• Tvådöttrarsmamma

Förskola halloween utanförskap

Hej Familjeliv,

Nu har nojat mig lite och skulle gärna ta emot någon annans tanke eller åsikt.

Måndags eftermiddag fick ett mejl att barnen får, om det vill, komma utklädda på torsdag (halloween). Två dagar på sig att fixa något. Jag klickade snabbt hem utklädnad för mina två barn (300 kr). Sedan blev mitt föräldrarhjärta ledset, och lite argt, då jag tänkte på föräldrar med ansträngd ekonomi som inte lika lättvindigt kan klicka iväg 300 på typ ingenting. Två dagar att knåpa ihop ngt eget eller secondhandfynda är kort om tid. Jag hade gärna gjort det av hållbarhetstänk. Nu blev det billiga polyesterkostymer som ser ut att hålla ca 3 timmar...

Jag förstår(!) att det inte är förskolan avsikt att man ska handla in kläder för detta tillfälle utan taga vad man haver. Dock har vi verkligen ingen utklädnad hemma (än). Jag reagerade instinktivt över att mina barn inte ska känna sig utanför pga att de inte har utklädnad, och klickade hem med snabb leverans. Någon mer laid-back förälder hade säkert klippt sönder ett underlakan som mantel typ. Tydligen är jag dock lite nojig över att mina barn ska känna sig utanför pga att de inte har ?riktig? utklädnad.

Jag gav förskolan feedback på detta: gärna lite fler dagar på sig så man hinner fixa något. Alla kanske inte kan eller vill slänga några hundralappar på utklädnad.

Förskolan tycker att jag feltolkat lite. Och visst drar jag kanske stora växlar. Jag förstår att de såklart inte var ämnat att man ska köp in kläder för detta tillfälle. Många har utklädnad hemma. Många fixar något hemmagjord på nån timme. Andra kanske bra struntar i utklädnad för det är frivilligt. Mitt mammahjärtat reagerade dock direkt: måste fixa så de inte känner sig utanför!

Överreagerar jag? Det blev lite en höna av en fjäder hela grejen. Men(!) hade jag varit ensamstående hade jag gråtit en skvätt för att mina barn riskerar känna sig utanför om jag inte haft medel att köpa in utklädnad.

• Svar på tråden Förskola halloween utanförskap
  • Disa35

Jag tycker att du tänker helt rätt. Lyssna på mammahjärtat du, det verkar vara en utmärkt kompass i ditt fall.

För det din text säger mig är att du tänker rättvisa och på de som inte har samma resurser som du - och det är vi förbanne mig inte bortskämda med nuförtiden.

Jag tycker du har rätt, fortsätt för all del på det spåret. Och förresten kunde förskolan ha bättre framförhållning, och ni kan ju gå ihop i föräldragruppen om någon form av gemensam "klädbank", för framtida äventyr ????

• 10oktober

Jag hade nog blivit lite sur över den korta varseln men det är mest för att jag tycker sånt är kul att fixa, inte för kostnaden i sig. Billiga utklädnader kan man fixa ändå.

• Anonym (Nja)

Jag reagerar på tiden föräldrar får på sig att fixa en utklädnad också, jag verkligen hatar när folk inte kan ha framförhållning! Sen kan jag väll hålla med om att man vet om att det är halloween och därav kan planera men har man det inte så ekonomiskt ställt så kanske man inte planerar för och köper in grejer för att det kanske ska kläs ut...

I den extremt stressiga vardag vi redan har idag så kan man försöka minska den med lite framförhållning...

Ska man tänka på alla andras ekonomier så skulle väll det leda till att det inte kläs ut överhuvudtaget för att nån unge inte har föräldrar som kan lägga lite extra engagemang på det? Och hur kul blir det för alla då?

• Glinda från Oz

Du överreagerar. Förskolan borde ha gett mer tid men en utklädnad behöver inte kosta något alls, man tar vad man har hemma. Jag förstår inte varför du nämner hållbarhet när du aktivt valde ett miljövänligt val. 

• fornminne
    Disa35 skrev 2020-10-28 10:30:31 följande:
    Jag tycker att du tänker helt rätt. Lyssna på mammahjärtat du, det verkar vara en utmärkt kompass i ditt fall. För det din text säger mig är att du tänker rättvisa och på de som inte har samma resurser som du - och det är vi förbanne mig inte bortskämda med nuförtiden. Jag tycker du har rätt, fortsätt för all del på det spåret. Och förresten kunde förskolan ha bättre framförhållning, och ni kan ju gå ihop i föräldragruppen om någon form av gemensam "klädbank", för framtida äventyr ????

Det står att man får klä ut sig OM MAN VILL och man kan som sagt dra på sig ett gammalt lakan eller vad som helst. Men det är helt frivilligt och alla barn vill inte ens klä ut sig. Gudars vad skitnödiga vissa föräldrar är när det gäller sånt här. Hur ska de och deras barn klara sig i livet? Ni kommer ju att klappa ihop för minsta lilla. Buhu, grannen har finare bil än vi. Buhu, vissa barn på förskolan har dyrare kläder. Koncentrera er på verkliga orättvisor istället. För ja, de finns, men detta hör knappast dit.
  • nernu

Du förstorar det ja. Men fint av dig att du tänkte på de som inte har det så bra även on det blev lite tokigt.

• fjanten

Här skrev de förra året att de inte ville att någon skulle vara utklädd - de hade utklädnadskläder på förskolan. Men det var få barn där eftersom det var höstlov. I år är ju halloween på lördag, så det BORDE ju vara en ickefråga, men jag antar att de har samma system igen (mina barn är dock hemma).

Samtidigt är ju halloween som lucia - man vet ju att det kommer...

• fluffan84

Hej
    Jag brukar inte ens skicka dit min dotter i någon utklädnad på Halloween överhuvudtaget hehe
    bryr mig inte om såna där traditioner :) det är ju frivilligt! Sen om andra har klätt ut sig så jaha vad kul för dem då brukar jag tänka =)

• Disa35
    fornminne skrev 2020-10-28 11:53:16 följande:

Det står att man får klä ut sig OM MAN VILL och man kan som sagt dra på sig ett gammalt lakan eller vad som helst. Men det är helt frivilligt och alla barn vill inte ens klä ut sig. Gudars vad skitnödiga vissa föräldrar är när det gäller sånt här. Hur ska de och deras barn klara sig i livet? Ni kommer ju att klappa ihop för minsta lilla. Buhu, grannen har finare bil än vi. Buhu, vissa barn på förskolan har dyrare kläder. Koncentrera er på verkliga orättvisor istället. För ja, de finns, men detta hör knappast dit.

Jag uppskattar TS sätt att tänka, som sagt, själva utklädandet bryr jag mig inte om. Fick själv ta vad som fanns en gång, i allmänna lådan på lekis (som det hette då), för att morsan hade glömt alltihop och inte led jag av det. Eller fick men för livet.

Men TS tycks mig vara utrustad med samvete och empati, och det tycker jag är toppen.
  • Anonym (Eätt)

Jag tycker absolut du tänker rätt. De borde gett bättre framförhållning. Det kan tyckas vara en struntsak men för dem som inte har resurserna är det ju så ALLTID. Det är SAMMA barn som får känns sig utanför varje gång, att ge förutsättningar för alla att hinna fixa något är ju inte så svårt. Förskolan bör absolut ta till sig inför framtiden

Svar på tråden Förskola halloween utanförskap