• Bamsebåt

Föräldraledig-icke-sammanhängande

Skulle behöva ta föräldraledigt några dagar i veckan, utspritt över året. Skulle det vara ett problem för försäkringskassan och eller arbetsgivaren?

Har någon gjort detta?

Rykten säger att man inte kan göra så. Stämmer detta?

• Svar på tråden Föräldraledig-icke-sammanhängande
  • cosinus
    Seven Costanza skrev 2020-09-02 19:13:24 följande:

Om man går ner i tid med uttag av föräldrapenning har man rätt att kräva att få de dagar man vill, eftersom man ANMÄLER uttag av föräldrapenning, inte ansöker om det, medan om man bara går ner i tid pga småbarn utan att ta ut föräldrapenning så får man ta det som passar verksamheten. Vet själv att när jag var ledig utan FP fick jag måndagar medan när jag tog FP kunde jag kräva fredagar.

Det är dock lite luddigt formulerat. Man ska komma överens med arbetsgivaren men går det inte så ska man ta mest hänsyn till den som vill vara FL, men det får inte innebära påtagliga problem för arbetsgivaren. Typ så....gäller även när man tar ut FP.

Så ja man får bestämma såvida inte arbetsgivaren lyckas hävda att det är alldeles för krångligt. Vet folk som fått backning medans många fått styra precis som de vill.
  • nernu
    Mortiscia80 skrev 2020-09-02 13:03:49 följande:

Nej, så blir det inte. Varje ledighet är en ny period så efter tre sådana helger kan chefen säga nej. Du jobbar ju emellan dina ledigheter så varje ny ledighet = en period. Det är därför jag tycker att det är bättre att du går ner i tid med chefens medgivande i den mån du själv tycker att du vill ha det.

Det här stämmer inte alls. Om du är ledig enligt samma schema så räknas det som en period. Ledig varannan måndag och varannan fredag till exempel. Om du helt plötsligt jobbar en vecka eller tar semester en vecka då har du däremot brutit perioden.
  • Bamsebåt
    BuoBä skrev 2020-09-02 22:02:10 följande:

[quote=80621288][quote-nick]Bamsebåt skrev 2020-09-02 21:23:37 ]

Så borde mitt förslag på hur jag vill ta ut fp fungera, dvs jobba vissa sagar och vara ledig andra, och att det bara räknas som en period

Så länge du söker för ett längre tidsintervall så räknas det som en period. Tex du söker om att vara FL måndag + fredag under 6 månader.

Om du däremot lämnar in en ansökan i samband med jul och en ny i samband med semestern så är det 2 perioder.[/quote]

Det låter logiskt.
  • Bamsebåt
    BuoBä skrev 2020-09-02 22:02:10 följande:

[quote=80621288][quote-nick]Bamsebåt skrev 2020-09-02 21:23:37 ]

Så borde mitt förslag på hur jag vill ta ut fp fungera, dvs jobba vissa sagar och vara ledig andra, och att det bara räknas som en period

Så länge du söker för ett längre tidsintervall så räknas det som en period. Tex du söker om att vara FL måndag + fredag under 6 månader.

Om du däremot lämnar in en ansökan i samband med jul och en ny i samband med semestern så är det 2 perioder.[/quote]

Det låter logiskt och rimligt i mina öron.
  • Bamsebåt
    cosinus skrev 2020-09-02 22:18:29 följande:

Det är dock lite luddigt formulerat. Man ska komma överens med arbetsgivaren men går det inte så ska man ta mest hänsyn till den som vill vara FL, men det får inte innebära påtagliga problem för arbetsgivaren. Typ så....gäller även när man tar ut FP.

Så ja man får bestämma såvida inte arbetsgivaren lyckas hävda att det är alldeles för krångligt. Vet folk som fått backning medans många fått styra precis som de vill.

Kan tänka mig att det är vissa arbetsgivare som krånglar mer än andra. Man borde ha större rätt att hävda föräldraledigt än exempelvis semester kan man tycka
  • Bamsebåt
    nernu skrev 2020-09-03 07:11:46 följande:

Det här stämmer inte alls. Om du är ledig enligt samma schema så räknas det som en period. Ledig varannan måndag och varannan fredag till exempel. Om du helt plötsligt jobbar en vecka eller tar semester en vecka då har du däremot brutit perioden.

