• barntokiggg

Väldigt förtvivlad, orolig förstoppad bebis

Hej!

Nu är jag så uppgiven och vet inte vad jag ska göra. Har en liten son, mitt första barn, på 2 veckor som har fått äta ersättning i 1 vecka, började med Nan sensitive 1, och nu har han inte bajsat på 6 dagar. :(

Har haft kontakt med BVC i helgen och fick råd om olja i ersättningen, har inte fungerat, har testat pysventiler, fungerar inte, magdroppar, bytte till Sempers lemolac i fredags (som skulle vara mycket skonsamare för magen) och u name it. Det vill inget komma. Han har gaser, han kissar och äter och har väl inte de här skrikperioderna i flera timmar där han spänner hela kroppen tills han blir röd i ansiktet men jag märker att han drar upp benen och trycker ihop sina händer medans han grymtar/trycker på och kan bli lite ledsen en stund.

Är så, så, så rädd för förstoppning på min stackars lilla pojke. Är så konfunderad också hur man vet om det är förstoppning eller inte, men samtidigt har jag ju läst att bebisar som äter ersättning ska bajsa iallafall var tredje dag. Väntar på att BVC ska ringa upp mig i eftermiddag men tills dess, någon som har tips? Vart kan man söka sig om inte BVC kan? Känner mig som en jobbig, tjatig mamma men är bara så orolig och vill hjälpa honom. Tack för svar <3

• Svar på tråden Väldigt förtvivlad, orolig förstoppad bebis
  • Pimpinellan

Byt ersättning igen eller prova amma igen. Byt även sorten på d-dropparna till den man har i kylen. Prova babypotting- dvs att hålla babyn över potta/toastol/handfat så han kan bajsa lättare.

• Savannahsmamma

Vi har haft precis samma problem med vår son som nu är 2 månader. Jag har testat lite olika ersättningar och nansensitive är den som har fungerat sämst med magknip i flera timmar. Hipp fungerar bra för oss. Men han blir tyvärr förstoppad av all pulverersättning & får han bara det kan han inte bajsa. Får han däremot bara ätklar ersättning (tetrapack nan1/hipp på flaska) så blir hans bajs som rinnande vatten. Så för att han ska kunna bajsa normalt så får han varannat mål ätklar ersättning på tetrapack(nan1)/flaska(hipp1) och varannat pulver. Enligt bvc så ska det inte vara någon skillnad på pulverersättningen & den på tetrapack men det verjar det ju vara?! Om ni har möjlighet så testa några mål i rad med den ätklara ersättningen.

• Solblomma30

Vi fick ge vår bebis laktulos när han blev förstoppad av ersättning vid två veckors ålder. Läkaren på BVC sa att en ersättningsmatad bebis ska bajsa minst varannan dag. Om jag var du hade jag ringt BVC och pratat med dem om det. Det kan vara farligt att bli förstoppad, som man ju tyvärr väldigt lätt blir av ersättning. Laktulos är grymt dock, funkar väldigt bra!

• barntokiggg
    Pimpinellan skrev 2020-08-10 14:11:54 följande:

Byt ersättning igen eller prova amma igen. Byt även sorten på d-dropparna till den man har i kylen. Prova babypotting- dvs att hålla babyn över potta/toastol/handfat så han kan bajsa lättare.

D-dropparna har vi bytt till de vattenbaserade, glömde jag skriva! Fick rådet av BVC att ge laktulos, så ska trsta det nu och hoppas det fungerar :) Får testa babypotting!
  • barntokiggg
    Savannahsmamma skrev 2020-08-10 15:16:39 följande:

Vi har haft precis samma problem med vår son som nu är 2 månader. Jag har testat lite olika ersättningar och nansensitive är den som har fungerat sämst med magknip i flera timmar. Hipp fungerar bra för oss. Men han blir tyvärr förstoppad av all pulverersättning & får han bara det kan han inte bajsa. Får han däremot bara ätklar ersättning (tetrapack nan1/hipp på flaska) så blir hans bajs som rinnande vatten. Så för att han ska kunna bajsa normalt så får han varannat mål ätklar ersättning på tetrapack(nan1)/flaska(hipp1) och varannat pulver. Enligt bvc så ska det inte vara någon skillnad på pulverersättningen & den på tetrapack men det verjar det ju vara?! Om ni har möjlighet så testa några mål i rad med den ätklara ersättningen.

Åh men så bra! Tack för tipset. Fick rådet av BVC när de ringde upp att köra på laktulos. Tänker att jag ska testa Sempers lemolac efter eftersom den ska vara lite skonsamare, tänker att han vart ju förstoppad i början när vi körde Nan så ger lemolacen en ny chans annars ska jag absolut testa tetran! Det känns ju tyvärr som nästa "bekymmer", hur få magen att fungera själv igen.
  • Anonym (Mamma)

Har du inte testat plommon än? Det är ju en klassiker.

