• Challenger

    Har ni förtroende för erat barns skola?

    Har ni förtroende för erat barns skola?
    Har ni förtroende för att skolan sköter undervisningen på bästa tänkbara sätt? Att eleven får bästa möjliga förutsättningar för att nå upp till kunskapsmålen? Har ni förtroende för skolans förmåga att kommunicera resultat och utveckling med såväl elev som föräldrar? Borde vi kräva skriftlig kommunikation? 

    Tänker att det inte ska komma som en chock är barnen väl börjar få betyg att kunskaperna inom olika ämnen inte når upp till målen.

    Trots allt är det ju skolan som har huvudansvaret för barnens lärande. Då måste vi föräldrar kunna lite på att skolan klarar av sitt uppdrag. Misslyckas skolan med sitt uppdrag måste det kommuniceras med föräldrar, och det måste ges tillfälle och möjlighet att komma till rätt med svagheterna. 

    Vad för slags kommunikationsvägar är lämpliga så att det dessutom dokumenteras?

  • Svar på tråden Har ni förtroende för erat barns skola?
  • StemDyke

    Hur tar man upp det utan att låta dryg och överlägsen?

    Typ: Jag förstår att du missat din egen skolgång och trott att du blivit fullfjädrad av fem lekår på lärarutbildningen. Men nej. Du har ju helt missat grunderna, människa!

    Nä. Låter det bara vara. Klassen byter lärare efter sommaren.


    Gameofthrones skrev 2021-04-12 11:29:07 följande:

    Har ni tagit upp det? Med läraren. Det är viktigt att det kommer fram. Har ni försökt då tar ni det med rektorn.

    Det där är under all kritik. Lärare ska skriva rätt.


  • Ekdahl
    StemDyke skrev 2021-04-12 20:41:18 följande:

    Hur tar man upp det utan att låta dryg och överlägsen?


    Det kan du inte. Att skälla på läraren eller ännu värre klaga på läraren hos rektorn gör bara att ditt barn kommer särbehandlas negativt.
  • StemDyke

    Exakt. Därför låter jag det bero.


    Ekdahl skrev 2021-04-12 20:45:49 följande:

    Det kan du inte. Att skälla på läraren eller ännu värre klaga på läraren hos rektorn gör bara att ditt barn kommer särbehandlas negativt.


  • Litorina
    Challenger skrev 2021-04-11 20:21:51 följande:

    Ja, men tyvärr har det visat sig i efterhand att det samtalet inte fungerade. Läraren har medvetet valt att inte nämna vissa svagheter och förbättringsområden. Vi har känt oss vilseledda. Funderar på om man i fortsättningen kan begära att få utvecklingssamtalen skriftligt med underskrift av ansvarig rektor.  


    Det har vi. Underlag för iup ligger på barnets sidor på skolans webplats (ej öppet så klart!).
  • Gameofthrones
    StemDyke skrev 2021-04-12 20:41:18 följande:

    Hur tar man upp det utan att låta dryg och överlägsen?

    Typ: Jag förstår att du missat din egen skolgång och trott att du blivit fullfjädrad av fem lekår på lärarutbildningen. Men nej. Du har ju helt missat grunderna, människa!

    Nä. Låter det bara vara. Klassen byter lärare efter sommaren.


    Ok med ditt överlägsna svar. Nu är det såhär man har rätt som förälder och veta hur det går på lektionerna och du som förälder kan ta deras skolböcker och visa att det är felstavat. Man behöver inte gå i lärarelinje för att fatta det. Det fattar nog vem som helst. Jag är ingen grammatik -pekfingervalsare men lärare ska undervisa rätt i grammatikstavning. Är det fel nångång - shit happens men all the time.?!

    ?men det är ditt barns skola. Så jag struntar i det. Your choice
  • Mrs Moneybags
    Challenger skrev 2021-04-11 19:59:11 följande:

    Har ni förtroende för erat barns skola?
    Har ni förtroende för att skolan sköter undervisningen på bästa tänkbara sätt? Att eleven får bästa möjliga förutsättningar för att nå upp till kunskapsmålen? Har ni förtroende för skolans förmåga att kommunicera resultat och utveckling med såväl elev som föräldrar? Borde vi kräva skriftlig kommunikation? 

