• Silverjenny

Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?

Handen på hjärtat, har ni varit snälla flickor och pojkar i år och följt regeringens och FHMs rekommendationer om julfirandet?

Så här blev vårt julfirande:

Jag bor tillsammans med två vuxna döttrar. På julafton kom ena dotterns pojkvän till oss. Han bor i en närliggande stad men ingår i vår fasta krets av umgänge/ är närstående eftersom dottern och han är deltidssambor. Sedan åkte han och min dotter hem till hans mamma som bor i hans stad. Min andra dotter åkte hem till en kompis på kvällen, jag vet inte hur kompisen firade jul innan och hur många hon träffade.

Så vi följde inte riktigt rekommendationerna i vår familj - tror jag, rekommendationerna är ju också ganska luddiga och öppna för tolkning. Jag hade t.ex tolkat det som att julen ska firas endast tillsammans med de i hushållet som du bor tillsammans med, men Tegnell själv firade jul med sina döttrar som har egna hushåll och bor i andra städer dvs. de ingår inte i den Tegnellska familjens vardagsumgänge.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?
  • Crash Man

Jag låg hemma med 40 graders på grund av att jag fick covid19 någon dag innan jul. Det blev Billys Pan Pizza istället för julmat för in del.

• Silverjenny
    Anonym (Inte alls) skrev 2020-12-27 09:50:24 följande:

Nej det gjorde vi inte. Planen var att vi skulle fira själva men så dog min mans lillebror dagen innan julafton så mannen reste hem till föräldrarna. Jag tog barnen och åkte till min syster och firade jul där med hennes familj, och fick stöd och tröst.

Jag beklagar sorgen :(
  • Anonym (Ja självklart)

Vi var fyra personer på jul från två olika hushåll. Vi satt alla i karantän i 2 v innan för att kunna fira tillsammans.

• Anonym (ANONYM)
    Anonym (Ja självklart) skrev 2020-12-28 15:24:11 följande:

Vi var fyra personer på jul från två olika hushåll. Vi satt alla i karantän i 2 v innan för att kunna fira tillsammans.

Vad innefattade denna karantän? Inga besök i mataffär överhuvudtaget?
  • Anonym (ANONYM)

Nej det gjorde vi inte. Planen var att vi skulle fira själva men så dog min mans lillebror dagen innan julafton så mannen reste hem till föräldrarna. Jag tog barnen och åkte till min syster och firade jul där med hennes familj, och fick stöd och tröst.

Människor dör världen över i denna pandemi men fattar att man inte kan träffa människor för det. Då sprider man ju bara smittan och är en del i att ännu fler dör. 

Du kunde fått stöd via telefon och dator. 
  • Anonym (ANONYM)

Människor dör världen över i denna pandemi men fattar att man inte kan träffa människor för det. Då sprider man ju bara smittan och är en del i att ännu fler dör. 

• Anonym (Ja självklart)
    Anonym (ANONYM) skrev 2020-12-28 16:01:50 följande:
    Vad innefattade denna karantän? Inga besök i mataffär överhuvudtaget?
    Nej vi storhandlade innan och beställde annat på nätet. 
  • Anonym (covid1984)

Ni är så jäkla hjärntvättade. Folk dör varje dag i vilket fall. Till och med oftare än i år. Om man nu inte fulvinklar som SVT och lägligt nog glömmer att ta hänsyn till befolkningstillväxten....

• Anonym (Inte alls)
    Anonym (ANONYM) skrev 2020-12-28 16:09:57 följande:

Du drar väldigt förhastade slutsatser utan att ha några som helst fakta i övrigt. Att spendera 3 veckor i en lägenhet mitt i stan själv med två små barn och utan tillgång till bil skulle förmodligen innebära möten med betydligt fler människor än att isolera sig tillsammans med systerns familj i ett stort hus på landet. Risken för smittspridning hade alltså varit större om vi stannat hemma i detta fall.
  • Anonym (Missan)

Beklagar sorgen efter din svåger! <3
  • Paganini

Jag firade jul ensam. Höll mig definitivt till restriktionerna.

• Anonym (A)

Vi var vår familj om tre samt svärmor hemma hos oss.

Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?