• EnAnonumius

När är Teknikerrnas kaferast slut?

Jo vet att rubriken är lite provocerande, men det är meningen också.

Det jag undra över är när skall teknikerna fixa segheten med siten.

Folk startar inlägg m segheten och det blir diskussioner kring detta så kommer en "snäll" forumsvärd och lägger en post om att "teknikerna har detta på högsta prioritet". Så går det ett tag inget händer så kommer ny post om segheten på FL och en "snäll"  forumsvärd lägger en post till slut om "teknikerna har detta på högsta prioritet".
    Så håller det på så o igen...

Det som är just det absolut märkligaste är att denna seghet som har  funnits i några år nu borde ju har blivit fixad för längesedan.  Varför har inte teknikerna fixat detta när segheten har varit i några år nu och bli värre och värre?
    Jag anser att det är på sin plats att teknikerna själva svarar och förklara detta. Inte någon forumsvärd som kommer med den sega uttjatade tröttsamma  brasklappen"teknikerna har detta på högsta prioritet".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-19 23:40
    Edit:
    Kafferast skall det vara och inte Kaferast, rubriken..
  • Svar på tråden När är Teknikerrnas kaferast slut?
  • LasseBD

Det verkar vara många som missförstår Xlr8r.

Det hen har gjort är att förse oss med ett verktyg där vi objektivt kan utvärdera hur sidan prestanda varierar över tid.

Med andra ord så kan vi efter ett tag av dagliga mätningar jämföra de data vi fått på de sista mätningarna med de vi hade i början av mätningarna. Skiljer sig inte siffrorna kan vi bevisa att fl inte gjort ett skit, trots att de sagt det, för att förbättra prestandan.

Vår egna utrustning, hur bra den än presterar, kan inte ge oss denna data. Visst kan vi mäta med tidtagarur och liknande men ingen tekniker kommer ta såna siffror på allvar för att variationerna är så stora på vår hemutrustning. Mycket parametrar som vi inte kan styra att ta hänsyn till.

T.ex. internetlevernatörens variationer. Routerna belastning och antal anslutna enheter. Aviseringar i anslutna enheter som inte går att kontroller etc.

Så Xlr8r har aldrig påstått att det hänger på vår egna utrustning. Men för att kunna konfrontera fl med att inget görs så krävs mätningar likt den hen nämnt.

Så posta mätningar så ser vi om prestandan förändras över tid.

För nåt måste ju göras. Problemen har ju varit i flera år. Fortsätter det ett par år till så har vi åtminstone bevis för att det alltid varit dåligt.

• LasseBD

Fully loaded time: 8.2 sec

Largest contentful paint landar på 2.5 s men man bör sträva att hamna under 1.2 för en bra användarupplevelse står det.

• LasseBD

Kom på en sak. Det är ju forumet som är problemet. Resten av sidan är jag aldrig på men funkar inte den bättre?

Så när vi testar sidan så bör vi använda denna länk:

www.familjeliv.se/forum

Fully loaded time halverades med den. Men ratingen gick från D till E. Så känns ändå som om forumet är värre.

• flygrl
    LasseBD skrev 2020-11-23 11:43:15 följande:

Det verkar vara många som missförstår Xlr8r.

Det hen har gjort är att förse oss med ett verktyg där vi objektivt kan utvärdera hur sidan prestanda varierar över tid.

Med andra ord så kan vi efter ett tag av dagliga mätningar jämföra de data vi fått på de sista mätningarna med de vi hade i början av mätningarna. Skiljer sig inte siffrorna kan vi bevisa att fl inte gjort ett skit, trots att de sagt det, för att förbättra prestandan.

Vår egna utrustning, hur bra den än presterar, kan inte ge oss denna data. Visst kan vi mäta med tidtagarur och liknande men ingen tekniker kommer ta såna siffror på allvar för att variationerna är så stora på vår hemutrustning. Mycket parametrar som vi inte kan styra att ta hänsyn till.

