• Anonym (Tessan)

Blockad bonusmamma? Anmäla?

Jag har en bonusdotter på 14 år. Vi har inte träffat honom mycket alls sedan han var liten, numera någon dag på loven då pappan inte har något umgänge och inte är så intresserad och det varit bråkigt mellan honom och biomamman.

Jag har varit den som tagit initiativ till att ses, jag förstår också att det är något med bonusdottern och frågar ofta via Messenger hur det är. Ställer frågor om hur hon har det därhemma och vad hennes mamma säger och varför hon gör som hon gör och ifrågasätter detta då vissa saker låter helt uppåt väggarna enligt mig.

Bonusdottern får vad jag förstår inte alltid ha tillgång till dator och mobil och ibland kan det dröja mellan att hon svarar mig. För att undvika detta köpte vi en egen mobil åt henne. Döm min förvåning när hon inte ens får fri tillgång till denna. Måste ju räknas som stöld? Sagt till henne att prata med sin mamma annars anmäler jag detta.

Nu såg hennes mamma konversationerna mellan mig och dottern på Messenger och har nu blockat mig att kontakta dottern. Men jag är orolig...

Har hon verkligen rätt att blocka mig från att kontakta bonusbarnet? Bonusdottern får man heller inte så mycket ur mer än att jag förstår att det finns någon form av problem i familjen. Och att de nu är inkopplade i någon form av familjeterapi. Pappan stöttar mig men vill inte direkt agera.

Vad kan jag göra? Och kan mamman verkligen se till att jag blir blockerad på dotterns sociala medier? Och har mamman rätt att ge dottern restriktioner på en mobil jag köpt?

/uppgiven bonusmamma

• Svar på tråden Blockad bonusmamma? Anmäla?
  • Anonym (Svar på tal)
    smulpaj01 skrev 2020-11-03 21:30:10 följande:
    Ha ha.....

nej men det ts anklagade mamman för, "stöld" av en mobil är verkligen grov barnmisshandel som gör att barnet omgående måste omhändertas och placeras i familjehem. Därför la dem ALLA andra ärenden åt sidan, kastade sig på telefonen och ringde mamman. Barn som lever med grava missbrukare, blir utsatta för incest, slagna m.m är ju ingenting mot vad denna flicka får leva med.... Massa krav på att sköta sina sysslor och konsekvenser när flickan inte gör det.... Fy f*n spärra in mamman på livstid ....
    Ja man måste faktiskt prioritera rätt här, självklart. Ett barn far illa, får inte ha kontakt med sin styvmor, får inte ha mobil, får tydligen jättemärkliga påföljder då hon inte gör som hon ska. Ja, barnmisshandel är väl det minsta man kan hävda. Om hon har utegångsförbud blir det ju genast olaga frihetsberövande också!
  • Anonym (4)

Jag har absolut inte läst igenom alla svar i denna tråd men några tankar i denna röriga tråd:

Någonting känns skumt och outtalat i tråden, vad exakt är den som gör biomamman dålig? (jag kan ha missat detta) och vad exakt är det som gör att du misstänker att det pågar något så olämpligt i hemmet så du måste anmäla?

Handlar detta verkligen om att du genuint vill hjälpa barnet eller handlar det om att DU vill känna dig behövd? Jag får lite känslan att du inte agerar av oro, snarare att du letar fel för att få känna dig behövd och för att det ev ligger någon vendetta i grunden mot biomamman. Jag kan ha fel. Och dessa frågor kanske redan är besvarade.

• EnAnonumius
    Anonym (Tessan) skrev 2020-11-03 18:27:02 följande:

Suck, ganska direkt efter jag socanmält så blir jag blockad överallt och fick ett argt telefonsamtal av biomamman. Kommer dock inte att ge mig

Det var rätt  gjort av biomamman.Hon valde att ringa SJÄLV upp till dig för att skälla på dig. Hon behövde inte använda något barn för  att  förmedla vad hon tycker om dig.

Vad gr DU, jo du använder ett BARN för att förmedla dina hot till en vuxen. Du hotade med att anmäla biomamman och bad ett BARN  att förmedla detta.

Oavsett så kan man ju säga så här biomamman är ju i alla fall den som är mognare, vuxnare och har tillräckligt  med intelligens för att inte använda ett barn som budbärare/medlare om hon är arg på en vuxen person.

Jag börjar misstänka varför biomamman blockar  dig, då du TS använder ju dottern för att vara medlare för en konflikt som är mellan dig TS och biomamman.

Om du TS, är sååååååååå engagerad som du vill påskina TS, så gör något åt barnrumpan till karl du är ihop med, och har barn ihop med. Han väljer medvetet att straffar dottern för att han och biomamman har en problem/konflikt mellan varandra.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ess
    EnAnonumius skrev 2020-11-04 11:56:19 följande:

Det var rätt  gjort av biomamman.Hon valde att ringa SJÄLV upp till dig för att skälla på dig. Hon behövde inte använda något barn för  att  förmedla vad hon tycker om dig.

