• Anonym (Petra)

    Försöka bli boendeförälder

    Ni som lyckats med det. Hur gick ni tillväga? Handlar det bara om att bevisa att den andra partnern är "mindre lyckad" som förälder? 

  • Svar på tråden Försöka bli boendeförälder
  • Anonym (Jur)

    Gräv inte ner dig i detaljerna. Allt det viktiga är på plats för att du ska få behålla boende, kontinuiteten, förskola, ingen pendling, vettig miljö mm.

    Däremot kommer han med stor säkerhet få ett fastställt umgänge, med övernattning, om han så vill.

      

  • Anonym (Petra)

    Visst finns grunden till att bli boendeförälder och min advokat vet säkert hur hon ska framföra mitt mål. 
    Ps. Har aldrig försökt få mer vårdnad. Bara försökt exet att få kontinuitet och rutiner på bl a. förskola.

  • Anonym (Jur)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 13:43:34 följande:

    Visst finns grunden till att bli boendeförälder och min advokat vet säkert hur hon ska framföra mitt mål. 
    Ps. Har aldrig försökt få mer vårdnad. Bara försökt exet att få kontinuitet och rutiner på bl a. förskola.


    Ja, har jag sagt vid två tillfällen.

    Se till att det blir ett fastställt umgängesschema så att alla inblandade vet vad som gäller. Vad han sen har för sig under sin umgängestid har du väldigt lite möjlighet att styra över.
  • Anonym (Z)

    Låter som att det ni behöver är ett fastställt umgängesschema så att det blir ordning, fokusera på det istället. Särskilt om barnet redan är skrivet hos dig?! Sen är det som någon annan skrev den andra förälderns ensak hur umgänget ser ut, inget du kan lägga dig i. Så släpp den biten. 

  • Anonym (jk)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 08:50:50 följande:
    Försöka bli boendeförälder

    Ni som lyckats med det. Hur gick ni tillväga? Handlar det bara om att bevisa att den andra partnern är "mindre lyckad" som förälder? 


    Tror du kanske formulera frågan lite fel, den handlar inte om att vara boendeförälder? tror du menar EV, enskild vårdnad?

    Nu har ni ett ganska litet barn, man utgår vad som är barnets bästa.
    Du skriver barnet har behov av rutiner? även en diagnos?

    Att ni inte kan prata med varandra är vad man framför som samarbetsproblem och ses som mycket allvarligt problem.
    Vem tyr sig barnet mest till? dig eller andra föräldern, blir barnet lessen vid överlämningar. ser du om hälsan försämras hos barnet?
    Ser du något av dessa så kommer du vinna mer umgänge.
    Sedan har man kontinuitetsprincipen man tar vara på, som exempel skola, vänner och så vidare man måste ta hänsyn till, den gäller inte enbart på en förälders rätt att träffa barnet. Kan vara en bra sak för dig att ta upp.


  • Anonym (jk)
    Anonym (...) skrev 2022-02-14 14:59:22 följande:

    Varför envisas med att skriva hen?


    Tänkte aldrig på hen.

    Gick tillbaka läste noggrannare vad hen skriver och förstår det är en man som skriver, om jag tyder det rätt har inte haft barnet på 2 år? barnet är 3 år om jag förstår rätt.
    Som vi då förstår kommer personen aldrig att vinna eller vända vårdnadstvisten.
    Kopia från TS nedan.

    jag skulle ha barnet när hen jobbade helg under sin barmvecka. Har inte haft barnet på snart 2 år. Hen svarar inte när jag frågar...
    Misstänker nya partnern är barnvakt men kan inte bevisa nåt.
  • Anonym (jk)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 09:38:13 följande:

    Den andre partnern valde att dra,flyttade 1 timma bort. Hen blev även orosanmäld av fsk då då hen "var för trött och även sjukskrev sig eller barnet onormalt mycket". Nu har hen köpt hus med en ny partner ännu längre bort. Hen har även anmält mig så jag har varit hos både socialen och på polisförhör.
    Allt blev nerlagt vilket nog är en fördel för mig. 

    Vidare finns sms och lite annat till hens nackdel. 
    Barnet har diagnos där rutiner och träning är oerhört viktigt. 


    Om jag ska försöka hjälpa dig så kan jag gå igenom punkter med dig.

    För det första har inte försäkringskassan någon talan här, har barnet en diagnos så har mamman rätt att vara hemma med vab, även om barnet går i skolan och missar mycket av skolan, barnets hälsa kommer alltid i första läge.

    Har du inte träffat barnet så mycket så måste du börja umgänget försiktigt och sedan försöka utöka med tiden, samt detta med samarbete är mycket viktigt.
  • Anonym (jk)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 09:38:13 följande:

    Den andre partnern valde att dra,flyttade 1 timma bort. Hen blev även orosanmäld av fsk då då hen "var för trött och även sjukskrev sig eller barnet onormalt mycket". Nu har hen köpt hus med en ny partner ännu längre bort. Hen har även anmält mig så jag har varit hos både socialen och på polisförhör.
    Allt blev nerlagt vilket nog är en fördel för mig. 

    Vidare finns sms och lite annat till hens nackdel. 
    Barnet har diagnos där rutiner och träning är oerhört viktigt. 


    Tar vi sedan denna fråga, så är det en taktisk manöver, detta förespråkar vi till dom som vill vinna en vårdnadstvist, man får på papper att man har samarbetsproblem, man använder den i sin talan när man är i tingsrätten, dvs ett bevis som under lättar sin plädering.
  • Anonym (ååå)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 10:32:02 följande:

    Barnet är skriven hos mig,har 150meter till fsk. Exet har 4,5 mil och kommer få 6 mil när de flyttar in i huset . Min ekonomi är bra,bor i lght. 


    Men om barnet är skrivet hos dig, har du redan boendet. 
    Då är det umgänget du vill ändra så att barnet inte är hos den andra föräldern mer än tex helger?
  • Anonym (jk)
    Anonym (Petra) skrev 2022-02-14 09:38:13 följande:

    Den andre partnern valde att dra,flyttade 1 timma bort. Hen blev även orosanmäld av fsk då då hen "var för trött och även sjukskrev sig eller barnet onormalt mycket". Nu har hen köpt hus med en ny partner ännu längre bort. Hen har även anmält mig så jag har varit hos både socialen och på polisförhör.
    Allt blev nerlagt vilket nog är en fördel för mig. 

    Vidare finns sms och lite annat till hens nackdel. 
    Barnet har diagnos där rutiner och träning är oerhört viktigt. 


    Sedan den sista och absolut den viktigaste.

    Tar du inte det mycket lugnt när barnet har diagnos och träning , så kan dom se till att du aldrig får träffa barnet igen, detta kan dom använda tills barnet blir myndig.
    Barnet verkar dessutom ha fått en ny förälder redan vid tidig uppväxt, samt som du nämner, är även barnvakt, eller om man använder ett annat ord, är även förälder till barnet, som barnet fått nära kontakt med och kan ty sig till, är det en ny pappa? så kan han även ta över barnets behov av en förälder/pappa, där du då bara står som barnets far på pappret.

    Barnet andra förälder verkar följa många tekniker för att gå vinnande ur denna, skulle hen inte vinna så kommer hen tillbaka via andra vinklar, via orosanmälan, skola, kurator, psykolog, bup osv.
Svar på tråden Försöka bli boendeförälder