• kjellan1999

    dottern och killen

    dottern går igenom jobbig tid gjort slut med sin kille, hur ska man hantera det på bästa sätt behöver råd?

  • Svar på tråden dottern och killen
  • Magical
    kjellan1999 skrev 2022-04-13 11:06:28 följande:
    dottern och killen

    dottern går igenom jobbig tid gjort slut med sin kille, hur ska man hantera det på bästa sätt behöver råd?


    Råd om vad? 

    Hur gammal är din dotter? Det är stor skillnad på en tonårsförälskelse (som går över om en vecka) eller en vuxen dotter som varit sambo men brutit upp, kanske behöver bo hemma igen ett tag, kanske varit i en dålig relation osv. 
  • Ocdmänniska

    Tänker finns där för din dotter och fråga hur hon mår. Kanske göra lite grejer tillsammans för att få hon på andra tankar, för hon lär ju tänka på det. Sen beror det på ålder lite som hen ovanför skriver 

  • Mortiscia80
    kjellan1999 skrev 2022-04-13 15:38:11 följande:

    Tonårsförälskelse. Tänker om någon har bra tips på hur man kan stötta henne?


    Du måste väl ha tröstat henne under hennes uppväxt också? Gör ungefär samma nu. Berätta att du finns där om hon undrar något eller vill prata, fråga om du kan göra något för att hjälpa och var lite extra tålmodig just nu.
  • Mrs Moneybags

    Försök pigga upp henne med någon kul aktivitet, trösta och var där för henne om hon vill prata. Uppmuntra henne att tänka framåt. 

    Det är jobbigt att se sitt barn få hjärtat krossat. 

  • Bulker
    kjellan1999 skrev 2022-04-13 15:38:11 följande:

    Tonårsförälskelse. Tänker om någon har bra tips på hur man kan stötta henne?


    Vet inte hur stor erfarenhet du har av sånt (att komma över såna man älskat) och personligen har jag inte behövt trösta min dotter vad gäller det men har lite tankar ändå:

     - Hjälp henne skapa nya minnen. 
    Ofta är det minnen som svider och man får för lite nya saker att tänka på så man ältar det som varit. Hitta på roliga saker och snart så tänker hon inte mer på honom.

    - Prata med henne om hur hon känner
    Hon känner garanterat en massa. Det kanske är världens undergång och hon kommer aldrig träffa någon som är så bra. Nej, kanske inte men troligtvis kommer hon att träffa bättre.
    Det tog slut av en anledning och därför var de inte det bästa som någonsin varit och kommer vara. Hon kommer träffa någon ny och de kommer vara perfekta för varandra på helt andra sätt.

    Du kan även be henne att skriva upp en lista på allt som inte var så bra egentligen. (finns garanterat en del). Be henne hålla den listan för sig själv (eller dela med sig den om hon vill) men då kan hon också se att det inte bara var fantastiskt och lära sig något inför framtiden.

    Fysisk aktivitet är också svårslaget men vet inte hur mycket hon tycker om det. Men förslagvis så gå promenader med henne.

    Min värsta break up när jag var i 20 års ålder kändes som att mitt hjärta blev sönderstampat, tillbakasatt och utskuret och friterat om och om igen. Trodde inte att jag kunde vara så svag. 

    Mådde skit i säkert 4 månader innan jag började promenera i 2 timmar varje dag. Efter en månad mådde jag riktigt bra.

    Bara några tips
Svar på tråden dottern och killen