• MeAndMyself

Gravidpenning vecka 20 pga Corona

Hej!

Har ni som är gravida fått gravidpenning vecka 20 pga Corona?

Vad jobbar ni med?

Är ni vaccinerade?

Hur går man tillväga? Ska man bara fylla i en blankett själv eller är de bättre att låta arbetsgivaren fylla i en blankett att de förbjuder mig arbeta?

Något jag behöver tänka på?

Barnmorskan sa att jag får intyg på min graviditet i vecka 19, behöver man det för att ansöka om gravidpenning?

Det känns så himla taskigt mot arbetsgivaren att berätta så sent/ansöka så sent eftersom de kommer behöva ersätta mig.

Jätte tacksam för råd och tips mm

• Svar på tråden Gravidpenning vecka 20 pga Corona
  • Ängamat

För att få graviditetspenning krävs att din arbetsgivare stänger av dig, du kan inte söka på eget bevåg, utan det är upp till arbetsgivaren att göra en riskbedömning och utifrån den välja att stänga av dig eller inte.

Om arbetsgivaren väljer att stänga av dig, måste de skicka in blankett och riskbedömning till fk. Du skickar sedan in graviditetsintyg från barnmorska (det går att få innan vecka 19, det är bara att säga till). När fk har godkänt att du ska få graviditetspenning, så behöver du själv söka på deras hemsida för att få den utbetalad

• Anonym (N)

Ja jag har fått gravidpenning från v 20+0.

Jag jobbar inom service och träffar minst 50 pers per dag.

Jag fick min första spruta i ca v 25+0.

Det är arbetsgivaren som gör en riskbedöming och fyller i en blankett som de skickar till försäkringskassan där de berättar varför de förbjuder dig att arbeta.

Du ska även göra en egen ansökan på "mina sidor" på försäkringskassan. Detta kan du göra innan försäkringskassan fått in blanketten från din arbetsgivare. Det är viktigt att du även skickar in din ansökan innan det datumet du är förbjuden att arbeta då man inte kan söka på sånt i efterhand. T.ex. om du blir förbjuden att arbeta från 1/7 så kan du inte skicka in ddin första ansökan 3/7 och tro du får ersättning för 1:e och 2/7. När försäkringskassan fått från din arbetsgivare, intyget från barnmorskan, dig och godkänt allt ska du fylla i vilka dagar du inte kommer kunna arbeta.

Ja barnmorskan ska skicka in intyget till försäkringskassan.

Det är arbetsgivaren som bestämmer om de vill förbjuda dig att arbeta. Blanketten från arbetgivaren och barnmorskans intyg måste skickas med brev så tar ett par dagar innan det kommer in. Dina ansökningar gör du via nätet.

Hoppas du förstår min luddiga förklaring.

• Anonym (Ha)

Gravintyg skickar man väl ändå själv in till fk?

Ts. Jag vet inte vilken vecka du är i men jag fick säga till innan första ultraljudet i vecka 13 för att de skulle se till att datumbestömma redan då. Annars hade jag inte kunnat få gravintyg förrän efter nästa ultraljud. Så kan vara bra att säga rill om detta.

• Anonym (N)
    Anonym (Ha) skrev 2021-06-21 19:19:47 följande:

Gravintyg skickar man väl ändå själv in till fk?

Ts. Jag vet inte vilken vecka du är i men jag fick säga till innan första ultraljudet i vecka 13 för att de skulle se till att datumbestömma redan då. Annars hade jag inte kunnat få gravintyg förrän efter nästa ultraljud. Så kan vara bra att säga rill om detta.

I våran region har jag aldrig behövt skicka in gravidintyg själv och visste inte att vissa behöver göra det. Har barn födda -17, -19 och nästa kommer om ca 2 månader.

Dock denna gången fick jag säga till efter RUL jag gjorde i v 18+2 så de inte skulle skicka in det för sent.
  • Anonym (Ha)
    Anonym (N) skrev 2021-06-21 19:27:18 följande:

I våran region har jag aldrig behövt skicka in gravidintyg själv och visste inte att vissa behöver göra det. Har barn födda -17, -19 och nästa kommer om ca 2 månader.

Dock denna gången fick jag säga till efter RUL jag gjorde i v 18+2 så de inte skulle skicka in det för sent.

Då är det uppenbarligen olika (smiley).
  • Anonym (N)
    Anonym (Ha) skrev 2021-06-21 20:17:11 följande:

Då är det uppenbarligen olika (smiley).

Ja jag tycker det är knepigt att det inte görs på samma sätt hos alla regioner. Vet inte om just min mödravård är ett undantag men de sköter allt sånt åt oss iaf. Sen tycker jag allt sånt borde kunna göras digitalt till försäkringskassan direkt.
  • Anonym (Ha)
    Anonym (N) skrev 2021-06-21 21:44:08 följande:

Ja jag tycker det är knepigt att det inte görs på samma sätt hos alla regioner. Vet inte om just min mödravård är ett undantag men de sköter allt sånt åt oss iaf. Sen tycker jag allt sånt borde kunna göras digitalt till försäkringskassan direkt.

