• Tvådöttrarsmamma

Förskola halloween utanförskap

Hej Familjeliv,

Nu har nojat mig lite och skulle gärna ta emot någon annans tanke eller åsikt.

Måndags eftermiddag fick ett mejl att barnen får, om det vill, komma utklädda på torsdag (halloween). Två dagar på sig att fixa något. Jag klickade snabbt hem utklädnad för mina två barn (300 kr). Sedan blev mitt föräldrarhjärta ledset, och lite argt, då jag tänkte på föräldrar med ansträngd ekonomi som inte lika lättvindigt kan klicka iväg 300 på typ ingenting. Två dagar att knåpa ihop ngt eget eller secondhandfynda är kort om tid. Jag hade gärna gjort det av hållbarhetstänk. Nu blev det billiga polyesterkostymer som ser ut att hålla ca 3 timmar...

Jag förstår(!) att det inte är förskolan avsikt att man ska handla in kläder för detta tillfälle utan taga vad man haver. Dock har vi verkligen ingen utklädnad hemma (än). Jag reagerade instinktivt över att mina barn inte ska känna sig utanför pga att de inte har utklädnad, och klickade hem med snabb leverans. Någon mer laid-back förälder hade säkert klippt sönder ett underlakan som mantel typ. Tydligen är jag dock lite nojig över att mina barn ska känna sig utanför pga att de inte har ?riktig? utklädnad.

Jag gav förskolan feedback på detta: gärna lite fler dagar på sig så man hinner fixa något. Alla kanske inte kan eller vill slänga några hundralappar på utklädnad.

Förskolan tycker att jag feltolkat lite. Och visst drar jag kanske stora växlar. Jag förstår att de såklart inte var ämnat att man ska köp in kläder för detta tillfälle. Många har utklädnad hemma. Många fixar något hemmagjord på nån timme. Andra kanske bra struntar i utklädnad för det är frivilligt. Mitt mammahjärtat reagerade dock direkt: måste fixa så de inte känner sig utanför!

Överreagerar jag? Det blev lite en höna av en fjäder hela grejen. Men(!) hade jag varit ensamstående hade jag gråtit en skvätt för att mina barn riskerar känna sig utanför om jag inte haft medel att köpa in utklädnad.

• Svar på tråden Förskola halloween utanförskap
  • Anonym (Arbetar i förskolan)

Jag arbetar på en förskola och majoriteten av barnen är inte ens utklädda när vi har hallowee/jul/maskerad eller liknande. Spelar ingen roll om man meddelat några veckor innan eller med kort varsel.

En del barn vill inte klä ut sig. En del har bara en hatt eller något sådant.

• Anonym (MammA)

Är man automatiskt fattig för att man är ensamstående? För jag är det men har ändå råd att köpa det mitt barn behöver och lite till.

• Astriidlind

Min son började förskolan i år och det är samma här. Dom sa det med två dagars mellanrum vilket jag egentligen tyckte var dumt då jag är medveten om att det knappt finns utklädnad i hans storlek om man inte beställer från nätet. Vilket jag inte hann då det var alldeles för kort tid.

Hittade en skelettdräkt på hm till slut. Men det var väldigt stressfullt. Undra om våra barn går på samma förskola hahaha.

• Anonym (Hm)

Det är väl bara att måla morrhår på kinderna och sätta ett snöre på rumpan som svans och vips är barnet en katt. Varför göra det så svårt för sig? 

• cosinus

Alltså jag har glatt skickat iväg tomtar/lucior/pepparkaksgubbar när det kommit såna saker. Min ena var tomte i man på maskerad ett år och väldans nöjd med det. Såna pyjamasar hade vi ändå hemma sen Lucia.

Annars svarta kläder och morrhår, lakan och spöke och såna saker.

• Anonym (Centrum)
    Just Precis skrev 2020-10-29 20:14:17 följande:

Jag tycker att det är jättebra om förskolan tänker till lite i flera sammanhang, typ ?kan detta innebära svårigheter för någon som är fattig?? men i just det här fallet kan man nog göra den ?riskanalysen? och komma fram till att det är lugnt.

En läskig sminkning kan göras med vattenfärger och läppstift; bomull och sytråd kan vara spindelväv, etc. På Rusta köpte jag ansiktsfärger och låtsasblod för 40 spänn i år... Man behöver ändå inte vara överdrivet kreativ för att lösa något på två dagar i detta fall, tänker jag.

Varför ska man hemmanationen behöva tänka på de som är fattiga? Hela tiden? Det är ju knappast andras fel att de tjänar bättre eller att andra föräldrar har det sämre ställt. Har man skaffat barn så måste man acceptera tanken att det är så det är. Vissa har mer, andra inte.

Varför ska man alltid ta hänsyn till det när man vill göra saker?

Jag växte upp ganska fattig och har det ganska bra nu. Inte var vi kränkta över det! Skillnaden är att man idag målar upp en falsk verklighet av att alla ska ha samma möjligheter när det faktiskt inte är så. Jo, det har man- kanske inte i just denna generation men när man själv växer upp har man chansen att göra något åt sin situation.

Sverige är en löjlig bamseklubb där alla ska vinna, alla ska ha lika, och ingen får utmärka sig.
  • Just Precis
    Anonym (Centrum) skrev 2020-10-31 08:54:45 följande:

Varför ska man hemmanationen behöva tänka på de som är fattiga? Hela tiden? Det är ju knappast andras fel att de tjänar bättre eller att andra föräldrar har det sämre ställt. Har man skaffat barn så måste man acceptera tanken att det är så det är. Vissa har mer, andra inte.

Varför ska man alltid ta hänsyn till det när man vill göra saker?

