• farman

Antirasist eller rasist?

Är man rasist om man är emot kriminellt våld som begås av flyktingar samt invandrare.
    Är man antirasist samt vänster om man stödjer sådant våld
    Hur kommer det sig att vänstern oftast inte vill ha hårdare lagar mot kriminella gäng medans moderater samt SD are vill ha hårdare tag?
    I Finland samt övriga norden är det inget konstigt att bekämpa kriminella.
    Här är det något fult samt rasistiskt att införa hårdare lagar samt utvisning om så behövs.

polisen-bryter-ihop-under-intervjun-kanner-mig-helt-maktlos

• Svar på tråden Antirasist eller rasist?
  • Anonym (M)
    farman skrev 2021-06-29 08:11:09 följande:

Är man rasist om man är emot kriminellt våld som begås av flyktingar samt invandrare.
    Hur kommer det sig att vänstern oftast inte vill ha hårdare lagar mot kriminella gäng medans moderater samt SD are vill ha hårdare tag?
    Här är det något fult samt rasistiskt att införa hårdare lagar samt utvisning om så behövs.

Om du bara är emot invandrare och flyktingar som begår kriminalitet så är du rasist. 
    Är du lika mycket emot alla som begår kriminalitet så är du inte rasist. 

Att vänstern och högern traditionell ser olika på hur man bäst blir av med kriminalitet har ju ideologiska orsaker som inte har med rasism att göra. Höger brukar betona det personliga ansvaret menad vänstern ser mer till hur omständigheterna påverkar människor. 

Det finns nog ingen som inte vill bekämpa krminalitet, däremot råder det delade åsikter om hur man bäst gör det. 
  • Anonym (Galla)

Den här tråden handlar inte om rasism eller om antirasism, den handlar om att trådstartaren mest vill spy galla över vänstern. Det går inte att få till en vettig diskussion med den utgångspunkten.

• Maya84
    Anonym (M) skrev 2021-06-29 15:46:29 följande:
    Om du bara är emot invandrare och flyktingar som begår kriminalitet så är du rasist. 

Att vänstern och högern traditionell ser olika på hur man bäst blir av med kriminalitet har ju ideologiska orsaker som inte har med rasism att göra. Höger brukar betona det personliga ansvaret menad vänstern ser mer till hur omständigheterna påverkar människor. 

Det finns nog ingen som inte vill bekämpa krminalitet, däremot råder det delade åsikter om hur man bäst gör det. 
    Om man konstaterar att majoriteten som begår brott ar invandrare med utomeuropeiskt ursprung, enligt offentlig statistik, ar man...vad?
  • ClumsySmurf
    Drottningen1970 skrev 2021-06-29 09:34:31 följande: #8

Normala människor är emot brott och gängkriminalitet.

Rasister fokuserar på vilken etnicitet som utför ett brott.

ligger något i det, så hur stor del av gruppen antirasister är själva rasister?
  • ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2021-06-29 15:46:29 följande: #11
    farman skrev 2021-06-29 08:11:09 följande:

Vissa försöker bekämpa kriminalitet med Tyst
  • Anonym (M)
    Maya84 skrev 2021-08-01 03:35:59 följande:

Om man konstaterar att majoriteten som begår brott ar invandrare med utomeuropeiskt ursprung, enligt offentlig statistik, ar man...vad?

Det säger ingenting i sig om huruvida du är rasist eller inte, det är som att konstatera att de som begår brott är fattiga eller bor i förorten. Det som avgör är snarare vad du gör med den informationen, vilka slutsatser du drar.
  • KingsCrown
    Maya84 skrev 2021-08-01 03:35:59 följande:
    ...mer fokuserad på att läsa statistik än att lösa problemet. Att konstatera ett problem löser inte det. Lösningen börjar med att man ställer sig frågan Varför ser det ut som det gör? Historiskt sett har kriminalitet alltid ökat under perioder då klyftorna i samhället har ökat. Där finns en analys att göra.
  • KingsCrown
    farman skrev 2021-06-29 08:32:20 följande:

Bara att se på att kriminaliteten är väldigt hög idag nu då vänster, miljöpartiet samt sossar regerar.