Ja från fks sida så är det uppenbart att man personligen ansvarar för att skicka in papperna.

Antar att de hos er resonerar som så att de lika gärna kan skicka direkt till fk.

Det är ju tyvärr inte mycket när det gäller intyg till fk som är digitaliserat. Även arbetguvarintyg och liknande skickas till inläsningscentral. Och dessutom får man inte någon bekräftelse på att det kommit fram?
  • Anonym (N)
    Anonym (Ha) skrev 2021-06-21 21:47:55 följande:

Ja från fks sida så är det uppenbart att man personligen ansvarar för att skicka in papperna.

Antar att de hos er resonerar som så att de lika gärna kan skicka direkt till fk.

Det är ju tyvärr inte mycket när det gäller intyg till fk som är digitaliserat. Även arbetguvarintyg och liknande skickas till inläsningscentral. Och dessutom får man inte någon bekräftelse på att det kommit fram?

Ja födelen med att skicka in själv är ju att man vet man har gjort det istället för att behöva jaga sin bm.

Ja jag slapp ju betala porto, vilket kanske också är en grej hos våran region. Jag har aldrig reflekterat över det utan tänk att det är som ett sjukintyg vilket läkarna alltid skickat in digitalt åt mig.

Var längesen jag skickade in ett arbetsgivarintyg så minns faktiskt inte det haha.

Oavsett så var det lite knepigt när jag skulle få till detta med gravidpenningen pga av coviden. Och när jag ringde fk och var osäker så visste inte ens kundtjänsten det jag frågade om men de skrev iaf upp att handläggaren skulle höra av sig om det jag undrade. Men handläggaren var bra och där fick jag rätt info iaf. Och de beviljade allt direkt.
  • Holy93

Äldreboende här, hann inte ta vaccin då gravida avråddes från att ta när de fick på jobbet. Gravida i mitt län får inte vaccin såvida man inte är 35+ eller tillhör riskgrupp.

Det är inga problem att skicka in i efterhand, jag blev avstängd ca en vecka innan jag fick in alla papper till Försäkringskassan. Jag fick pengar från datumet jag blev avstängd från.

Chefen gör en riskbedömning och måste stänga av dig för att du ska kunna ha rätt till graviditetspenning, du får papper av din chef som du ska skicka in till Försäkringskassan. Efter rutinultraljudet kan du be din barnmorska om graviditetsintyg som du också skickar in.

Är det ditt första barn behöver Försäkringskassan även uppgifter om din inkomst som lönekontor eller liknande skickar in till Försäkringskassan.

• MeAndMyself

Tack alla vilka bra svar!!!!!

Ni har hjälpt mig och säkert många andra som inte riktigt vet!

En fråga, vart kan man läsa om riskbedömning för gravida och Corona? Jag är ganska säker på att jag kommer bli avstängd (jobbar i butik utan skydd och inga kunder följer råden om att hålla avstånd mm) men vill gärna läsa ändå innan man berättar att man är gravid :)

• Anonym (Ha)
    MeAndMyself skrev 2021-06-22 13:30:29 följande:

Tack alla vilka bra svar!!!!!

Ni har hjälpt mig och säkert många andra som inte riktigt vet!

En fråga, vart kan man läsa om riskbedömning för gravida och Corona? Jag är ganska säker på att jag kommer bli avstängd (jobbar i butik utan skydd och inga kunder följer råden om att hålla avstånd mm) men vill gärna läsa ändå innan man berättar att man är gravid :)

Arbetsmiljöverket. Men informationen om riskbedömningen är allt annat än konkret. Så det är verkligen ipp till arbetsgivaren.

På min arbetsplats stängs alla som inte kan arbeta hemifrån av, även de som bara träffar en kollega per dag. Samtidigt finns det personal både inom butik och förskola där arbetsgivaren anser att det är tillräckligt säkert att arbeta i visir
  • Lita89

Jag kommer bli. Jobbar som förskollärare. Jag berättade direkt för chefen (redan v.5) för att hon ska ha en chans att ersätta mig, hinner bara jobba en månad efter semestern haha. Vi har redan gjort riskbedömning tillsammans som vi går igenom igen efter semestern, den kommer vara underlag för min avstängning.

Mitt arbete går inte att smittsäkra så därför kommer jag bli avstängd trots att jag kommer vara fullvaccinerad då.

• Anonym (Japp)

Jag jobbar som förskollärare och blev avstängd. Från 19+0 fick jag inte längre jobba i barngrupp (fick några veckor administrativa uppgifter att göra hemifrån, sen blev jag helt avstängd).

Är inte vaccinerad.

Min chef fyllde i en blankett och gjorde riskbedömning. Dessa skickade jag till fk. Gjorde även en ansökan om graviditetspenning samt skickad sin intyg om graviditet.

Det är ca 30 dagars handläggningstid så är bra att göra det i tid. Jag berättade för chefen efter KUB.

• Anonym (Japp)

Du kan be att få intyget tidigare än v 19. Jag fick det i vecka 15 när jag ansökte.

Svar på tråden Gravidpenning vecka 20 pga Corona