Vad tycker ni om namnet Jeremia?
Vad tycker ni om namnet Jeremia och varför? Tack på förhand :)
Hade det bara varit ett vanligt namn värde det fint. Men när jag hör det tänker jag på sekter
På svenska föredrar jag Jeremias. Namnet är oerhört vackert, men risken för "Jerry" avskräcker mig.
Gillar det. Men tänker att det är judiskt. Amish. Djupt bibliskt. Passar en amish.
Nja, ingen favorit. Av långa bibliska namn skulle jag föredra t ex Emanuel, Jonathan, Samuel.
Jag tycker det är ett fint namn, förutsatt då att man använder det svenska uttalet och inte det engelska. Ovanligt men inte udda/konstigt.
Fult
Ska ni uttala det Jerremia eller Järämaijah?
Varför ska folk krångla till det så mycket med namn?!?
Som hon på tv som pratade om sin bebis. "Jag vill honom det bästa i livet, lille Wolf.".
Varför ska folk krångla till det så mycket med namn?!?
Som hon på tv som pratade om sin bebis. "Jag vill honom det bästa i livet, lille Wolf.".
Jag tycker det är ett fint namn, iaf med svenskt uttal. Men som många sagt så är det väldigt bibliskt förknippat, och många kommer nog tänka på just det.
Det är inget namn som likt många andra bibliska namn blivit sekulariserat (typ Isak, Elias, Simo, Adam..)
Jag tycker det är ett fint namn, iaf med svenskt uttal. Men som många sagt så är det väldigt bibliskt förknippat, och många kommer nog tänka på just det.
Det är inget namn som likt många andra bibliska namn blivit sekulariserat (typ Isak, Elias, Simon, Adam..)
Ja, jag mottager helst ärliga svar. Det är därför jag frågar! :)
Tycker inte alls det är speciellt fint om jag ska va ärlig, har aldrig gillat speciellt mycket faktiskt.
Ganska coolt ändå men lite svårt att tänka det ihop med ett svenskt efternamn.
Jeremia Lindström
Jeremia Jönsson
Jeremia Björk
Å andra sidan heter barn så konstiga saker ibland och Jeremia är ju ändå ett riktigt namn.
Gillar ni det så kör! Men var beredd på att det blir Jerry eller Jerre.
Ganska coolt ändå men lite svårt att tänka det ihop med ett svenskt efternamn.
Jeremia Lindström
Jeremia Jönsson
Jeremia Björk
Å andra sidan heter barn så konstiga saker ibland och Jeremia är ju ändå ett riktigt namn.
Gillar ni det så kör! Men var beredd på att det blir Jerry eller Jerre.
Namnet har en fin klang, men det får mig att tänka på någon liten by i Tornedalen med ett par ödehus. Bara ett av husen är bebott, men det ser lika förfallet ut som resten fast prytt med dödskallar och skrot. I det bor syskonen Jerry och Janna tillsammans har de barnen Stor-Jebediah, Lill-Jebediah, Jannika och Jeremia. De är inavlade seriemördarkannibalistiska Laestadian-Satanister som ligger i bakhåll för förbipasserande turister som har det dåliga omdömet att stanna till i byn i jakt på en bensinmack eller för att de åkt vilse och behöver fråga om vägen.
Fint tycker jag. Mkt finare än typ Lunabelle eller Rimbo som det faktiskt finns ungar som heter
Sött namn på en kkille
Namnet i sig är helt okej. Det är ett etablerat namn, men ändå ovanligt. Däremot är det lite för långt för min smak, det kommer bara att bli massa smeknamn på det.
Jag äter alltså medicin mot min epilepsi, väldigt lindrig epilepsi, har haft ett anfall och det var när jag fick epilepsi vid tolv års ålder, sedan har sjukdomen hållits under kontroll med hjälp av medicinering och nu efter mitt senaste EEG visade det att jag inte längre har någon epileptisk aktivitet kvar, är så glad! Vi skulle prova att sätta ut medicinen i början av sommaren, men så blev jag lite oplanerat gravid här nu så troligtvis sätter vi inte ut medicinen förrän efter graviditeten. Nåväl. Nu till min fråga. Jag och min man har två barn och under både de graviditeterna har jag ätit min medicin och dessutom fyra gånger så stark dos mot vad jag äter nu och våra barn är fullt friska. Dock har jag ätit extra folsyra i form av medicinen Folacin från start, nu i och med att jag blev oplanerat gravid började jag med Folacin först tre veckor efter befruktning. Epilepsimedin kan ge viss ökad risk för läpp- och gomspalt samt ryggmärgsbråck, något som alltså kan förebyggas i viss utsträckning med extra folsyra. Men hur stor påverkan kan detta ha haft, att jag inte åt extra folsyra redan från början? Jämför man med exempelvis de som druckit alkohol och varit berusade innan de visste att de var gravida så sägs ju det inte spela någon roll så tidigt i graviditeten, jag tänkte att det kanske kunde vara likadant med en sådan här grej? Tre veckor efter befruktning är det ju egentligen inte så mycket mer än en cellklump där inne i magen... Är det någon som vet något om detta? Jag har en telefontid med min läkare om en vecka, men det skadar aldrig att kolla om någon här inne kan eller vet något om sådant här Kram
Puffar lite... Någon som tror sig veta något om detta?
samma sits som dig för drygt 5 år sedan. Började med folsyra först i vecka 8. Åt dessutom 2 olika antiep.
