• Acw

Vad tycker ni om namnet Jeremia?

Vad tycker ni om namnet Jeremia och varför? Tack på förhand :)

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Jeremia?
  • Anonym (I)

Hade det bara varit ett vanligt namn värde det fint. Men när jag hör det tänker jag på sekter 

• fluu

På svenska föredrar jag Jeremias. Namnet är oerhört vackert, men risken för "Jerry" avskräcker mig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Seven Costanza

Nja, ingen favorit. Av långa bibliska namn skulle jag föredra t ex Emanuel, Jonathan, Samuel.

• trollhona

Jag tycker det är ett fint namn, förutsatt då att man använder det svenska uttalet och inte det engelska. Ovanligt men inte udda/konstigt.

• Anonym (Ordning)

Varför ska folk krångla till det så mycket med namn?!?

Som hon på tv som pratade om sin bebis. "Jag vill honom det bästa i livet, lille Wolf.".

• Anonym (Hahaha)
    Anonym (Ordning) skrev 2021-02-22 13:52:21 följande:

Varför ska folk krångla till det så mycket med namn?!?

Som hon på tv som pratade om sin bebis. "Jag vill honom det bästa i livet, lille Wolf.".

LOL :D

Ja det börjar ju bra lilla mamma!
  • Anonym (Aimish)
    Acw skrev 2021-02-21 09:32:40 följande:

Vad tycker ni om namnet Jeremia och varför? Tack på förhand :)

Tanker direkt pa Aimish, enda associationen jag far upp. Vet inte varfor. Om nagon skulle be mig att namna ett Aimishnamn sa skulle Jeremia vara det forsta (och kanske enda) namn jag skulle kunna komma pa sahar pa rak arm. 

Ser att alla inlagg som namnt Aimish fatt tummen ner. Undrar lite varfor? TS fragar vad vi tycker och varfor. Man svarar Aimish (for det ar det enda man sjalv associerar till) och far.... tummen ner? TS vill ju ha arliga svar.

Med det sagt behover det ju inte betyda att din son blir forknippad med Aimish om du valjer att dopa honom till det. Sma barn har ju ingen aning om vad Aimish ar och deras foraldrar kommer snabbt att forknippa namnet med din son, och ju aldre han blir, ju mer blir det just han, utan andra associationer (om nagon haft sadana).

Ar du ute efter aldre, ovanliga och kristna namn, eller har du bara fastnat for just Jeremia?
  • Maximen

Jag tycker det är ett fint namn, iaf med svenskt uttal. Men som många sagt så är det väldigt bibliskt förknippat, och många kommer nog tänka på just det.
    Det är inget namn som likt många andra bibliska namn blivit sekulariserat (typ Isak, Elias, Simo, Adam..)

• Maximen

Jag tycker det är ett fint namn, iaf med svenskt uttal. Men som många sagt så är det väldigt bibliskt förknippat, och många kommer nog tänka på just det.
    Det är inget namn som likt många andra bibliska namn blivit sekulariserat (typ Isak, Elias, Simon, Adam..)

• Acw

Ja, jag mottager helst ärliga svar. Det är därför jag frågar! :)

• Nimzay

Tycker inte alls det är speciellt fint om jag ska va ärlig, har aldrig gillat speciellt mycket faktiskt.

• Mint

Ganska coolt ändå men lite svårt att tänka det ihop med ett svenskt efternamn.

Jeremia Lindström

Jeremia Jönsson

Jeremia Björk

Å andra sidan heter barn så konstiga saker ibland och Jeremia är ju ändå ett riktigt namn.

Gillar ni det så kör! Men var beredd på att det blir Jerry eller Jerre.

• Mint

Ganska coolt ändå men lite svårt att tänka det ihop med ett svenskt efternamn.

Jeremia Lindström

Jeremia Jönsson

Jeremia Björk

Å andra sidan heter barn så konstiga saker ibland och Jeremia är ju ändå ett riktigt namn.

Gillar ni det så kör! Men var beredd på att det blir Jerry eller Jerre.

• Anonym (Fint men seriemördaraktigt)

Namnet har en fin klang, men det får mig att tänka på någon liten by i Tornedalen med ett par ödehus. Bara ett av husen är bebott, men det ser lika förfallet ut som resten fast prytt med dödskallar och skrot. I det bor syskonen Jerry och Janna tillsammans har de barnen Stor-Jebediah, Lill-Jebediah, Jannika och Jeremia. De är inavlade seriemördarkannibalistiska Laestadian-Satanister som ligger i bakhåll för förbipasserande turister som har det dåliga omdömet att stanna till i byn i jakt på en bensinmack eller för att de åkt vilse och behöver fråga om vägen.  

• moaguuun

Fint tycker jag. Mkt finare än typ Lunabelle eller Rimbo som det faktiskt finns ungar som heter

• Embla twopointoh

Namnet i sig är helt okej. Det är ett etablerat namn, men ändå ovanligt. Däremot är det lite för långt för min smak, det kommer bara att bli massa smeknamn på det.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Jeremia?