T.ex. internetlevernatörens variationer. Routerna belastning och antal anslutna enheter. Aviseringar i anslutna enheter som inte går att kontroller etc.

Så Xlr8r har aldrig påstått att det hänger på vår egna utrustning. Men för att kunna konfrontera fl med att inget görs så krävs mätningar likt den hen nämnt.

Så posta mätningar så ser vi om prestandan förändras över tid.

För nåt måste ju göras. Problemen har ju varit i flera år. Fortsätter det ett par år till så har vi åtminstone bevis för att det alltid varit dåligt.

Jovisst, Xlr8r har absolut tillfört tråden något med sin tekniska kunskap och då möjligheten att köra objektiva tester av sidans prestanda över tid MEN samtidigt undrar jag hur det kommer sig att skillnaden i laddningstid blir minimal mellan FL som laggar nåt enormt för många (alla?) användare och sajter som svarar blixtsnabbt. Bara 2,7 s skillnad mellan FL och Flashback tex. trots att Flashback i praktiken iaf för mig laddar sidor på nolltid medans FL behöver 30, 40, 60 och mer sekunder för samma sak. :/

Och då har jag nte ens nämnt det ofta laggar en lång stund för att sen sluta med ett felmeddelande så man får börja om igen (TS nämner det i sitt inlägg). Kanske är enbart fully loaded time ett för trubbigt verktyg? Kanske hittar man mer om man tittar på all övrig data GTmetrix ger vid varje test? För enbart fully loaded time ger uppenbarligen inte hela bilden av problemet med FL:s seghet. Eller va är det jag missat här?

När så många i åratal har stora problem med just FL och inga andra sajter kan det ju inte enbart handla om en enskild användares klena lina utan måste faktiskt ligga nåt i kritiken.
  • flygrl
    LasseBD skrev 2020-11-23 14:42:53 följande:

Fully loaded time: 8.2 sec

Largest contentful paint landar på 2.5 s men man bör sträva att hamna under 1.2 för en bra användarupplevelse står det.

LasseBD skrev 2020-11-23 14:48:24 följande:

Kom på en sak. Det är ju forumet som är problemet. Resten av sidan är jag aldrig på men funkar inte den bättre?

Så när vi testar sidan så bör vi använda denna länk:

www.familjeliv.se/forum

Fully loaded time halverades med den. Men ratingen gick från D till E. Så känns ändå som om forumet är värre.

Du verkar ha börjat gå på djupet i analyserna. Kan berätta att i en annan tråd beskrev en användare hur forumet va betydligt snabbare när hon inte va inloggad än när hon va inloggad. Det tar väl GTmetrix knappast hänsyn till?
  • LasseBD
    flygrl skrev 2020-11-23 15:20:56 följande:

Du verkar ha börjat gå på djupet i analyserna. Kan berätta att i en annan tråd beskrev en användare hur forumet va betydligt snabbare när hon inte va inloggad än när hon va inloggad. Det tar väl GTmetrix knappast hänsyn till?

Nej mätningen görs ju oinloggad så det blir säkert skillnad då all användardata ska laddas.
  • LasseBD
    flygrl skrev 2020-11-23 15:15:13 följande:

Jovisst, Xlr8r har absolut tillfört tråden något med sin tekniska kunskap och då möjligheten att köra objektiva tester av sidans prestanda över tid MEN samtidigt undrar jag hur det kommer sig att skillnaden i laddningstid blir minimal mellan FL som laggar nåt enormt för många (alla?) användare och sajter som svarar blixtsnabbt. Bara 2,7 s skillnad mellan FL och Flashback tex. trots att Flashback i praktiken iaf för mig laddar sidor på nolltid medans FL behöver 30, 40, 60 och mer sekunder för samma sak. :/

Och då har jag nte ens nämnt det ofta laggar en lång stund för att sen sluta med ett felmeddelande så man får börja om igen (TS nämner det i sitt inlägg). Kanske är enbart fully loaded time ett för trubbigt verktyg? Kanske hittar man mer om man tittar på all övrig data GTmetrix ger vid varje test? För enbart fully loaded time ger uppenbarligen inte hela bilden av problemet med FL:s seghet. Eller va är det jag missat här?