Fick en frisk´liten flicka iaf
Kan ju även tillägga att jag festade på rätt hårt med Visste inte att jag var gravid förstås!
Tredje gången gillt... Folsyran är så gott som verkningslös för att förebygga ryggmärgsbr. om man inte börjat äta den INNAN man blivit gravid.
Tack för informerande och lugnande svar
Hur vanligt/ovanligt är det egentligen med ryggmärgsbråck förresten, vet du?
Jg vet bara att risken för missbildningar, ALLA typer från gomspalt till hjärtfel ökar till ca 3% för ep.med. jämfört med 1% för de utan mediciner. Men det visste du väl redan.... Är själv gravid med nr3 i v 6-7
Hur höga doser tar ni egentligen? Alla trådar jag har läst om graviditet och epilepsi så tar alla typ medicin X 100 mg om dagen. Jag tar karbamezepin (Carbatrol) 900 mg per dag. Jag tar det i 300 mg doser tre ggr om dagen.
Vi planerar att bli gravida och jag har läst en del och blir jätteorolig. Jag tar en rätt en hög dos folsyra, och har gjort så ett bra tag nu. Vi ska börja pröva denna månad.
Klippt från sidan niomånader..
Hur lång tid innan man blir gravid ska man äta Folsyra?
Om det är möjligt så försök tänka på att få i dig Folsyrarik kost minst tre månader innan graviditeten. Om du redan är gravid och tror att du inte fått i dig tillräckligt med Folsyrarik kost så behöver du mest troligt inte oroa dig, det är väldigt ovanligt med Folsyrabrist i Sverige. Vid en internationell jämförelse är risken för en svensk kvinna att föda ett barn med ryggmärgsbråck bland den lägsta i världen.
Nu är detta iofs helt utanför din fråga ang epelepsimedicinen.
www.niomanader.se/content.asp
Idag äter jag 150+100 av lamictal
När jag mitt första åt jag karbamazepin (tegretol retard) 300+300 o dessutom 100+100 lamictal. Har väldigt sällan anfall innan jag började medicinera.
Tycker inte du behöver vara orolig då du bara äter 1 med. sämre att äta 2 olika, vilket jag gjorde med både 1an och 2an. Samt att du ätit folsyra ett tag.
Lekia: Tack för ditt svar! Jag har inte haft anfall på flera år. Jag skulle helst vilja sluta med medicinen, men vet inte om det skulle gå, antagligen inte.
Tack än en gång, ditt svar fick mig att känna mig bättre.
Hur höga doser folsyra äter ni föresten? Den rekommenderade dosen ligger ju på 400 mcg. Jag äter 1.2 mg. Min neurolog rekommenderade det för mig. Men jag har läst att en del äter 5 mg om dagen. Det låter ju jättehögt!
Med första barnet åt jag 10!! mg per dag, ordinerat av min dåvarande läkare. Med andra barnet åt jag 5mg. Med 3an äter jag 2,5mg, dvs en halv folacin 5mg/dag. Äter dessutom multivitamin med 500mcg/dag.
verkar bero på vilken läkare man går hos.
Jag satte ut karbamazepinet inför denna graviditet, 100mg var tredje vecka ungefär. Min läkare har tjatat om det i ett par år men jag har varit för feg...
nu sen ca 6veckor tillbaka äter jag alltså bara lamictal, hoppas innerligt att den fungerar ensam nu!!!!!!!!!!!!!!!!
hej tycker inte att du behöver oroa dig , med mitt första barn åt jag inte folsyra förren i v 16 och hon föddes frisk som en nötkärna njut i stället kram
Tänkte bara tillägga att min BM ringde nyss och deras läkare tyckte jag skulle äta öka dosen folacin till 10mg/dag. Så det är verkligen olika
Hej alla!
Hade telefontid med min neurolog igår och han sa att det inte finns minsta anledning till oro Det finns mycket forskning på just Lamictal och Lamotrigin och äter man mindre än 300 mg/dygn så föreligger ingen ökad risk för missbildningar av något slag, jämfört med "vanliga" kvinnor som inte medicinerar. Med just min dos som då bara liggerpå 50 mg*2 (har en koncentration i blodet på 3,86) rekommenderar man egentligen inte ens ökat folacinbehov. Så NU ska jag vara lugn, i alla fall ur medicinsynpunkt
Kanske var skönt att höra för fler som oroar sig för sin medicin i samband med graviditet! (Min neurolog är för övrigt överläkare inom neurologi och en av de bästa läkarna jag någonsin haft, så han vet vad han pratar om)
Men gud vd skönt att höra!!
Jag äter ju totalt 250mg lamotrigin/dag så då är jag "utom ökad risk" alltså..
Lekia: Absolut, vad skönt!!! kram på dig
Hej! Är det några kvar i tråden som jag kan byta några frågor med?