• Snöochsot

Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid

Jag jobbar hemifrån med saker som inte går att ta med sig ut till exempelvis bibliotek. Jag har mycket viktiga deadlines snart. Dessutom är det sköra saker som jag inte vill att någon rör.
    Nu vill hyresvärden dra in fiber i huset och vill komma in och fixa det, men utan att boka tid. Han och en till person har bara dykt upp och bankat på dörren och velat komma in direkt. Jag förklarade min situation och att jag vill att de berättar i förväg när de kommer och hur länge, och i vilket rum i lägenheten de skall jobba, så jag själv kan plocka undan, då jag inte vill att de rör mina saker.
    Vi bestämde en tid och de sade hallen. Sedan ändrade de plats och började genast flytta omkring mina saker. Jag förklarade igen att jag måste flytta dem själv.
    Sedan frågade jag om de kommer tillbaka eller är klara. 
    De ignorerade min fråga. Jag fick inget svar.
    Idag märkte jag att de varit hemma hos mig igen och borrat, utan att jag har släppt in dem. 
    Får de göra så?

Fortfarande inget svar på mitt email där jag ber dem meddela sina planer.

Han som borrar har även rotat runt i min brevlåda. Jag tog honom på bar gärning. Det är han som nu går in hos mig med huvudnyckel utan att fråga innan.

Jag tycker detta känns olustigt. Jag bor själv. Jag känner att de verkligen inte respekterar mig eller mitt jobb, som är konstnärligt.
    De saknar respekt för att mitt hem skall vara en trygg plats och en arbetsplats.
    Han som rotar i brevlådan verkar också vara intresserad av mig på ett sätt som jag inte uppskattar.
    Vad ska jag göra?
    Det är superviktigt att jag klarar mina deadlines.
    Ingen lyssnar på mig.

• Svar på tråden Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid
  • Snöochsot
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-16 09:34:43 följande:

Det gör inte en hyresvärd, de meddelar innan och bokar en tid med dig så kan du välja att vara någons annanstans under tiden om det skulle vara lättare.  

Iaf alla de hyresvärdar jag haft att göra med. Har aldrig varit med om att någon stövlat in helt oannonserat och börjat borra. 

Jag ser heller inte hur tvångssyndrom skulle göra det extra svårt för dig att hantera en sådan situation - är det en diagnos du fått eller har du själv ställt den?

Möjligen extrem social fobi, men även då kan man se till att lämna lägenheten under den tiden.

Alltså det enda jag önskat är att de skall meddela mig om sina planer. När, hur länge ungefär, och i vilket rum. Det är allt jag bett om. Fram tills nu har de inte respekterat mig. Iaf, jag skrev igen och sade samma sak. Denna gång svarade de iaf. De skall meddela mig i fortsättningen. Det känns mycket bättre.

Även jag känner obehag när folk går in med egen nyckel utan att ha frågat mig innan. I synnerhet någon som även rotar bland mina brev, utan anledning. Förstår man inte att det inte är ok så saknar man vett.

• Snöochsot
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-02-16 07:33:40 följande:
    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/

Nej, värden får inte gå in i lägenhet utan tillstånd. Om värden behöver komma in i din bostad för att ?utöva nödvändig tillsyn? eller annat så måste hen ha ditt tillstånd. Utan ditt tillstånd räknas det som en brottslig handling. 

Värden måste ha ett klart tillstånd för att gå in i din lägenhet med huvudnyckel. Det finns de som säger att det räcker med att värden lägger till exempel en lapp i brevlådan och berättar att deras personal tänker gå in i lägenheten, och om du inte protesterar mot det har du gett ditt samtycke. Men det räcker inte.

Om din hyresvärd går in utan ditt tillstånd kan det räknas som en brottslig gärning. Det kan handla om hemfridsbrott. Kontakta din värd och säg att du inte accepterar att de går in i din lägenhet utan ditt tillstånd. 

