• Nina05

Gravid med covid. Hur mådde ni andra?

Jag är gravid i vecka 25+ och fick covid i tisdags med huvudvärk, snor, hosta och uttalad trötthet. Idag upplever jag mig försämrad igen från att ha känt mig bättre igår. Magen molar och jag känner mig riktigt riktigt trött. Hur var det för er andra gravida när ni hade covid? När började ni känna er bättre? Hur gick det med bebis? Komplikationer? För tidig födsel?

• Svar på tråden Gravid med covid. Hur mådde ni andra?
  • Anonym (S)
    Nina05 skrev 2022-03-26 15:26:57 följande:
    Gravid med covid. Hur mådde ni andra?

Jag är gravid i vecka 25+ och fick covid i tisdags med huvudvärk, snor, hosta och uttalad trötthet. Idag upplever jag mig försämrad igen från att ha känt mig bättre igår. Magen molar och jag känner mig riktigt riktigt trött. Hur var det för er andra gravida när ni hade covid? När började ni känna er bättre? Hur gick det med bebis? Komplikationer? För tidig födsel?

Jag hade ungefär samma symtom som dig. Mådde ganska dåligt, men inte sämre än att jag kunde ta hand om 2-åringen. Jag har för mig att det tog ungefär 1-2 veckor innan jag kände mig bra igen. Bebisen mådde prima, men valde att komma ut lite tidigt (36+5), ca 2 veckor efter jag testat pos, lagom tills jag mådde bra igen. 

Krya på dig!

• Nina05
    Anonym (S) skrev 2022-03-26 15:33:27 följande:

Jag hade ungefär samma symtom som dig. Mådde ganska dåligt, men inte sämre än att jag kunde ta hand om 2-åringen. Jag har för mig att det tog ungefär 1-2 veckor innan jag kände mig bra igen. Bebisen mådde prima, men valde att komma ut lite tidigt (36+5), ca 2 veckor efter jag testat pos, lagom tills jag mådde bra igen. 

Krya på dig!

Åh jag hoppas inte min kommer tidigare, blir ju alldeles för tidigt isf.. Förvånad

Var du vaccinerad? Jag är vaccinerad med tre doser.
  • Anonym (S)
    Nina05 skrev 2022-03-26 17:20:08 följande:
    Åh jag hoppas inte min kommer tidigare, blir ju alldeles för tidigt isf.. Förvånad

Var du vaccinerad? Jag är vaccinerad med tre doser.

Jag har fått känslan av att det inte är lika vanligt att föda så mycket för tidig, utan att det är en större riskfaktor senare i graviditeten? Håller tummarna för dig! Vad har du fått för råd från vården? 

Nej, det var innan dom rekommenderade vaccin för gravida så jag hade inte hunnit ta någon dos då, så det bör ju vara en stor fördel för dig :) 

• Nina05
    Anonym (S) skrev 2022-03-26 17:34:02 följande:

Jag har fått känslan av att det inte är lika vanligt att föda så mycket för tidig, utan att det är en större riskfaktor senare i graviditeten? Håller tummarna för dig! Vad har du fått för råd från vården? 

Nej, det var innan dom rekommenderade vaccin för gravida så jag hade inte hunnit ta någon dos då, så det bör ju vara en stor fördel för dig :) 

Det enda bm som svarade i telefon var "Jag skriver in i din journal att du har covid. Ring tillbaka om du inte kan andas". Så jag fick inga råd alls..
  • Anonym (H)
    Anonym (S) skrev 2022-03-26 17:34:02 följande:

Risken är att föda för tidigt Pga covid är i princip lika stor hela vägen från vecka 22 till vecka 37.

