Anonym (H) skrev 2022-03-26 18:58:18 följande:
Risken är att föda för tidigt Pga covid är i princip lika stor hela vägen från vecka 22 till vecka 37.
Ts om du är intresserad av riskerna så läs socialstyrelsens rapport.
Du bör dock vara medveten om att de siffror som presenteras är från 2020. Det innebär att dessa siffror är utifrån att man var ovaccinerad, och dessutom när man hade sämre behandlingametoder.
Risken att du skall föda prematur pga covid när du är vaccinerad är Inte stort. De fall där man fött tidigt är kopplade till allvarlig sjukdom, och vaccinet skyddar dig generellt från att bli allvarligt sjuk.
Utöver detta är de som fött prematurt på grund av covid överrepresenterade ac perosner med andra riskfaktorer för att bli allvarligt sjuka (såsom högt bmi)
Och tack för kort och informativt svar. Jag har tyvärr googlat alldeles för mycket och blir bara orolig ju mer jag läser så därför la jag ner det och tänkte det var bättre att höra hur det gått för andra. Men skönt att risken för förtidig födsel inte verkar vara så häg för mig som vaccinerad då. Tillhör nämligen ingen riskgrupp i övrigt för att föda för tidigt heller.