• Habbe

Har ni också sparat mycket pengar pga Corona?

2020 har ju varit ett riktigt skitår på många sätt; men något positivt är alla fall att jag gjort av med mycket mindre pengar än normalt.

Jag har jobbat hemma sedan i mars så inga resekostnader. Nästan 10000 inbesparade pga det. Inga jobbluncher på restaurang; där har man sparat rätt många tusenlappar till.

Jag har följt restriktionerna noga så nästan ingen shopping förutom mat. Knappt varit på restaurang alls sedan i mars. Har inte summerat totalt; men det är säkert 10.000 tals  kronor som jag sparat i år pga pandemin.

Hur är det med er andra? Förstår många inte har det lika bra som jag som blivit arbetslösa pga Coronan..

• Svar på tråden Har ni också sparat mycket pengar pga Corona?
  • Jinks
    Frontline skrev 2020-12-31 00:54:35 följande:

Både jag och min fru har fått mer jobb trots Coronan..

Det är tyvärr inte tillräckligt som underlag för en statistisk undersökning. Jag har också jobbat under coronan men det säger inte så mycket. Hur det blir nästa år vet jag inte.
  • Frontline
    Jinks skrev 2020-12-31 01:07:53 följande:
    Det är tyvärr inte tillräckligt som underlag för en statistisk undersökning. Jag har också jobbat under coronan men det säger inte så mycket. Hur det blir nästa år vet jag inte.
    Det är sant, men min fru tillverkar sjukvårdsmaterial så det verkar ju lugnt.
    Jag är inom sågverk och så mycket som folk har renoverat och byggt till och renoverat i år är länge sen och det spås hålla i sig..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Noname00

Corona har inte sparat mig något då jag har ett samhällsviktigt jobb och måste vara på plats.
    Arbetsgivaren vill helst att man åker bil till jobbet, men ändå har vi varken risktillägg tjänstebil eller milersättning.

Har jag arbetat hemifrån så hade jag sparat ungefär 5000kr i månaden.
    Väljer dom att skicka hem alla om det blir riktigt kris så är jag en av dom 5 som ska vara kvar och bedriva verksamheten.
    Då tänker jag begära antingen firmabil eller milsersättning deras första svar kommer ju förståss vara nej eller "då kan vi ta in någon annan" då kommer jag svara att då får dom  göra det.

Det är småpengar i sammanhanget, kan man inte betala för det så är det inte viktigt utan bara skitsnack då kan alla lika gärna arbeta på plats.

• Poppy75

Ja. Jag och min man har ett gemensamt konto där vi sätter in pengar varje månad för löpande utgifter. Nu har vi över 100 000 på det kontot. Det normala är annars att vi brukar hamna på minus så här års och får skjuta till extra. Inga längre resor eller dyra helgutflykter har märkts på kontot. Det är billigt att gå till lekparken eller ut i skogen och grilla korv.

• Iarwain

Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån, men jag har inte sparat mer egentligen, utan lever normal ganska sparsamt.

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Hejhoppsan

Ja, jobbat hemma sedan i mars så inga resor eller uteluncher. Jag har inte köpt ett enda klädesplagg heller. Så rent ekonomiskt har corona varit en storvinst...

• Magical

Ja vi har sparat. Det enda som kostar är i princip mat, och det går åt lite mer mat när gymnasiungdomarna haft distans + att vi jobbar hemifrån en del, så en liten ökning på det men i det stora hela så har vi sparat många tusen. 

• LillaTjockaBertil

Nej, vi har gått duktigt back under 2020 då jag har varit föräldraledig 7 månader och min fru varit föräldraledig resterande del av året samtidigt som vi har gjort en del på huset. Tack och lov har vi båda två jobb som vi inte riskerat att förlora under pandemin.

• Physalis

Jag hade inga dyra vanor att spara in på sen innan Corona pga låga inkomster. Extra vab och sjukskrivning pga corona har varit kostsamma.

Orelaterat till corona så har det skett en del kostsamma händelser i mitt liv under året men jag har också fått nytt mer välbetalt jobb under året.