Jag växte upp ganska fattig och har det ganska bra nu. Inte var vi kränkta över det! Skillnaden är att man idag målar upp en falsk verklighet av att alla ska ha samma möjligheter när det faktiskt inte är så. Jo, det har man- kanske inte i just denna generation men när man själv växer upp har man chansen att göra något åt sin situation.

Sverige är en löjlig bamseklubb där alla ska vinna, alla ska ha lika, och ingen får utmärka sig.

Otroligt tramsigt, vi lever i en meritokrati där just individuell prestation (att utmärka sig) är viktigare än någonsin i Sverige idag, bamseklubben är long gone, inkomstklyftorna större än på länge, och just FÖR ATT alla inte har samma förutsättningar kan det vara bra att ha detsammai åtanke om man själv inte är fattig.

Om alla barn hade samma förutsättningar hade ju inte förskolepersonalen behövt tänka till - ditt inlägg saknar totalt logisk bäring.
  • Anonym (Besviken)

Arbetar på förskolan. Vi har informerat att vi kommer att ha Halloween fest och att de barn som VILL kan komma utklädda. Om det är något barn som inte har utklädningskläder  då kan barnet välja förskolans utklädningskläder eller vi kan kan måla barnet i ansiktet om barnet så önskar. 

Detta ska vara en ROLIG grej som sätter igång fantasin hos barnen, men tyvärr har vuxna tendensen att förstöra även de mest enkla saker med sitt analyserande.  

Oavsett hur förskolan lägger upp det är det alltid någon vuxen som ska klaga på något. Suck. Kanske man borde sluta erbjuda Halloween, Lucia, Julfirande osv. helt och hållet då det är alltid någon som kommer att reagera som TS gjorde?

• annabellelee

Jag tänker att du överreagerar. Dessutom köper du dyra, nya specialkläder, det om något skapar väl statushets när många barn kommer i en sliten häxhatt köpt på loppis och andra billigare varianter.

Mina barn har gått i grejor vi haft hemma.

• Gäst57

Flera av er säger att ni får besked med kort varsel eller inte alls. 

Min upplevelse är att många vårdnadshavare missar att läsa mail, månadsbrev, information på anslagstavlan. Sedan blir de förvånade och irriterade för att de "inte fick" information. Speciellt tydligt är det på verksamhetsutvecklingsdag då förskolan är stängd och föräldrar dyker upp att lämna sina barn trots att man har lämnat information om det på många olika sätt.

• Anonym (Centrum)
    Just Precis skrev 2020-10-31 12:02:55 följande:

Otroligt tramsigt, vi lever i en meritokrati där just individuell prestation (att utmärka sig) är viktigare än någonsin i Sverige idag, bamseklubben är long gone, inkomstklyftorna större än på länge, och just FÖR ATT alla inte har samma förutsättningar kan det vara bra att ha detsammai åtanke om man själv inte är fattig.

Om alla barn hade samma förutsättningar hade ju inte förskolepersonalen behövt tänka till - ditt inlägg saknar totalt logisk bäring.

Inte alls. Inte min erfarenhet alls.

Det är värre än någonsin.
  • Just Precis
    Anonym (Centrum) skrev 2020-10-31 13:45:00 följande:

Inte alls. Inte min erfarenhet alls.

Det är värre än någonsin.

Din erfarenhet är ovidkommande, du är en (1) person. Man behöver kolla på större datamängder för att få koll på tex inkomstfördelning och trender på tex arbetsmarknaden (avseende meritokratin).
  • Anonym (Ll)

Jag kan hålla med dig lite Ts. Trodde själv inte att Halloween var så stort på förskolan så första året klädde vi inte ut. Visade sig sen att ALLA barn utom vår dotter var utklädda, den ena mer avancerat än den andra. Klänningar och hattar och fladdermöss och spöken osv. Bilder publicerades på allt och vår dotter står där outklädd och lite ledsen. Sen hade hon fått låna en mantel av någon. Kände mig som sämsta föräldern. Inte så att vi inte har råd men det kändes inte rimligt att satsa så på en utklädnad en dag till en treåring som man inte heller kommer kunna använda nästa år. Dessutom fick vi två dagars framförhållning. I år var vi förberedda och köpte en tröja med spöke på samt ett diadem för 50 kr. Man kunde kanske pyssla ihop utklädnader på förskolan istället tänker jag.

• Anonym (Centrum)
    Just Precis skrev 2020-10-31 14:04:15 följande:

Din erfarenhet är ovidkommande, du är en (1) person. Man behöver kolla på större datamängder för att få koll på tex inkomstfördelning och trender på tex arbetsmarknaden (avseende meritokratin).

Kära du. Du vet inte vad jag arbetar som.
  • Just Precis
    Anonym (Centrum) skrev 2020-10-31 17:34:03 följande:

Kära du. Du vet inte vad jag arbetar som.

OK boomer
  • Anonym (Centrum)
    Just Precis skrev 2020-10-31 18:35:40 följande:

OK boomer

=-D
  • lövet2

Ja, du överreagerar, men du är säkert inte ensam om det. Det finns gott om föräldrar som är lite lätt hysteriska när det gäller alla sorters barnkläder. Måste ha "rätt" märke på kläderna och gärna så dyrt som möjligt. Försök slappna av lite ...

• Anonym (Naughty40)

Nej, du överreagerar inte. Förskolan får väl ändå ha lite planering kan jag tycka. Blir alltid lika irriterad när man får veta skolsaker några dagar innan bara.

• Anonym (B)

Du överreagerar. De flesta fixar lätt utklädnad hemma , men människor som använder ord mammahjärta mm är alltid dramatiska och överreagerar.

Svar på tråden Förskola halloween utanförskap