Finns dock ett litet problem, vi (eller snarare arbetsgivaren) bestämmer bara en schemaperiod i taget, och de skiljer sig från schema till schema, men det borde ju inte jag behöva lida av att arbetsgivaren lagt upp det på ett sådant sätt att jag inte KAN planera mer än en period i taget, eller?
  • BuoBä
    Bamsebåt skrev 2020-09-03 09:49:02 följande:

Finns dock ett litet problem, vi (eller snarare arbetsgivaren) bestämmer bara en schemaperiod i taget, och de skiljer sig från schema till schema, men det borde ju inte jag behöva lida av att arbetsgivaren lagt upp det på ett sådant sätt att jag inte KAN planera mer än en period i taget, eller?

Nej, om du anmäler att du vill vara FL viss dagar under tex 6 månader, så får givetvis arbetsgivaren ta hänsyn till det även om schemat görs om varje vecka.
  • Bamsebåt
    BuoBä skrev 2020-09-03 09:52:48 följande:

Nej, om du anmäler att du vill vara FL viss dagar under tex 6 månader, så får givetvis arbetsgivaren ta hänsyn till det även om schemat görs om varje vecka.

Ja man tycker jubattvdet borde vara så
  • Solen123

Om man tar ut fredag och måndag typ i ett år, så ska det räknas som en period om du säger till om alla dagar direkt.

• Seven Costanza
    cosinus skrev 2020-09-02 22:18:29 följande:

Men när det gäller heldagar ledigt så sa FK i alla fall till mig att enligt föräldraledighetslagen har man rätt till hel ledighet -den eller de dagar arbetstagaren begär-, men det kanske egentligen bara gäller om man tar ut enstaka dagar eller heldagar en sammanhängande period. Med min chef funkade det i alla fall och det var jag glad för så att jag kunde få fredagar med FP (istället för måndagar som jag fick utan FP) men jag hade kanske bara tur.
  • legomum
    nernu skrev 2020-09-03 07:11:46 följande:
    Låter konstigt om jag söker för period september till februari att jag går ner i arb.tid 75% med fp.
    Får jag semester under jul så avbryts inte min period med 75% arb.tid så det blir en ny efter semestern. Det är fortfarande samma sökta period.
    Får det inte att gå ihop.
    Eller har jag missförstått allt i tråden?

• BuoBä
    legomum skrev 2020-09-05 08:56:02 följande:

Låter konstigt om jag söker för period september till februari att jag går ner i arb.tid 75% med fp.

Får jag semester under jul så avbryts inte min period med 75% arb.tid så det blir en ny efter semestern. Det är fortfarande samma sökta period.

Får det inte att gå ihop.

Eller har jag missförstått allt i tråden?

Jag tror den som sa att perioden avbryts som fått något om bakfoten.
  • Bamsebåt
    Seven Costanza skrev 2020-09-03 19:33:08 följande:

Men när det gäller heldagar ledigt så sa FK i alla fall till mig att enligt föräldraledighetslagen har man rätt till hel ledighet -den eller de dagar arbetstagaren begär-, men det kanske egentligen bara gäller om man tar ut enstaka dagar eller heldagar en sammanhängande period. Med min chef funkade det i alla fall och det var jag glad för så att jag kunde få fredagar med FP (istället för måndagar som jag fick utan FP) men jag hade kanske bara tur.

Fick du ta ut föräldraledigt även utan föräldrapenning?

Hur många dagar kan man göra det?
  • Seven Costanza
    Bamsebåt skrev 2020-09-06 05:56:16 följande:

Fick du ta ut föräldraledigt även utan föräldrapenning?

Hur många dagar kan man göra det?

Ja, alltså så kallad delledighet utan föräldrapenning (föräldraledighetslagen paragraf 7) dvs det som i vanligt tal kallas att man går ner i tid pga småbarn. Man kan förkorta sin arbetstid med upp till en fjärdedel dvs jobba minst 75% om man annars jobbar heltid, tills barnet fyller åtta eller går ut ettan. Jag gick ner i tid till 80% och var alltså föräldraledig en dag i veckan utan föräldrapenning - då fick jag inte välja dag, men som sagt när jag istället var föräldraledig med föräldrapenning lät min chef mig välja dag (eller rättare sagt gick inte emot när jag sa att jag skulle ha barnet hemma och ta ut föräldrapenning på fredagar).
Svar på tråden Föräldraledig-icke-sammanhängande