Fortsätter värden att gå in utan tillstånd i lägenheten, kan du polisanmäla det. En polisanmälan kan också göras redan vid första tillfället. Du kan också begära att värden ändrar dina hyresvillkor så att hen inte längre ska få ha en reservnyckel till din lägenhet. Om värden inte går med på att göra ändringen kan du ansöka till hyresnämnden att det ska göras ändå.

Säg till värden att du inte tillåter att de går in i lägenheten utan ditt tillstånd. 
    Polisanmäl om värden ändå går in i lägenheten utan tillstånd. 
    Kontakta hyresnämnden för att få ändrade hyresvillkor.
    Tack för svar :)
    Det ordnade sig idag.
  • Anonym (Hyresgästföreningen)
    Snöochsot skrev 2022-02-16 18:27:37 följande:

Alltså det enda jag önskat är att de skall meddela mig om sina planer. När, hur länge ungefär, och i vilket rum. Det är allt jag bett om. Fram tills nu har de inte respekterat mig. Iaf, jag skrev igen och sade samma sak. Denna gång svarade de iaf. De skall meddela mig i fortsättningen. Det känns mycket bättre.

Även jag känner obehag när folk går in med egen nyckel utan att ha frågat mig innan. I synnerhet någon som även rotar bland mina brev, utan anledning. Förstår man inte att det inte är ok så saknar man vett.

Det var ett svar till en annan skribent.
    Det är helt rimligt att vilja ha förvarning innan någon kommer in i ens hem, och de gjorde fel om de inte förvarnade dig.
    Att rota i någons post är olagligt! 
  • Anonym (Jk)

Men hjälp!! Jag hade ringt polisen. Solklart hemfridsbrott!

• Anonym (Skyddssutrustning)
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-16 09:46:30 följande:

Man kan be hantverkare ta av skorna när de kommer in.
    Nu var det länge sedan jag bodde i en lägenhet där det behövde dras in fiber men då gjorde de via rören för telefonjacken om jag inte minns helt fel och var ett litet hål man borrade. 

Det dammar mer under en vanlig vecka än vad jag skulle påstå att de lämnade efter sig. 

Nej!  Hantverkare har skyddsutrustning, om dom tar av sig skorna och sen ex tappar en skruvdragare på foten så gäller inte försäkringen. Verkar inte vara många som har förstått detta då man ofta hör gnäll om att hantverkare skitar ner och inte tar av sig skor. 
    Anonym (Skyddssutrustning) skrev 2022-02-17 11:48:07 följande:
    Nej!  Hantverkare har skyddsutrustning, om dom tar av sig skorna och sen ex tappar en skruvdragare på foten så gäller inte försäkringen. Verkar inte vara många som har förstått detta då man ofta hör gnäll om att hantverkare skitar ner och inte tar av sig skor. 
    Har man en byggarbetsplats hemma är ju knappast skorna det som stökar ner, men jag har aldrig varit med om att en hantverkare som kommit för att laga något enkelt inte tagit av sig skorna. 
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-17 12:04:08 följande:
    Har man en byggarbetsplats hemma är ju knappast skorna det som stökar ner, men jag har aldrig varit med om att en hantverkare som kommit för att laga något enkelt inte tagit av sig skorna. 
    Spelar ingen roll om det är en byggarbetsplats. Skyddsutrustning är skyddsutrustning. Ett exempel är sotare, denne får inte ta av sig skorna. Vill du inte ha märken på mattor och golv får du lägga ut tidningar. 
    Anonym (Skyddssutrustning) skrev 2022-02-17 13:14:03 följande:
    Spelar ingen roll om det är en byggarbetsplats. Skyddsutrustning är skyddsutrustning. Ett exempel är sotare, denne får inte ta av sig skorna. Vill du inte ha märken på mattor och golv får du lägga ut tidningar. 
    Vad har sotare med ts att göra ? Jag sa att jag aldrig varit med om att hantverkare inte tagit av sig skorna när de varit inne för mindre grejer. Vad du sen tycker, struntar jag helt ärligt fullständigt i. Jag berättar vad min erfarenhet är, inte vad du tycker de som kommit in hos mig borde göra.
  • Friger
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-17 12:04:08 följande:
    Dom är artiga, men egentligen ska dom inget göra det. Skulle arbetsmiljöverket se det så är det inte enbart ros!

