Förskola halloween utanförskap
Hej Familjeliv,
Nu har nojat mig lite och skulle gärna ta emot någon annans tanke eller åsikt.
Måndags eftermiddag fick ett mejl att barnen får, om det vill, komma utklädda på torsdag (halloween). Två dagar på sig att fixa något. Jag klickade snabbt hem utklädnad för mina två barn (300 kr). Sedan blev mitt föräldrarhjärta ledset, och lite argt, då jag tänkte på föräldrar med ansträngd ekonomi som inte lika lättvindigt kan klicka iväg 300 på typ ingenting. Två dagar att knåpa ihop ngt eget eller secondhandfynda är kort om tid. Jag hade gärna gjort det av hållbarhetstänk. Nu blev det billiga polyesterkostymer som ser ut att hålla ca 3 timmar...
Jag förstår(!) att det inte är förskolan avsikt att man ska handla in kläder för detta tillfälle utan taga vad man haver. Dock har vi verkligen ingen utklädnad hemma (än). Jag reagerade instinktivt över att mina barn inte ska känna sig utanför pga att de inte har utklädnad, och klickade hem med snabb leverans. Någon mer laid-back förälder hade säkert klippt sönder ett underlakan som mantel typ. Tydligen är jag dock lite nojig över att mina barn ska känna sig utanför pga att de inte har ?riktig? utklädnad.
Jag gav förskolan feedback på detta: gärna lite fler dagar på sig så man hinner fixa något. Alla kanske inte kan eller vill slänga några hundralappar på utklädnad.
Förskolan tycker att jag feltolkat lite. Och visst drar jag kanske stora växlar. Jag förstår att de såklart inte var ämnat att man ska köp in kläder för detta tillfälle. Många har utklädnad hemma. Många fixar något hemmagjord på nån timme. Andra kanske bra struntar i utklädnad för det är frivilligt. Mitt mammahjärtat reagerade dock direkt: måste fixa så de inte känner sig utanför!
Överreagerar jag? Det blev lite en höna av en fjäder hela grejen. Men(!) hade jag varit ensamstående hade jag gråtit en skvätt för att mina barn riskerar känna sig utanför om jag inte haft medel att köpa in utklädnad.