• Liselott87

Hur får man tvätten att lukta gott

När jag tvättar min tvätt med sköljmedel luktar den jättegott direkt efter, men sedan tycker jag att den doften försvinner när jag torktumlar tvätten torr. Efter det luktar den ingenting. Har någon något bra husmorstips?

• Svar på tråden Hur får man tvätten att lukta gott
  • Anonym (Lägenhet?)
    Anonym (Husfar) skrev 2021-08-21 08:33:04 följande:

9 månader är ju en kraftig överdrift. Bor man i lägenhet är man rökt. Då får man köpa nya kläder hela tiden.

Inte om man bor där jag bor
  • flygrl
    Anonym (Husfar) skrev 2021-08-21 08:33:04 följande:

9 månader är ju en kraftig överdrift. Bor man i lägenhet är man rökt. Då får man köpa nya kläder hela tiden.

Varför måste man köpa nya kläder hela tiden om man bor i lägenhet?
  • Anonym (Husfar)
    flygrl skrev 2021-08-21 12:39:18 följande:

Varför måste man köpa nya kläder hela tiden om man bor i lägenhet?

För att kläderna ska lukta gott. Häng med lite liksom flygrl
  • Anonym (Doft)

Spraya på lite parfym då kanske?

• flygrl
    Anonym (Husfar) skrev 2021-08-21 16:24:07 följande:

För att kläderna ska lukta gott. Häng med lite liksom flygrl

Jag bor i lägenhet och mina kläder doftar gott så har ingen anledning köpa nya kläder hela tiden. Och då är jag ändå intresserad av kläder och så. Är kanske du som inte hängt med i hur man tvättar rätt?
  • Anonym (Husfar)
    flygrl skrev 2021-08-21 17:49:23 följande:

Jag bor i lägenhet och mina kläder doftar gott så har ingen anledning köpa nya kläder hela tiden. Och då är jag ändå intresserad av kläder och så. Är kanske du som inte hängt med i hur man tvättar rätt?

Men då är du säkert i ytterkanten av normalfördelningskurvan.

Att jag skulle ha fel låter alldeles för otroligt. Det har aldrig hänt mig innan.

Men visst, nån gång ska vara den första. I och för sig.
  • flygrl
    Anonym (Husfar) skrev 2021-08-21 18:42:24 följande:

Men då är du säkert i ytterkanten av normalfördelningskurvan.

Att jag skulle ha fel låter alldeles för otroligt. Det har aldrig hänt mig innan.

Men visst, nån gång ska vara den första. I och för sig.

Så du menar att alla som bor i lägenhet och inte ständigt köper nya kläder luktar illa? Yeah right mannen! :P

Fast...nä, du har ju aldrig haft fel innan så då har du det knappast den här gången heller. Haha jag gillar din kaxighet asså, det måste jag säga.
  • Anonym (Husfar)
    flygrl skrev 2021-08-21 21:28:49 följande:

Så du menar att alla som bor i lägenhet och inte ständigt köper nya kläder luktar illa? Yeah right mannen! :P

Fast...nä, du har ju aldrig haft fel innan så då har du det knappast den här gången heller. Haha jag gillar din kaxighet asså, det måste jag säga.

Asså det är ju den där normalfördelningskurvan igen. Vissa kommer lukta himmelskt och vissa kommer lukta tvättstugesurt. Nu tvivlar jag inte på att du befinner dig i den positiva änden av skalan dock.
  • Tow2Mater
    Anonym (Husfar) skrev 2021-08-21 22:30:24 följande:
    Asså det är ju den där normalfördelningskurvan igen. Vissa kommer lukta himmelskt och vissa kommer lukta tvättstugesurt. Nu tvivlar jag inte på att du befinner dig i den positiva änden av skalan dock.
    Tvättstugesurheten brukar väl mest tillhöra de extrema miljönissarna som tvättar allt i 30 grader med ättika och liknande, och tror det blir rent.
  • Anonym (Husfar)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 22:37:53 följande:

Tvättstugesurheten brukar väl mest tillhöra de extrema miljönissarna som tvättar allt i 30 grader med ättika och liknande, och tror det blir rent.

Ja kanske.
  • Aniiee
    30 grader är ofta lite för lite, men ättika är väldigt bra för att få bort trista lukter. 
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Doft)
    Aniiee skrev 2021-08-21 22:52:25 följande:

30 grader är ofta lite för lite, men ättika är väldigt bra för att få bort trista lukter. 

Ättika är ett bra sköljmedel som tar bort dålig lukt, men ger ingen doft dock
  • flygrl
    Anonym (Husfar) skrev 2021-08-21 22:30:24 följande:

Jag kan inte säga jag känner nån skillnad i doft på folk som bor i lägenhet jämfört med villa. Gör du det?

Själv tvättar jag förresten i egen tvättmaskin, inte tvättstugan.

Som Aniiee redan påpekat kan ättika va effektivt för få bort äcklig lukt men däremot kör väl somliga miljönissar med för klena tvättmedel eller typ tvättnötter kombinerat med låga temperaturer och då blir det inte riktigt rent och väldoftande precis.
    Aniiee skrev 2021-08-21 22:52:25 följande:

Jag använder ättika för att få träningskläderna (syntetmaterial) rena och väldoftande så jag delar din syn där.
  • Poison82
    Anonym (Doft) skrev 2021-08-21 23:27:15 följande:

Ättika är ett bra sköljmedel som tar bort dålig lukt, men ger ingen doft dock

Man kan hälla i lite eterisk olja med doft ihop med ättikan
  • Tow2Mater

Som svar till TS; det finns ju "dryer sheets" som man lägger i torktumlaren tillsammans med tvätten som tar bort statisk elekricitet, välj en med god doft. Vet dock inte vad de heter på svenska.

• Anonym (Lisa)

Och jag som tycker jag måste tvätta uppåt 10-12 gånger ibland för att få ur sköljmedelsdoft (stank) ur vissa plagg. Tumlar iofs aldrig.

Svar på tråden Hur får man tvätten att lukta gott