    Tänker att det inte ska komma som en chock är barnen väl börjar få betyg att kunskaperna inom olika ämnen inte når upp till målen.

    Trots allt är det ju skolan som har huvudansvaret för barnens lärande. Då måste vi föräldrar kunna lite på att skolan klarar av sitt uppdrag. Misslyckas skolan med sitt uppdrag måste det kommuniceras med föräldrar, och det måste ges tillfälle och möjlighet att komma till rätt med svagheterna. 

    Vad för slags kommunikationsvägar är lämpliga så att det dessutom dokumenteras?


    Ja, jag har fullt förtroende för mitt barns skola. Det funkar bra med kommunikationen mellan mig och hans lärare. Han kommer få betyg nästa år i fyran och då antar jag att det kommer bli ännu mer tydligt vad han behöver jobba på osv. 

    Vi får skriftlig information varje vecka och lärarna går in i appen och fyller i när barnet har uppnått målet för läsåret i respektive ämne. 

    Vi har även vanliga utvecklingssamtal där läraren går igenom ämne för ämne hur det har gått och hur långt han har kommit i varje ämne. 
  • Ess
    Ekdahl skrev 2021-04-12 20:45:49 följande:
    Det kan du inte. Att skälla på läraren eller ännu värre klaga på läraren hos rektorn gör bara att ditt barn kommer särbehandlas negativt.
    Då ska den läraren sparkas, om den särbehandlar barnet vid delade meningar med föräldern.
    Kan man inte agera professionellt och klara av att ta kritik, så ska man inte jobba med människor.
    Vi har gått på både lärare och rektor rejält för att vårt barn inte fick den hjälp hon var berättigad till. Sen må de tycka att jag är en fitta mm, men barnet behandlade de bra. De behöver inte tycka om mig för att sköta sitt jobb.
  • Ekdahl
    Ess skrev 2021-04-13 17:38:46 följande:

    Då ska den läraren sparkas, om den särbehandlar barnet vid delade meningar med föräldern.

    Kan man inte agera professionellt och klara av att ta kritik, så ska man inte jobba med människor.

    Vi har gått på både lärare och rektor rejält för att vårt barn inte fick den hjälp hon var berättigad till. Sen må de tycka att jag är en fitta mm, men barnet behandlade de bra. De behöver inte tycka om mig för att sköta sitt jobb.


    Hur de behandlar barnet i under dagarna vet du inget om. Fördelarna och nackdelarna som ges är subtila.

    Det är mänskligt förövrigt. Fråga dig själv vilka barn du behandlar bäst. De barn vars föräldrar du gillar eller de barn vars föräldrar du ogillar. Att inbilla sig att lärare kan trycka undan ska sina inre känslor är naivt.
  • Ess
    Ekdahl skrev 2021-04-13 17:43:40 följande:
    Hur de behandlar barnet i under dagarna vet du inget om. Fördelarna och nackdelarna som ges är subtila.

    Det är mänskligt förövrigt. Fråga dig själv vilka barn du behandlar bäst. De barn vars föräldrar du gillar eller de barn vars föräldrar du ogillar. Att inbilla sig att lärare kan trycka undan ska sina inre känslor är naivt.
    Jo det vet jag för jag var med i skolan under en längre tid. Dessutom var hon stor nog att berätta hur det funkade när hon övergick till att va där själv.
    Att läraren inte tyckte om mig märkte jag, men hon var bra med dottern och var ett bra stöd åt henne.

    Jag brukar bedöma både barn och vuxna efter deras egen person. Att jag gillar föräldrarna är ingen garanti för att jag gillar barnet och tvärtom.
  • Ekdahl
    Ess skrev 2021-04-13 18:39:59 följande:

    Jo det vet jag för jag var med i skolan under en längre tid. Dessutom var hon stor nog att berätta hur det funkade när hon övergick till att va där själv.

    Att läraren inte tyckte om mig märkte jag, men hon var bra med dottern och var ett bra stöd åt henne.

    Jag brukar bedöma både barn och vuxna efter deras egen person. Att jag gillar föräldrarna är ingen garanti för att jag gillar barnet och tvärtom.