Skorna är en del av skyddsutrustningen. Dom har flera egenskaper man inte tänker på. Därför dom inte heller ska bytas ut mot jympadojor.

Nu jobbar jag inte som elektriker sedan många år men jag har ju behörighet så jag gör ju en del jobb hemma och även åt vänner. Då har jag alltid skyddsskorna på mig. Dom är nämligen garanterade att inte leda el. Gör jag fel så minskar jag risken att få strömgenomgång om jag har isolerade skor.

Ja, jag har fått ström genom mig ändå ett flertal gånger. Alla har berott på slarv kombinerat med lite otur. Belöningen är att känseln i fingrarna är dålig. Tror det beror på att nerverna inte mått så bra av behandlingen. Men är ingen doktor.
    Friger skrev 2022-02-17 14:50:30 följande:
    Dom är artiga, men egentligen ska dom inget göra det. Skulle arbetsmiljöverket se det så är det inte enbart ros!

Skorna är en del av skyddsutrustningen. Dom har flera egenskaper man inte tänker på. Därför dom inte heller ska bytas ut mot jympadojor.

Nu jobbar jag inte som elektriker sedan många år men jag har ju behörighet så jag gör ju en del jobb hemma och även åt vänner. Då har jag alltid skyddsskorna på mig. Dom är nämligen garanterade att inte leda el. Gör jag fel så minskar jag risken att få strömgenomgång om jag har isolerade skor.

Ja, jag har fått ström genom mig ändå ett flertal gånger. Alla har berott på slarv kombinerat med lite otur. Belöningen är att känseln i fingrarna är dålig. Tror det beror på att nerverna inte mått så bra av behandlingen. Men är ingen doktor.
    Jag har jobbat både på högspänningslabb och med lågspänningelektronik så har själv använt mig av skyddsutrustning när det behövs. Det innebär inte att en hantverkare som kommer hem till mig för att montera garderob eller laga torktumlaren, diskmaskinen, dra fiber etc behöver ha skor på sig. 
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-17 15:18:03 följande:
    Jag har jobbat både på högspänningslabb och med lågspänningelektronik så har själv använt mig av skyddsutrustning när det behövs. Det innebär inte att en hantverkare som kommer hem till mig för att montera garderob eller laga torktumlaren, diskmaskinen, dra fiber etc behöver ha skor på sig. 
    Jo, i flera fall är det faktiskt så. Nu vet inte jag när du arbetade men det finns arbetsmiljölagar som styr detta.
    Särskilt vid hantverksyrken ska det ses som lite matcho att inte använda skyddsutrustning. Om en reparatör har skyddsskor vilket dom bör ha så ska dom vara kvar på. 
    Vad du tycker eller har upplevt är ju helt orelevant i en tråd där TS tycker att hantverkare ska ta av skorna. 
  • Friger
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-17 15:18:03 följande:
    Okej, men du tycker inte att skydd ska användas hemma hos dig? Lite tråkig inställning kan jag tycka.

Tja inga konstigheter, mina grabbar hade fått åka ifrån utan att göra jobbet då. Säkerheten går före. Hade du fått leta reda på någon annan.

Försöker upprätthålla en säkerhetskultur där vi är noga med att följa lagar och regler. Säkerhetskulturen är viktig, unga killar är oförståndiga nog som det är.
    Friger skrev 2022-02-17 15:45:20 följande:
    Okej, men du tycker inte att skydd ska användas hemma hos dig? Lite tråkig inställning kan jag tycka.

Tja inga konstigheter, mina grabbar hade fått åka ifrån utan att göra jobbet då. Säkerheten går före. Hade du fått leta reda på någon annan.

Försöker upprätthålla en säkerhetskultur där vi är noga med att följa lagar och regler. Säkerhetskulturen är viktig, unga killar är oförståndiga nog som det är.
    Jag har aldrig tvingat av skorna på någon, säger bara att det aldrig varit något problem för de arbeten som utförts. 
Svar på tråden Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid