Inlägg från: Anonym (Kontralåsmutter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kontralåsmutter)

Dataingenjör, jobb???

Ett jobb du inte nämnde är t.ex. kvalitetsansvarig chef för test och IT-säkerhet. 

Det finns klart många olika branscher att jobba i, vilket gör jobbet lite olika.
    Min man har jobbat mycket övergripande med test/säk men det är en viss skillnad mellan t.ex. mobiltelefoni, industripumpsystem, onlinespel, jämförelsesajter till försäkringar och bank.

En pump kan låta enkelt, men om det är ett system som ska kyla ett kärnkraftverk så är det ändå högkritiskt med säkerhet och test.

Onlinespel ger och kräver mycket kunskap om lagregler i samband med spel och personuppgiftsregler i olika länder, då sajterna ofta har bred användning.

Jämförelsesajter för lån och försäkringar kräver god kundkännedom, en massa konverterande för att få över kundinformationen till leverantörssidan och svaret tillbaka i en jämförbar form.

Bank- ofta välbetalt, här handlar det mer om vilken information som når vem, skydda all data, att system inte är hyperreaktiva och att de är stabila under alla omständigheter.

Sen tycker jag att maskiner är väldigt cool så automation och maskinnära programmering hade nog jag satsat på om jag fick välja igen idag (är projektledare inom automation).

Svar på tråden Dataingenjör, jobb???