    Du är nog den första föräldern som varit med sitt barn varje dag under dennes skolgång. Du låter väldigt naiv faktiskt. Du borde passa på att lära dig om hur människor i gemen fungerar.
  • aerial

    Vi har förstått nu att du inte har förtroende för ditt barns skola efter att de gjorde sitt jobb och anmälde er till socialen. Sluta var så kränkt och släpp det.

  • Törstiga tuppen

    Ni har problem med att skolan anmälde oro för ert barn. Problem med att skolan inte undervisar ordentligt och problem med att fritids inte har verksamhet hela dagen samt låter ert barn att bli smutsig. Om ni har problem med allt som rör era barns skolgång borde ni fundera på om ni har orimliga förväntningar eller om ni har samarbets/ kommunikationssvårigheter.

  • Ess
    Ekdahl skrev 2021-04-13 18:42:08 följande:

    Du är nog den första föräldern som varit med sitt barn varje dag under dennes skolgång. Du låter väldigt naiv faktiskt. Du borde passa på att lära dig om hur människor i gemen fungerar.


    Självklart fanns det anledning till att va med. Läraren skulle inte våga göra annat än ta hand om och möta upp dottern på ett bra sätt, eftersom vi drog in kommunen när hon inte fick den berättigade hjälpen och bemötandet som hon behövde för att kunna gå till skolan överhuvudtaget.

    Naiv kan du va själv som inte förstår att det går att skilja på privata känslor och ett professionellt bemötande.

    Jag förstår mig verkligen inte på människor som inte klarar av att bemöta en person på ett bra vis även om man avskyr en närstående till denne....
  • Challenger
    aerial skrev 2021-04-13 20:51:34 följande:

    Vi har förstått nu att du inte har förtroende för ditt barns skola efter att de gjorde sitt jobb och anmälde er till socialen. Sluta var så kränkt och släpp det.


    Allt hänger ihop och det är inget som går att släppa. Det blir verkningar, återverkningar och följder. 
  • Challenger
    Törstiga tuppen skrev 2021-04-13 21:07:42 följande:

    Ni har problem med att skolan anmälde oro för ert barn. Problem med att skolan inte undervisar ordentligt och problem med att fritids inte har verksamhet hela dagen samt låter ert barn att bli smutsig. Om ni har problem med allt som rör era barns skolgång borde ni fundera på om ni har orimliga förväntningar eller om ni har samarbets/ kommunikationssvårigheter.


    Kommunikation är en dubbelriktad process och uppenbarligen brister den. Pandemin med obefintliga fysiska möten är väl dessutom ytterligare en utmaning i sig. Vi är nog fler som känner att det brister här och var. 
  • Ekdahl
    Ess skrev 2021-04-14 08:19:43 följande:

    Självklart fanns det anledning till att va med. Läraren skulle inte våga göra annat än ta hand om och möta upp dottern på ett bra sätt, eftersom vi drog in kommunen när hon inte fick den berättigade hjälpen och bemötandet som hon behövde för att kunna gå till skolan överhuvudtaget.

    Naiv kan du va själv som inte förstår att det går att skilja på privata känslor och ett professionellt bemötande.

    Jag förstår mig verkligen inte på människor som inte klarar av att bemöta en person på ett bra vis även om man avskyr en närstående till denne....


    Det är så människor fungerar och i synnerhet i människoyrken som lärare. Det är du som är annorlunda. Jag gillar typen som du ger uttryck för att vara men det hjälper inte när du har med lärare att göra.
  • Challenger
    Ekdahl skrev 2021-04-14 17:13:13 följande:
    Det är så människor fungerar och i synnerhet i människoyrken som lärare. Det är du som är annorlunda. Jag gillar typen som du ger uttryck för att vara men det hjälper inte när du har med lärare att göra.
    Jag befarar också att det många gånger smittar av sig. Risken är att engagerade eller "besvärliga" föräldrar leder till att deras barn inte får den hjälp eller stöd som de har rätt till. Skolans personal kan hämnas på många sätt. 
Svar på tråden Har ni förtroende för erat barns skola?