• Odd Even

    Långt hår populärt bland kvinnor i offentligheten?

    För ett antal år sen hörde jag en radioröst som sade att unga kvinnor ofta har långt hår, men sen klipper de håret i 40-årsåldern. Om det var sant då så verkar det inte vara sant längre, att döma av de kvinnor som ofta syns i TV och andra medier. 
    Om man ser på kvinnliga nyhetsankare, TV-meteorologer och programledare i TV, och även ledande kvinnliga politiker, så har nästan alla långt hår, åtminstone till axlarna, trots att de flesta är över 40 och många över 50. Det enda riktiga undantaget jag kan komma på är Lotta Bouvin på Aktuellt, men hon är ju över 60. 
    Å andra sidan, bland kvinnor man möter i vardagen så är det inte alls lika vanligt med långt hår bland något äldre kvinnor, utan där är kort hår betydligt vanligare. 

    Kan det vara så att kvinnorna i offentligeheten oftast väljer att ha långt hår för att det anses mer attraktivt än kort hår, och att det uppfattas som extra vilktigt för kvinnor i offentligheten att vara snygga?

    Apropå kvinnliga politiker: För ett par år sen läste jag en kommentar om Ebba Busch (vissrtligen bara 34) att hon hade kortare hår då än hon hade på en ca 10 år gammal bild tagen innan hon blev känd. Den som kommenterade menade, om jag minns rätt, att hon klippt håret lite (inte riktigt kort då heller) för att det ine passade sig för en kvinna i hennes ställning att ha så långt hår. Men sen dess har hon låtit håret växa och har nu minst lika långt hår som på den g

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-03 23:17
    Fortsättning:
    Men sen dess har Ebba låtit håret växa och har nu minst lika långt hår som på den gamla bilden.

    Vad säger ni? Håller ni med om att långt hår är vanligare bland kvinnor i offentligheten än bland kvinnor i allmänhet?
    Har det funnits en traditiopn att kvinnor ska klipps håret när de blir äldre, som nu håller på att luckras upp bland kvinnor i offentligheten?

  • Svar på tråden Långt hår populärt bland kvinnor i offentligheten?
  • Aurora Borrealis

    Friskt hår är attraktiv. Om håret pga ålder blir fult måste det hållas kortklippt för att se friskt ut. Kvinnor, gamlingar i offentligheten har löshår. Det är vanligt med löshår. Dock inte bland kvinnor i vardagen eftersom då spelar inte det så stor roll.

    Det du ser är i de flesta fall löshår, därför är långt hår på gamlingar vanligare nu än förr då löshårstekniker inte fanns och då var kvinnor tvungna att klippa av sitt slitna hår.

    Dessutom var det mode på både 50-,80- och 90-talet med korta frisyrer på kvinnor och alla tyckte det var det snyggaste. På 90-talet fanns det offentliga kvinnor som var helsnaggade.

    Just nu är det inne med långt hår på kvinnor.

  • Kusinen

    Jag har ingen aning om ifall det är vanligare att ha långt hår som offentlig person än annars, däremot är det väl absolut vanligare att ha långt hår som medelålders idag än för 30 år sen.

  • Ekdahl
    Aurora Borrealis skrev 2021-12-03 23:27:58 följande:

    Friskt hår är attraktiv. Om håret pga ålder blir fult måste det hållas kortklippt för att se friskt ut. Kvinnor, gamlingar i offentligheten har löshår. Det är vanligt med löshår. Dock inte bland kvinnor i vardagen eftersom då spelar inte det så stor roll.

    Det du ser är i de flesta fall löshår, därför är långt hår på gamlingar vanligare nu än förr då löshårstekniker inte fanns och då var kvinnor tvungna att klippa av sitt slitna hår.

    Dessutom var det mode på både 50-,80- och 90-talet med korta frisyrer på kvinnor och alla tyckte det var det snyggaste. På 90-talet fanns det offentliga kvinnor som var helsnaggade.

    Just nu är det inne med långt hår på kvinnor.