Totalt sett har jag bättre förutsättningar nu än i början av året men jag ligger back i sparpengar. Corona har inte gynnat mig på något sätt.

Korrekturläser som en kratta
  • Mortiscia80

Inte många kronor för vi har inte gjort något annorlunda mot tidigare, jag vet inte vad vi skulle kunna spara in på i så fall. De senaste tre åren har vi gått på restaurang en gång. Vi går aldrig på bio, det har också bara hänt en gång de senaste åren och då gick jag med en kompis. Inget av det under corona så klart. Jag har satt köpstopp på kläder för mig själv pga överflödig garderob och maken har bara köpt det som är nödvändigt. Han måste tyvärr jobba på plats så ingen lättnad i jobbresekostnader, snarare har det blivit mer när han tar bilen istället för att åka kollektivt för parkeringen är hutlöst dyr. Shoppa annat gör vi inte heller, garn har jag köpt i samma omfång som tidigare, där är väl några hundralappar mindre kanske eftersom jag försökt undvika den butik där jag köper garn irl så det blir bara via internet nu. Det blev ju ingen bokrea men där handlar jag sällan ändå numera. Nej, jag har svårt att se var vi skulle kunna spara in men hoppas alltid på att hitta nya sätt :)

• BuoBä

Vi har jobbat hemma sen i mars, så vi har sparat in två busskort, och luncher på jobbet. Vi har hållit oss ovanligt friska, och kunnat vobba när vårt barn har varit hemma, så inget sånt har dragit ner inkomsten.

Mat hemma har blivit dyrare, dels för att vi ätit fler mål hemma, men också för att vi handlat i närområdet i större utsträckning och det inte är de billigaste butikerna.

Barnkläder har blivit dyrare, för alla de marknader där jag brukar fynda begagnat har blivit inställda.

Jag hade inget kontor hemma tidigare, så jag har behövt skaffa skrivbord och en vettig stol.

Det har också blivit en del tröstshopping i form av elektronik och andra hobbygrejer. En del heminredning också. Min man har köpt mer kläder än på länge i form av hemma- och träningskläder.

Men på det stora hela så har vi gått plus. Vi har inga extravaganta vanor annars vad gäller resor, umgänge, kultur etc, men nu när den posten verkligen varit noll så märker man att det trots all brukar gå åt en del pengar där. Det tråkiga är att vi inte träffat vare sig släkt eller vänner på nästan ett år...

• Noname00
    Mortiscia80 skrev 2021-01-01 13:58:20 följande:

Inte många kronor för vi har inte gjort något annorlunda mot tidigare, jag vet inte vad vi skulle kunna spara in på i så fall. De senaste tre åren har vi gått på restaurang en gång. Vi går aldrig på bio, det har också bara hänt en gång de senaste åren och då gick jag med en kompis. Inget av det under corona så klart. Jag har satt köpstopp på kläder för mig själv pga överflödig garderob och maken har bara köpt det som är nödvändigt. Han måste tyvärr jobba på plats så ingen lättnad i jobbresekostnader, snarare har det blivit mer när han tar bilen istället för att åka kollektivt för parkeringen är hutlöst dyr. Shoppa annat gör vi inte heller, garn har jag köpt i samma omfång som tidigare, där är väl några hundralappar mindre kanske eftersom jag försökt undvika den butik där jag köper garn irl så det blir bara via internet nu. Det blev ju ingen bokrea men där handlar jag sällan ändå numera. Nej, jag har svårt att se var vi skulle kunna spara in men hoppas alltid på att hitta nya sätt :)

Det är samma för mig, kostnaden bara för trängselskatt är 90kr / dag.
  • cosinus

Jo det har gått mindre pengar.

Brukar vara en stadig besökare på min lokala butik vid jobbet för plocksallad men då den stora delar av året varit borta och utbudet av färdigmat uselt så har jag kört med fil eller havregrynsgröt till lunch på jobbet. Billigt, tråkigt som f-n men sparar både pengar och besök på affären.

