Sova själv?
Hej alla,
Min tvååring har svårt att somna och sova om han inte får ligga på mamma.
Vad är era bästa tips för att hjälpa och lära honom att somna och sova själv?
Hej alla,
Min tvååring har svårt att somna och sova om han inte får ligga på mamma.
Vad är era bästa tips för att hjälpa och lära honom att somna och sova själv?
Du skriver att era barn sovit i eget rum från start men samtidigt att du suttit uppe hela nätter med barn gråtandes för att de skall bli trygga u sin säng?
Jag tolkar det precis som personen du citerat. Du har lärt dina barn att det inte är värt att skrika så de har helt enkelt givit upp.
Metoden att få ett barn tryggt genom att sitta med fungerar säkert på ett äldre barn, men du beskriver att era sovit själva från start så då utgår jag från att det är spädbarn du lärt sova själva på detta sätt?
Assumptions are the mother of all fuckups.
Varje gång mina barn har ropat efter mig har jag gått till dem, suttit med dem, trösta dem, tills de känt sig lugna och trygga. Det är just det som folk inte orkar, de orkar inte sitta med sina barn, utan tar den enkla vägen, och tar med sig sina barn till sin säng, och så sover de där med sina barn, för att slippa gå upp ur sängen själva när barnen ropar på dem.
Slutar man vara lat så märker man snabbt att barnen blir trygga och så får alla det bättre. Sen går det i perioder, där man ibland får vara mer med dem på nätterna, men i det stora hela sover de väldigt bra.
Min 2.5åring, när hon ropar på mig på natten, så räcker det nu att jag frågar, har du haft en mardröm - ja.. Ingen fara, kramar henne, och säger somna om nu, godnatt. Svaret är godnatt pappa, sen släcker man och går. Så trygg är hon, för hon vet att pappa kommer om hon blir rädd.
Mina barn skriker inte på sina rum utan att nån kommer, hur fan kan ni tolka det jag skriver så... Sjukt
Assumptions are the mother of all fuckups.
Varje gång mina barn har ropat efter mig har jag gått till dem, suttit med dem, trösta dem, tills de känt sig lugna och trygga. Det är just det som folk inte orkar, de orkar inte sitta med sina barn, utan tar den enkla vägen, och tar med sig sina barn till sin säng, och så sover de där med sina barn, för att slippa gå upp ur sängen själva när barnen ropar på dem.
Slutar man vara lat så märker man snabbt att barnen blir trygga och så får alla det bättre. Sen går det i perioder, där man ibland får vara mer med dem på nätterna, men i det stora hela sover de väldigt bra.
Min 2.5åring, när hon ropar på mig på natten, så räcker det nu att jag frågar, har du haft en mardröm - ja.. Ingen fara, kramar henne, och säger somna om nu, godnatto. Svaret är godnatt pappa, sen släcker man och går. Så trygg är hon, för hon vet att pappa kommer om hon blir rädd.
Mina barn skriker inte på sina rum utan att nån kommer, hur fan kan ni tolka det jag skriver så... Sjukt
Jag har ett barn som på fullt allvar gallskrek en timme varje kväll i två månader
Ni försökte lägga ner ert barn i egen säng, satt sen kvar och försökte trösta barnet som fortfarande låg i sin säng? Vad hände efter 1h?
Ni försökte lägga ner ert barn i egen säng, satt sen kvar och försökte trösta barnet som fortfarande låg i sin säng? Vad hände efter 1h?
Vi låg med barnet PÅ oss istället för att bära och barnet skrek en timme för att sedan somna. Det tog alltså två månader med en timmes konstant skrik när barnet låg PÅ iss innan barnet började somna PÅ oss utan att skrika en timme (fasades ut till att bli kortare och kortare skrik efter två månader).
Hade vi lagt ner barnet bredvid oss så hade vi pratat timmar av skrik (3-4?) innan barnet eventuellt somnat av utmattning. Absolut inte en okej metod
För mig låter det som att ert barn hade kolik, nu vet jag inte ålder. Men vår första son är vi rätt säkra på hade kolik. Enda sättet att trösta honom var att bära honom på mage, på underarmen tills han somnade och gunga. Det var våra första 3månader som var så med honom, efter det blev det bättre och vi kunde börja natta honom i sängen.
Men jag pratar om friska barn.
Jag har haft två kolikbarn, där gäller inga regler, och man kan inte lära ett barn med kolik någonting.
Inte heller ett barn som är sjuk, feber etc.
Friska barn, som är mätta, ny blöja och som är trötta när det är.läggdags.
Många föräldrar gör faktiskt också felet att de låter sina barn sova för länge på dagarna, så att de får svårt att somna på kvällarna.
Fasta rutiner och styra deras sömn på dagarna skapar rätt förutsättningar för att lära barnen att sova själva.
Vårat barn var 6 månader när detta utspelade sig. Och nej hon hade aldrig kolik oxh ja hon var fullt frisk.
Dom här extrema barnen existerar. I mildare och mer extrem grad.
Försök ta till dig att alla barn inte är så lätta att få att sova i egen säng. Det finns barn med extrema närhetsbehov.
Kommentarer om att det bara handlar om lata föräldrar hjälper ingen. Oavsett im det skulle handla om en förälder med för dåligt tålamod
Vid ca 6månaders ålder upptäcker barnen att de kan bli lämnade och märker att de kan bli övergivna, så om ni inte innan 6månaders ålder tränat barnet att sova själv, valde ni en riktigt illa tidpunkt att börja på...
Godnatt. Nu ska jag sova.
Vid ca 6månaders ålder upptäcker barnen att de kan bli lämnade och märker att de kan bli övergivna, så om ni inte innan 6månaders ålder tränat barnet att sova själv, valde ni en riktigt illa tidpunkt att börja på...
Godnatt. Nu ska jag sova.
Tack alla för era tips. ????