    De flesta kvinnor jag känner 40+ har långt hår och de har definitivt äkta hår. Det där med att det naturliga håret blir så fult är en myt. Vet många kvknnor 60+ som har vackert, långt och äkta hår.

    Sen är det mycket troligt att de inom TV världen ändå har löshår för att skavanker blir synligare i den miljön.
  • Ekdahl
    Kusinen skrev 2021-12-04 03:31:31 följande:

    Jag har ingen aning om ifall det är vanligare att ha långt hår som offentlig person än annars, däremot är det väl absolut vanligare att ha långt hår som medelålders idag än för 30 år sen.


    Kollar man på bilder från 70-talet ser kvinnorna och männen ofta nästan likadana ut. Numera klär sig män och kvinnor mycket mer olika.

    Gäller även kroppsform för på den tiden hade mänen späda flickkroppar. Idag styrketränar en stor del av den manliga befolkningen. Samtidigt är det snarare regel än undantag att kvinnorna har långt hår.
  • momjanet

    Offentliga personer är mer känsliga för och snabba på att hacka på trender än folk i gemene man.

  • sextiotalist
    Ekdahl skrev 2021-12-04 03:39:44 följande:

    De flesta kvinnor jag känner 40+ har långt hår och de har definitivt äkta hår. Det där med att det naturliga håret blir så fult är en myt. Vet många kvknnor 60+ som har vackert, långt och äkta hår.

    Sen är det mycket troligt att de inom TV världen ändå har löshår för att skavanker blir synligare i den miljön.


    Ingen myt att håret blir sämre många kvinnor, men senare än vid 40. Klimakteriet förändrar hårkvaliteten för många.

    Alla trivs inte heller långt hår.

    Kvinnor som trivs med långt hår och har bra hårkvalitet behåller sitt långa hår. Det är de kvinnorna du ser.
  • Tecum

    Jag uppfattar det som att fler äldre kvinnor har långt hår idag jämfört med 20-30 år tillbaka. Snyggt tycker jag! Förr var det nästan lite skämmigt för en pensionär att har långt hår, åtminstone utsläppt. Och offentliga kvinnor var mer strikta i frisyr och klädsel. Det är väl bra att det är lite friare idag.

  • Aurora Borrealis
    Ekdahl skrev 2021-12-04 03:39:44 följande:

    De flesta kvinnor jag känner 40+ har långt hår och de har definitivt äkta hår. Det där med att det naturliga håret blir så fult är en myt. Vet många kvknnor 60+ som har vackert, långt och äkta hår.

    Sen är det mycket troligt att de inom TV världen ändå har löshår för att skavanker blir synligare i den miljön.


    Jag tycker deras hår ser slitna, tunna, torra, frissiga ut från halva längden och neråt ungefär. Stripigt. Inte tjocka, fylkiga, glansiga, långa hår. Axellånga kan hållas vackra men längre blir det träsktroll liksom, stripigt och glest, tunnt.
  • Ekdahl
    Aurora Borrealis skrev 2021-12-04 17:12:07 följande:

    Jag tycker deras hår ser slitna, tunna, torra, frissiga ut från halva längden och neråt ungefär. Stripigt. Inte tjocka, fylkiga, glansiga, långa hår. Axellånga kan hållas vackra men längre blir det träsktroll liksom, stripigt och glest, tunnt.


    Du är kvinna antar jag.

    Män bryr sig inte om det är stripigt. Det är femininiteten som är det attraktiva. Män vill ha kvinnor som ser ut som kvinnor, inte kvinnor som ser ut som män.
  • Tecum
    Ekdahl skrev 2021-12-04 17:14:45 följande:
    Du är kvinna antar jag.

    Män bryr sig inte om det är stripigt. Det är femininiteten som är det attraktiva. Män vill ha kvinnor som ser ut som kvinnor, inte kvinnor som ser ut som män.
    Kan bara instämma!
Svar på tråden Långt hår populärt bland kvinnor i offentligheten?