Inga bussresor i princip. Bara 2 resor per dag för gymnasie-ungen sen gymnasiet stängde ner sparar en slant och även de andra brukar åka en hel del buss men har nu snällt mestadels knatat på.

Inga cuper/tävlingar/idrottsresor för barnen

Klart billigare semester/utflykter i sommar

Ingen okynnesshopping då man har tid att fördriva när barnen tränar. Däremot förbannat många steg och lyssnade poddar. Gratis, hälsosamt och coronasäkert.

Så ja, det har absolut gått mindre pengar även om jag inte har några exakta siffror.

• Shalke04

Oj, en hel del! Det går ju inte att slösa pengar på någonting nu, tyvärr! 

I Mars (när detta varat ungefär 12 månader - så blir det lättare att räkna på) så har jag och min flickvän sparat:

- Minst 150.000 kr på resor (har endast blivit lite besök till hemstaden och spa osv.)
    - Minst 40.000 kr på krogen. 
    - Minst 100.000 kr på restaurangbesök. 
    - Transport 24.000 kr (SL-kort för 2).
    - Kanske 15.000 kr på att flickvännen köper mindre kläder.

Kan säkert komma på mer saker men i princip är alla kategorier neråt, haha! Finns väll något "positivt" med allt antar jag. 

• Noname00
    Shalke04 skrev 2021-01-12 19:47:06 följande:

I Mars (när detta varat ungefär 12 månader - så blir det lättare att räkna på) så har jag och min flickvän sparat:

- Minst 150.000 kr på resor (har endast blivit lite besök till hemstaden och spa osv.)

Kan säkert komma på mer saker men i princip är alla kategorier neråt, haha! Finns väll något "positivt" med allt antar jag. 

Detta blir 329 000 på ett år, har ni råd att göra av med sådana här summor annars på enbart detta så gissar jag att ni har en miljon eller mer som inkost i hushållet.
  • Shalke04
    Noname00 skrev 2021-01-16 14:47:41 följande:

Detta blir 329 000 på ett år, har ni råd att göra av med sådana här summor annars på enbart detta så gissar jag att ni har en miljon eller mer som inkost i hushållet.

Du gissar rätt, även om det inte var det tråden handlade om. Jag har ca. 1.1 mSEK per år (med bonus) och tjejen ca 600-700 tSEK. Nu när du ser sammanhanget, tycker du det är något fel med siffrorna i mitt första inlägg?
  • moaguuun
    Shalke04 skrev 2021-01-12 19:47:06 följande:

Wtf 40.000 på krogen. Är ni alkolister?
  • Shalke04
    moaguuun skrev 2021-01-17 14:37:09 följande:
    Wtf 40.000 på krogen. Är ni alkolister?
    Beror väll på hur man ser det, men jag tycker inte det. 

40.000 kr / 2 (vi är 2 personer) = 20.000 kr
    20.000 kr / 12 (12 månader) = 1.666 kr 
    20.000 kr / 52 (52 veckor) = 385 kr

Ergo, att lägga 385 kr i veckan per person (eller 1.700 per månad) på krogen är enligt mig inte så mycket. Det räcker med en ordentlig utekväll varannan vecka alternativt ut och ta några glas på en AW en onsdag varje vecka för att komma upp i den summan. 

Beror väll kanske lite på var man bor också. Finns bara den lokala pizzerian som vattenhål så kanske man hellre stannar hemma, men i Stockholm finns det ett trevlig uteliv. 

Tycker du fortfarande vi är alkolister? 
  • TvillingmammaVästgöte

Ja. Vi får ju köpa mer mat eftersom gymnasieungdomarna äter mer hemma. Lite mer hämtmat.  Det går åt mer kaffe. Och det märks på elräkningarna att fyra sitter hemma och jobbar.
    Men vi sparar på bensin och busskort. Mycket mindre shopping, mindre, restaurang.

Så ja, vi sparar pengar just nu, lite mer än vanligt, 

Svar på tråden Har ni också sparat mycket pengar pga Corona?