När så många i åratal har stora problem med just FL och inga andra sajter kan det ju inte enbart handla om en enskild användares klena lina utan måste faktiskt ligga nåt i kritiken.

Jag tror att 2,7 sek är ljusår i skillnad i en sån här mätning. Precis som skillnaden är gigantisk även för oss på de olika forumen. Mannkanske kan räkna om det till % där Flashbacks siffra är motsvarande 100%. Hur stor procentandel motsvarar isf fls svarstid?

Många parametrar används ju av GT Metrix och det räcker nog inte att jämföra en enda som du säger. Bokstavsklassificeringen är nog tydligast.

Men som xlr8 menade så skulle vi endast jämföra prestandan på endast familjeliv för att se om någon förbättring gjordes. Vi vet ju redan att andra forum är vassare så att jämföra med andra sidor är ingen nytta direkt.
  • EnAnonumius
    LasseBD skrev 2020-11-23 15:33:43 följande:
    Nej mätningen görs ju oinloggad så det blir säkert skillnad då all användardata ska laddas.
    Som jag skrev i post #28
    Forum A
    får "fully load time" på 5,4 sek enligt GTmetrix
    Så skall man då posta ett inlägg och det tar c:a 12+ minuter väldigt ofta

Ofta så kommer felmeddelande med som
    * Error 524
    * CSR token is invalid (se rättning post #30)
    * Du får vänta i 30 sekunder innan du postar igen (fast man BARA har postat en gång.)
    * ganska ofta bara en blank sida

Forum B
    får "fully load time" på7,7sek enligt GTmetrix
    Posta inlägg: 9 sek..
    Inga felmeddelande kommer.

Jag kan avslöja att Forum A är familjeliv, och Forum B är ett forum jag är på mycket ofta och diskuterar på..

GT metrrix tar inte med om detta heller:

* Error 524
    * Du får vänta i 30 sekunder innan du postar igen (fast man BARA har försökt att postat en gång.)

Som sagt GTmetrix jobbar ju bara not olika forum (om man testar dem) som oinloggad. Så det blir ju knappast (helt) tillförlitligt med att posta sådana resultat som Xlr8 föreslår heller. Det är ju som inloggad som de värsta problemen är.
  • LasseBD
    EnAnonumius skrev 2020-11-23 16:02:32 följande:

Som jag skrev i post #28

Forum A

får "fully load time" på 5,4 sek enligt GTmetrix

Så skall man då posta ett inlägg och det tar c:a 12+ minuter väldigt ofta

Ofta så kommer felmeddelande med som

* Error 524

* Du får vänta i 30 sekunder innan du postar igen (fast man BARA har postat en gång.)

Forum B

får "fully load time" på7,7sek enligt GTmetrix

Posta inlägg: 9 sek..

Inga felmeddelande kommer.

Jag kan avslöja att Forum A är familjeliv, och Forum B är ett forum jag är på mycket ofta och diskuterar på..

GT metrrix tar inte med om detta heller:

* Error 524

* Du får vänta i 30 sekunder innan du postar igen (fast man BARA har försökt att postat en gång.)

Som sagt GTmetrix jobbar ju bara not olika forum (om man testar dem) som oinloggad. Så det blir ju knappast (helt) tillförlitligt med att posta sådana resultat som Xlr8 föreslår heller. Det är ju som inloggad som de värsta problemen är.

Nej så är det säkert. Men det är ju vårt enda alternativ för att utvärdera sajtens prestanda just nu. Fl tekniker kan ju också använda den som stöd i förbättringsarbetet då de får direkt förslag på åtgärder.

