Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Gravidpenning vecka 20 pga Corona

Ja jag har fått gravidpenning från v 20+0.

Jag jobbar inom service och träffar minst 50 pers per dag.

Jag fick min första spruta i ca v 25+0.

Det är arbetsgivaren som gör en riskbedöming och fyller i en blankett som de skickar till försäkringskassan där de berättar varför de förbjuder dig att arbeta.

Du ska även göra en egen ansökan på "mina sidor" på försäkringskassan. Detta kan du göra innan försäkringskassan fått in blanketten från din arbetsgivare. Det är viktigt att du även skickar in din ansökan innan det datumet du är förbjuden att arbeta då man inte kan söka på sånt i efterhand. T.ex. om du blir förbjuden att arbeta från 1/7 så kan du inte skicka in ddin första ansökan 3/7 och tro du får ersättning för 1:e och 2/7. När försäkringskassan fått från din arbetsgivare, intyget från barnmorskan, dig och godkänt allt ska du fylla i vilka dagar du inte kommer kunna arbeta.

Ja barnmorskan ska skicka in intyget till försäkringskassan.

Det är arbetsgivaren som bestämmer om de vill förbjuda dig att arbeta. Blanketten från arbetgivaren och barnmorskans intyg måste skickas med brev så tar ett par dagar innan det kommer in. Dina ansökningar gör du via nätet.

Hoppas du förstår min luddiga förklaring.

• Anonym (N)
    Anonym (Ha) skrev 2021-06-21 19:19:47 följande:

Gravintyg skickar man väl ändå själv in till fk?

Ts. Jag vet inte vilken vecka du är i men jag fick säga till innan första ultraljudet i vecka 13 för att de skulle se till att datumbestömma redan då. Annars hade jag inte kunnat få gravintyg förrän efter nästa ultraljud. Så kan vara bra att säga rill om detta.

I våran region har jag aldrig behövt skicka in gravidintyg själv och visste inte att vissa behöver göra det. Har barn födda -17, -19 och nästa kommer om ca 2 månader.

Dock denna gången fick jag säga till efter RUL jag gjorde i v 18+2 så de inte skulle skicka in det för sent.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ha) skrev 2021-06-21 20:17:11 följande:

Då är det uppenbarligen olika (smiley).

Ja jag tycker det är knepigt att det inte görs på samma sätt hos alla regioner. Vet inte om just min mödravård är ett undantag men de sköter allt sånt åt oss iaf. Sen tycker jag allt sånt borde kunna göras digitalt till försäkringskassan direkt.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ha) skrev 2021-06-21 21:47:55 följande:

Ja från fks sida så är det uppenbart att man personligen ansvarar för att skicka in papperna.

Antar att de hos er resonerar som så att de lika gärna kan skicka direkt till fk.

Det är ju tyvärr inte mycket när det gäller intyg till fk som är digitaliserat. Även arbetguvarintyg och liknande skickas till inläsningscentral. Och dessutom får man inte någon bekräftelse på att det kommit fram?

Ja födelen med att skicka in själv är ju att man vet man har gjort det istället för att behöva jaga sin bm.

Ja jag slapp ju betala porto, vilket kanske också är en grej hos våran region. Jag har aldrig reflekterat över det utan tänk att det är som ett sjukintyg vilket läkarna alltid skickat in digitalt åt mig.

Var längesen jag skickade in ett arbetsgivarintyg så minns faktiskt inte det haha.

Oavsett så var det lite knepigt när jag skulle få till detta med gravidpenningen pga av coviden. Och när jag ringde fk och var osäker så visste inte ens kundtjänsten det jag frågade om men de skrev iaf upp att handläggaren skulle höra av sig om det jag undrade. Men handläggaren var bra och där fick jag rätt info iaf. Och de beviljade allt direkt.
Svar på tråden Gravidpenning vecka 20 pga Corona