Inlägg från: Odd Even |Visa alla inlägg
  • Odd Even

Långt hår populärt bland kvinnor i offentligheten?

För ett antal år sen hörde jag en radioröst som sade att unga kvinnor ofta har långt hår, men sen klipper de håret i 40-årsåldern. Om det var sant då så verkar det inte vara sant längre, att döma av de kvinnor som ofta syns i TV och andra medier. 
    Om man ser på kvinnliga nyhetsankare, TV-meteorologer och programledare i TV, och även ledande kvinnliga politiker, så har nästan alla långt hår, åtminstone till axlarna, trots att de flesta är över 40 och många över 50. Det enda riktiga undantaget jag kan komma på är Lotta Bouvin på Aktuellt, men hon är ju över 60. 
    Å andra sidan, bland kvinnor man möter i vardagen så är det inte alls lika vanligt med långt hår bland något äldre kvinnor, utan där är kort hår betydligt vanligare. 

Kan det vara så att kvinnorna i offentligeheten oftast väljer att ha långt hår för att det anses mer attraktivt än kort hår, och att det uppfattas som extra vilktigt för kvinnor i offentligheten att vara snygga?

Apropå kvinnliga politiker: För ett par år sen läste jag en kommentar om Ebba Busch (vissrtligen bara 34) att hon hade kortare hår då än hon hade på en ca 10 år gammal bild tagen innan hon blev känd. Den som kommenterade menade, om jag minns rätt, att hon klippt håret lite (inte riktigt kort då heller) för att det ine passade sig för en kvinna i hennes ställning att ha så långt hår. Men sen dess har hon låtit håret växa och har nu minst lika långt hår som på den g

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-03 23:17
    Fortsättning:
    Men sen dess har Ebba låtit håret växa och har nu minst lika långt hår som på den gamla bilden.

Vad säger ni? Håller ni med om att långt hår är vanligare bland kvinnor i offentligheten än bland kvinnor i allmänhet?
    Har det funnits en traditiopn att kvinnor ska klipps håret när de blir äldre, som nu håller på att luckras upp bland kvinnor i offentligheten?

Svar på tråden Långt hår populärt bland kvinnor i offentligheten?