Vad gr DU, jo du använder ett BARN för att förmedla dina hot till en vuxen. Du hotade med att anmäla biomamman och bad ett BARN  att förmedla detta.

Oavsett så kan man ju säga så här biomamman är ju i alla fall den som är mognare, vuxnare och har tillräckligt  med intelligens för att inte använda ett barn som budbärare/medlare om hon är arg på en vuxen person.

Jag börjar misstänka varför biomamman blockar  dig, då du TS använder ju dottern för att vara medlare för en konflikt som är mellan dig TS och biomamman.

Om du TS, är sååååååååå engagerad som du vill påskina TS, så gör något åt barnrumpan till karl du är ihop med, och har barn ihop med. Han väljer medvetet att straffar dottern för att han och biomamman har en problem/konflikt mellan varandra.

Äh, mamman har inte ringt ts. Det är bara i Trollskogen man gör en stöldanmälda till Soc, och de dessutom agerar inom 5 min.
  • Anonym (Tonårsmamma)

Fullt rimligt att begränsa en 14-årings mobiltid.

Snarare helt upp åt väggarna om man INTE gör det.

Vem som har köpt mobilen är helt ointressant i den frågan...

• smulpaj01
    Ess skrev 2020-11-04 12:37:11 följande:

Äh, mamman har inte ringt ts. Det är bara i Trollskogen man gör en stöldanmälda till Soc, och de dessutom agerar inom 5 min.

Exakt!
  • EnAnonumius
    Ess skrev 2020-11-04 12:37:11 följande:
    Eller hur?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    smulpaj01 skrev 2020-11-03 21:17:20 följande:
    Ha ha ha....nej det skulle ALDRIG någonsin hända. Detta bevisar verkligen hur tramsig denna trolltråd är smile2.gif
  • Anonym (P)

Ja. Det är vettigt att mamman tar bort en telefon som icke vårdnadhavare gett barnet. Jag är bonusmamma och vi hade gjort detsamma. Ja. Det är vettigt att ha skärmtid för barn. För vuxna också. Nej. Det är inte du som ska jaga och trycka på din bonusdottet speciellt inte när ni ses så lite. Vill hon komma till dig så får du gärna finnas till med i slutändan så är det hennes föräldrar som har ansvar. Om du tycker modern brister så kan vi konstatera att fadern brister än mer eftersom han inte tar hand om sitt barn för att han vill slippa bråk med modern. Vi har boendet på min bonus då min man aldrig skulle ge upp sitt barn pga att manman brpkar och beter sig illa. Min man tog det till rätten och vann. Var det skitjobbigt? Ja. Kostade de en massa pengar, tid och tårar? Ja. Men nu har barnet det bra. Dessutom. Om modern går i familjeterapi så betyder det att hon kämpar för att göra det bättre. Hon kankse har mpnga fel men hon gör något. Pappan gör ingeting och du stalkar en 14åring och utöver psykisk press.

• smulpaj01
    Anonym (P) skrev 2020-11-04 19:40:38 följande:

Ja. Det är vettigt att mamman tar bort en telefon som icke vårdnadhavare gett barnet. Jag är bonusmamma och vi hade gjort detsamma. Ja. Det är vettigt att ha skärmtid för barn. För vuxna också. Nej. Det är inte du som ska jaga och trycka på din bonusdottet speciellt inte när ni ses så lite. Vill hon komma till dig så får du gärna finnas till med i slutändan så är det hennes föräldrar som har ansvar. Om du tycker modern brister så kan vi konstatera att fadern brister än mer eftersom han inte tar hand om sitt barn för att han vill slippa bråk med modern. Vi har boendet på min bonus då min man aldrig skulle ge upp sitt barn pga att manman brpkar och beter sig illa. Min man tog det till rätten och vann. Var det skitjobbigt? Ja. Kostade de en massa pengar, tid och tårar? Ja. Men nu har barnet det bra. Dessutom. Om modern går i familjeterapi så betyder det att hon kämpar för att göra det bättre. Hon kankse har mpnga fel men hon gör något. Pappan gör ingeting och du stalkar en 14åring och utöver psykisk press.

Fint, men ts är ett troll och tråden är inte sann.
  • Miss Skywalker

Hade du hotat att anmäla mig genom min dotter hade jag gjort betydligt värre saker än att blocka dig. Du har inte ett skit med hennes uppfostran att göra! Hon är inte din dotter och att du köper grejer spelar ingen roll. Att dra ner skärmtid är bara sunt och ingen bestraffning ett barn far illa av. Hon borde anmäla dig för att stalka dem. Du är ju inte riktigt klok!

Svar på tråden Blockad bonusmamma? Anmäla?