• Jessi0016

SGI och föräldrapenning

Hej!

Jag är gravid i vecka 27 (första barnet) och försöker förstå mig på det här med föräldrapenning och SGI:n. Behöver hjälp att förstå. 
    Om jag har förstått det rätt så är det så att fram till och med barnets ettårsdag är den föräldralediges SGI skyddad. Efter att barnet fyllt 1 år så måste den som är föräldraledig ta ut föräldrapenning i samma omfattning som den är ledig för att kunna skydda SGI:n. Så om ena föräldern är hemma på heltid så måste den ta ut 5 föräldradagar på heltid i veckan för att kunna skydda SGI:n. Stämmer det?

1. Om jag och pappan byter plats - han är hemma med barnet på heltid (efter att barnet fyllt 1 år) och jag går tillbaka till arbetet måste han ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan för att skydda SGI:n?
    2. Vad händer med mig om jag vill gå ner i tid och jobba på 50% eller 75% när jag gått tillbaka till arbetet medans han är hemma? Måste jag också ta ut föräldrapenning för de procenten jag inte arbetar för att skydda min SGI?

Hälsningar
    Förvirrad blivande mamma

• Svar på tråden SGI och föräldrapenning
  • S23

Om din partner arbetar heltid (inga strödagar med föräldraledighet) de sista 6 månaderna innan han går på föräldraledighet så omfattas han av efterskyddet. Efterskyddet innebär att hans sgi är skyddad i tre månader när han avstår helt från arbete (han måste alltså isf vara helt föräldraledig)

Mao kan han vara hemma tre månader utan att ta föräldrapenning isf.

Om du arbetar deltid efter barnets ettårsdag så behöver du ta ut föräldrapenning för att skydda din sgi.

Om du har hög lön kan det vara så att du inte behöver göra det dock. Taket för föräldrapenning ligger på knappa 39.000. Så om du uppnår den lönen när du arbetar 75% så kommer det inte göra någon skillnad på den ersättning du får från försäkringskassan.

• Jessi0016

Tack för svaret! Du skriver att om pappan inte tar ut strödagar under de sista 6 månaderna han arbetar innan han tar ut föräldraledigheten - vet du om "tio pappadagar" efter barnets födelse räknas som strödagar eller om dessa räknas bort vid eventuellt efterskydd?

• S23
    Jessi0016 skrev 2021-12-25 17:55:40 följande:

Tack för svaret! Du skriver att om pappan inte tar ut strödagar under de sista 6 månaderna han arbetar innan han tar ut föräldraledigheten - vet du om "tio pappadagar" efter barnets födelse räknas som strödagar eller om dessa räknas bort vid eventuellt efterskydd?

Allt som räknas som avbrott från arbete. Vågar inte säga helt säkert om de tio dagarna men skulle gissa på att de räknas som avbrott.

Men dom 10 måste han ju ta inom en månad ändå så det spelar ingen roll.

Det är ju bara om han börjar ledigheten när barnet fyller ett/efter att barnet fyllt som han har nytta av efterskyddet så det är ju isf från när barnet är 6 månader han måste arbeta heltid
  • Aryzza

Tänk på att det inte är till och med ettårsdagen! Utan från och med dagen barnet fyller 1 måste man ta ut dagar för att skydda SGI.

• Jessi0016
    S23 skrev 2021-12-25 18:47:47 följande:

Allt som räknas som avbrott från arbete. Vågar inte säga helt säkert om de tio dagarna men skulle gissa på att de räknas som avbrott.

Men dom 10 måste han ju ta inom en månad ändå så det spelar ingen roll.

Det är ju bara om han börjar ledigheten när barnet fyller ett/efter att barnet fyllt som han har nytta av efterskyddet så det är ju isf från när barnet är 6 månader han måste arbeta heltid

Juste ja, det hinner ju gå minst 6 månader från de "tio dagarna". Det tänkte jag inte på.
  • Jessi0016
    Aryzza skrev 2021-12-25 19:02:55 följande:

Tänk på att det inte är till och med ettårsdagen! Utan från och med dagen barnet fyller 1 måste man ta ut dagar för att skydda SGI.

Ja, det har jag förstått, men tack för svaret. Ska försöka ta ut så lite föräldrapenningsdagar som möjligt innan ettårsdagen.
  • Seven Costanza

Om du vill jobba deltid och skydda SGI utan att behöva ta ut föräldrapenning efter ettårsdagen så kan ett alternativ vara att studera på distans. Du behöver inte ta ut CSN utan det räcker att det är en kurs som är berättigad till studiemedel.

• Jessi0016
    Seven Costanza skrev 2021-12-26 11:15:07 följande:

Om du vill jobba deltid och skydda SGI utan att behöva ta ut föräldrapenning efter ettårsdagen så kan ett alternativ vara att studera på distans. Du behöver inte ta ut CSN utan det räcker att det är en kurs som är berättigad till studiemedel.

Tack för tipset! ????
  • S23
    Jessi0016 skrev 2022-01-16 07:28:36 följande:

Tack för tipset! ????

Kan tillägga att det räcker med att du studerar minst 50% för att skydda hela din sgi
Svar på tråden SGI och föräldrapenning