Vad hamnar det andra forumet du är på i largest content paint? Och hur klassificeras det forumet enligt bokstavsbetyget?
  • EnAnonumius
    LasseBD skrev 2020-11-23 18:00:55 följande:
    Nej så är det säkert. Men det är ju vårt enda alternativ för att utvärdera sajtens prestanda just nu. Fl tekniker kan ju också använda den som stöd i förbättringsarbetet då de får direkt förslag på åtgärder.

Vad hamnar det andra forumet du är på i largest content paint? Och hur klassificeras det forumet enligt bokstavsbetyget?
    Nej inte "enda", man kan ju även posta felmeddelandena man får också.. Jag lade in några av dem i texten "Forum A"

Det andra forumet klassificerades enligt bokstavsbetyget "D"
    medan familjeliv fick "F".. Large content paint" minns jag inte...

• LasseBD
    EnAnonumius skrev 2020-11-23 21:34:32 följande:

Nej inte "enda", man kan ju även posta felmeddelandena man får också.. Jag lade in några av dem i texten "Forum A"

Det andra forumet klassificerades enligt bokstavsbetyget "D"

medan familjeliv fick "F".. Large content paint" minns jag inte...

Ok. F låter ju iaf sämre än D.

Vi får se huruvida det blir skillnad framöver. Hoppet är väl, än så länge, lågt förvisso.
  • flygrl
    LasseBD skrev 2020-11-23 15:33:43 följande:

Så är det nog.
    LasseBD skrev 2020-11-23 15:39:55 följande:

Jag tror att 2,7 sek är ljusår i skillnad i en sån här mätning. Precis som skillnaden är gigantisk även för oss på de olika forumen. Mannkanske kan räkna om det till % där Flashbacks siffra är motsvarande 100%. Hur stor procentandel motsvarar isf fls svarstid?

Många parametrar används ju av GT Metrix och det räcker nog inte att jämföra en enda som du säger. Bokstavsklassificeringen är nog tydligast.

Men som xlr8 menade så skulle vi endast jämföra prestandan på endast familjeliv för att se om någon förbättring gjordes. Vi vet ju redan att andra forum är vassare så att jämföra med andra sidor är ingen nytta direkt.

Jag med mina dåliga mattekunskaper får FL:s svarstid till 154% av Flashbacks svarstid (Flashback är 100%). Jo, det är ju mycket men ändå inget jämfört med att Flashbacks sidor normalt för mig laddas på under en sekund medans FL kan lagga i 30, 40, 50 s och ofta åtskilliga minuter. Plus alla felmeddelanden mm som TS/EnAnonumius redan räknat upp.
  • Johan70
    Error 524
     Ray ID: 5f7e16990afb0d46 ? 2020-11-25 20:23:34 UTC
    A timeout occurred
    You
    Browser
    Working
    Stockholm
    Cloudflare
    Working
    What happened?

The origin web server timed out responding to this request.

What can I do?
    If you're a visitor of this website:

Please try again in a few minutes.

If you're the owner of this website:

The connection to the origin web server was made, but the origin web server timed out before responding. The likely cause is an overloaded background task, database or application, stressing the resources on your web server. To resolve, please work with your hosting provider or web development team to free up resources for your database or overloaded application. Additional troubleshooting information here.

• Johan70
    Error 524
     Ray ID: 5f84dae468bcf13e ? 2020-11-26 16:06:09 UTC
    A timeout occurred
    You
    Browser
    Working
    Stockholm
    Cloudflare
    Working
    What happened?

What can I do?

The connection to the origin web server was made, but the origin web server timed out before responding. The likely cause is an overloaded background task, database or application, stressing the resources on your web server. To resolve, please work with your hosting provider or web development team to free up resources for your database or overloaded application. Additional troubleshooting information here.

• Johan70
    Error 524
     Ray ID: 5f859e5def031699 ? 2020-11-26 18:19:36 UTC
    A timeout occurred
    You
    Browser
    Working
    Stockholm
    Cloudflare
    Working
    What happened?

What can I do?

Svar på tråden När är Teknikerrnas kaferast slut?