Ts om du är intresserad av riskerna så läs socialstyrelsens rapport.
    Du bör dock vara medveten om att de siffror som presenteras är från 2020. Det innebär att dessa siffror är utifrån att man var ovaccinerad, och dessutom när man hade sämre behandlingametoder.
    Risken att du skall föda prematur pga covid när du är vaccinerad är Inte stort. De fall där man fött tidigt är kopplade till allvarlig sjukdom, och vaccinet skyddar dig generellt från att bli allvarligt sjuk.
    Utöver detta är de som fött prematurt på grund av covid överrepresenterade ac perosner med andra riskfaktorer för att bli allvarligt sjuka (såsom högt bmi)
  • Nina05
    Anonym (H) skrev 2022-03-26 18:58:18 följande:
    Risken är att föda för tidigt Pga covid är i princip lika stor hela vägen från vecka 22 till vecka 37.

Ts om du är intresserad av riskerna så läs socialstyrelsens rapport.
    Du bör dock vara medveten om att de siffror som presenteras är från 2020. Det innebär att dessa siffror är utifrån att man var ovaccinerad, och dessutom när man hade sämre behandlingametoder.
    Risken att du skall föda prematur pga covid när du är vaccinerad är Inte stort. De fall där man fött tidigt är kopplade till allvarlig sjukdom, och vaccinet skyddar dig generellt från att bli allvarligt sjuk.
    Utöver detta är de som fött prematurt på grund av covid överrepresenterade ac perosner med andra riskfaktorer för att bli allvarligt sjuka (såsom högt bmi)
    Och tack för kort och informativt svar. Jag har tyvärr googlat alldeles för mycket och blir bara orolig ju mer jag läser så därför la jag ner det och tänkte det var bättre att höra hur det gått för andra. Men skönt att risken för förtidig födsel inte verkar vara så häg för mig som vaccinerad då. Tillhör nämligen ingen riskgrupp i övrigt för att föda för tidigt heller.
  • Anonym (Gasell)

Jag hade covid två gånger under min graviditet. Första gången i v 20, då med feber, frossa, hosta, förkyld och huvudvärk. Var pigg igen efter ca 4 dagar. Andra gången var i v 37, fick då endast en lättare förkylning med lite hosta. Var pigg igen efter 3 dagar. Har tagit två vaccindoser. 

Dottern föddes i v 41+0 och vad det verkar som är hon frisk och mår bra ( är 3,5 vecka gammal). 

• Batica

Jag har precis haft corona, gravid i vecka 23. Har haft corona i februari 2021 och blivit vaccinerad med tre doser efter det, senaste dosen typ för en månad sen. Jag mådde bra!

Dottern som hade symtomfri corona förra året var däckad två dagar och hade lätt feber, men fullt frisk efter fem dagar. Bara lite hosta som hänger kvar.

Sonen hade tung corona sist, han var bara 4 månader då. Feber i 11 dagar och hemsk hosta. Den här turen var likadan bara än mer utdragen. Han hade precis blivit frisk från öroninflammation innan han fick covid. Blev 10 dagar med 40graders feber som inte sjönk med febernedsättande och hemsk hosta som hänger kvar än.

Sambon, vaccinerad med två doser (borde tagit tredje samtidigt som mig men glömt bort det) hade lätt feber, lite hosta och ont i näsan. Mådde bra femte dagen men hostar lite än.

Jag testade först svagt positivt, hade lite huvudvärk och snuva som var jobbig på natten. Dag tre städade jag hela huset? Testade pånytt och testet var starkt positivt, så det var verkligen corona jag hade ändå. Hade börjat tvivla. Fick lite ont i halsen första dagen på jobb, jobbar som lärare och pratade väl lite för mycket. 

Förra gången var jag däckad i 28 dagar, tog länge innan jag testade positivt och jag blev aldrig pigg efteråt. Följs upp för postcovid. Så jag trodde verkligen den här omgången, som gravid, skulle bli minst lika jobbig som förra. Men i själva verket har jag mått sämre av vaccinet än jag gjorde av själva infektionen nu andra gången. 

Svar på tråden Gravid med covid. Hur mådde ni andra?