Men vet du hur samhället hade sett ut om borgarna och SD hade haft makten? Kanske rena rama kriget hade brutit ut och Sthlm hade varit en stad i ruiner nu? SD förespråkar ju till och med en existentiell kamp som går ut på att "segra eller dö." Hur illa det än är, så bör du komma ihåg att det alltid kan bli värre.
  • Anonym (M)
    KingsCrown skrev 2021-08-04 16:05:08 följande:

...mer fokuserad på att läsa statistik än att lösa problemet. Att konstatera ett problem löser inte det. Lösningen börjar med att man ställer sig frågan Varför ser det ut som det gör? Historiskt sett har kriminalitet alltid ökat under perioder då klyftorna i samhället har ökat. Där finns en analys att göra.

Att läsa statistik är dock en del av att hitta orsaken.
  • Maya84
    Anonym (M) skrev 2021-08-04 15:54:08 följande:
    Det säger ingenting i sig om huruvida du är rasist eller inte, det är som att konstatera att de som begår brott är fattiga eller bor i förorten. Det som avgör är snarare vad du gör med den informationen, vilka slutsatser du drar.
    Jag är fullt medveten om att påpeka fakta, dvs: att invandrare toppar listan på kriminalitet, överlag, inte gör varken mig eller någon annan till en "rasist".

Vad menar du med "fattig"? Vad/vem avgör om man som människa är fattig eller inte?

Jag ställer frågan till TS då jag tycker det är något märkligt att ens ställa frågan "är man rasist om man är emot kriminellt våld som begås av invandrare?"

Vad har ras överhuvudtaget att göra med kriminellt våld? Om en majoritet som begår brott är invandrare, (eller personer med utomeuropeisk bakgrund), då visar det att majoriteten som begår brott är just icke-svenskar.
    Att dra upp rasism, som om att det ens skulle vara relevant överhuvudtaget är naivt, patetiskt, irrelevant och idiotiskt.
  • Anonym (M)
    Maya84 skrev 2021-08-14 02:47:34 följande:
    Jag är fullt medveten om att påpeka fakta, dvs: att invandrare toppar listan på kriminalitet, överlag, inte gör varken mig eller någon annan till en "rasist".

Vad menar du med "fattig"? Vad/vem avgör om man som människa är fattig eller inte?

Jag ställer frågan till TS då jag tycker det är något märkligt att ens ställa frågan "är man rasist om man är emot kriminellt våld som begås av invandrare?"

Vad har ras överhuvudtaget att göra med kriminellt våld? Om en majoritet som begår brott är invandrare, (eller personer med utomeuropeisk bakgrund), då visar det att majoriteten som begår brott är just icke-svenskar.
    Att dra upp rasism, som om att det ens skulle vara relevant överhuvudtaget är naivt, patetiskt, irrelevant och idiotiskt.
    Det är lite svårt att avgöra vad du menar egentligen, vad exakt är det du vänder dig mot? Är det påståendet att ras i sig påverkar hur kriminell man är eller pratar du om statistik som visar att invandrare är överrepresenterade i brottslighet? Eller pratar du om påståendet att rasism är skälet till att invandrare begår mer brott (dvs de utsätts för rasism och begår därför mer brott)? Det är ju rätt olika frågor.  

Det har ju periodvis varit (och är) tabu att prata om att invandrare är överrepresenterade, det anses bland en del som rasistiskt att påpeka det. Förmodligen därför att det är ett argument som raister ofta andvänder sig av. (att påpeka att män är överrepresenterade brukar däremot inte anses sexistiskt, konstigt nog). Det är förfomligen därifrån TS fråga kommer. 

Det finns många definitioner av fattigdom, FN har nån, i sverige har vi generellt en annan (som dessutom beror på sammanhang) etc. Men vad jag syftar på är att det brukar finnas en stor korrelation mellan fattigdom och kriminalitet. 
Svar på tråden Antirasist eller rasist?