• fundersamhmm

Dataingenjör, jobb???

Har du pluggat dataingenjör?? Tips på jobb förutom programmerare? 

Jag pluggar just nu dataingenjör, första året var det mest räkneämnen och en programmeringskurs så trivdes bra då.
    Nu andra året har vi bara programmeringskurser och har börja känt att programmering inte är min grej, men it är väldigt brett och tänker att man det finns annat att jobba som än just programmerare, tex med logistik, projektledare, osv.. Har du pluggat dataingenjör och vad jobbar du som? 
    Har bara ett år kvar så svider lite i hjärtat att ha pluggat så länge om jag skulle hoppa av nu.. Tycket mycket fortfarande om problemlösningar. 

• Svar på tråden Dataingenjör, jobb???
  • Anonym (Kontralåsmutter)

Ett jobb du inte nämnde är t.ex. kvalitetsansvarig chef för test och IT-säkerhet. 

Det finns klart många olika branscher att jobba i, vilket gör jobbet lite olika.
    Min man har jobbat mycket övergripande med test/säk men det är en viss skillnad mellan t.ex. mobiltelefoni, industripumpsystem, onlinespel, jämförelsesajter till försäkringar och bank.

En pump kan låta enkelt, men om det är ett system som ska kyla ett kärnkraftverk så är det ändå högkritiskt med säkerhet och test.

Onlinespel ger och kräver mycket kunskap om lagregler i samband med spel och personuppgiftsregler i olika länder, då sajterna ofta har bred användning.

Jämförelsesajter för lån och försäkringar kräver god kundkännedom, en massa konverterande för att få över kundinformationen till leverantörssidan och svaret tillbaka i en jämförbar form.

Bank- ofta välbetalt, här handlar det mer om vilken information som når vem, skydda all data, att system inte är hyperreaktiva och att de är stabila under alla omständigheter.

Sen tycker jag att maskiner är väldigt cool så automation och maskinnära programmering hade nog jag satsat på om jag fick välja igen idag (är projektledare inom automation).

• BuoBä

För det första så finns det många olika typer av programmering, något kanske är roligare än det andra? Tex frontend, backend, appar, olika språk mm mm.

Några exempel på roller jag tror man kan få som nyexad, som inte är ren programmering:

Testare (eventuellt testledare så småningom). Finns många olika inriktningar inom det också.

Testautomatiserare är eftertraktat nu. De programmerar i och för sig, men det är inte riktigt samma sak som att vara programmerare.

Sysadmins - eller DevOps-ingenjörer som de ibland kallas nu - är ofta systemvetare men kan också vara dataingenjörer.

UI-designer.

Sen är det väl så att många börjar som programmerare, och vissa blir kvar medan andra går vidare till andra roller, eller kombinerar roller. Några exempel:

IT-arkitekter, kan vara väldigt tekniska, men de kan också jobba nära kunden/slutanvändarna med att designa en lösning.

Produktägare.

Scrum master/agil coach.

Kravanalytiker.

Projektledare.

....

• Anonym (nätverk)

Jag är dataingenjör med inriktning mot nätverk. Programering är verkligen inte min grej. Jag förstår grunderna och kan skriva script osv men det är inget jag vill jobba med.

Jobbar idag med att administrera ett komplext nät. Det är mycket planering inför framtiden, design men även daglig drift och kontakt med användare.

Svar på tråden Dataingenjör, jobb???