Gojtan
    Anonym (Fyra v räcker inte?) skrev 2022-05-28 22:09:46 följande:

Vi hade passtid igår, beräknad tid att få passen är 11:e juli?. Så tid i juni för en resa samma månad känns som en rätt stor risk, 

Åh fy tusan! Stackare!
    Vi fick en tid 2 maj så det är fyra veckor sen nu. Passen har INTE tillverkats ÄN!
  • USA111

De sa 10 v men fick det efter 8

Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på era pass?