• Anonym (A)

Jag ger inga råd, då det finns massor av människor som hävdar att man gör fel och inte kan något om barn - trots att råden man har fått kommer från Sveriges egen sjukvård på universitetssjukhuset i Lund, avdelning barnakuten.

Det jag vill säga till dig är att ta hjälp av din barnakutmottagning! Det är det absolut bästa du kan göra för ditt barn, då får du experthjälp med detsamma och det kostar dig bara din egen tid, men det kan det väl vara värt?

Det du beskriver påminner mig om när min son blev förstoppad, 3 månader gammal. Vi sökte hjälp efter att jag försökt kurera honom hemma, men utan resultat.

Att vi vände oss till barnakuten var det bästa vi kunde ha gjort, vår son fick bra hjälp och sen fick vi råd om hur vi skulle gå vidare. Men dem delar jag inte med mig av här.

Lycka till.

• barntokiggg
    Solblomma30 skrev 2020-08-10 17:19:45 följande:

Vi fick ge vår bebis laktulos när han blev förstoppad av ersättning vid två veckors ålder. Läkaren på BVC sa att en ersättningsmatad bebis ska bajsa minst varannan dag. Om jag var du hade jag ringt BVC och pratat med dem om det. Det kan vara farligt att bli förstoppad, som man ju tyvärr väldigt lätt blir av ersättning. Laktulos är grymt dock, funkar väldigt bra!

Fick rådet med laktulos av BVC när de ringde upp så ska testa det i nästa flaska. Härligt att det funkade för er! Hur gjorde ni, hur länge gav ni det? Kom magen igång sedan själv för et lille/lilla? Hur kommer det ut sen, har det mjuknat upp eller hårt?
  • barntokiggg
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-10 18:30:25 följande:

Har du inte testat plommon än? Det är ju en klassiker.

Tänker att han är ju bara 2 veckor och då ska de väl inte ha något sådant? :/
  • Anonym (A)
    barntokiggg skrev 2020-08-10 18:32:55 följande:

Fick rådet med laktulos av BVC när de ringde upp så ska testa det i nästa flaska. Härligt att det funkade för er! Hur gjorde ni, hur länge gav ni det? Kom magen igång sedan själv för et lille/lilla? Hur kommer det ut sen, har det mjuknat upp eller hårt?

Det beror helt och hållet på, om lactulosen funkar brukar det bli löst för att laktulosen gör att tarmarna drar till sig vatten i bajset och mjukar upp det. Så förklarade sjukvården det.

Men vår son hade en stor klump som satte stopp så inget kunde komma ut, därav behövde han lavemang.
  • barntokiggg
    Anonym (A) skrev 2020-08-10 18:30:59 följande:

Jag ger inga råd, då det finns massor av människor som hävdar att man gör fel och inte kan något om barn - trots att råden man har fått kommer från Sveriges egen sjukvård på universitetssjukhuset i Lund, avdelning barnakuten.

Det jag vill säga till dig är att ta hjälp av din barnakutmottagning! Det är det absolut bästa du kan göra för ditt barn, då får du experthjälp med detsamma och det kostar dig bara din egen tid, men det kan det väl vara värt?

Det du beskriver påminner mig om när min son blev förstoppad, 3 månader gammal. Vi sökte hjälp efter att jag försökt kurera honom hemma, men utan resultat.

Att vi vände oss till barnakuten var det bästa vi kunde ha gjort, vår son fick bra hjälp och sen fick vi råd om hur vi skulle gå vidare. Men dem delar jag inte med mig av här.

Lycka till.

Tack för tips! Skönt att det löste sig för er. Gör ju ont i hjärtat på ett sätt man aldrig vart med om innan att se de ha ont. Drar verkligen ner hela mitt mående. Fick rådet av BVC med laktulos så ska testa det nästa flaska. Får bli barnakuten nästa i sådana fall, vet ej om det finns i närheten dock. Vanliga akuten funkar väl annars?
  • barntokiggg
    Anonym (A) skrev 2020-08-10 18:37:43 följande:

Det beror helt och hållet på, om lactulosen funkar brukar det bli löst för att laktulosen gör att tarmarna drar till sig vatten i bajset och mjukar upp det. Så förklarade sjukvården det.

Men vår son hade en stor klump som satte stopp så inget kunde komma ut, därav behövde han lavemang.

Okej, hoppas det funkar då!!

Stackarn då :( Hur fick ni tillslut den hjälpen? Akuten?
  • Solblomma30
    barntokiggg skrev 2020-08-10 18:32:55 följande:

BVC sa att vi skulle börja med 0,5 ml laktulos per 100 ml ersättning i flaska en gång om dagen men det funkade inte för vår son. Vi fick ge ca 3 ml innan han bajsade. Vi gav honom det med dosspruta i munnen så att vi såg att han fick i sig allt. Ger man det i en flaska med ersättning så finns ju risken att bebisen inte dricker hela flaskan och inte får i sig laktulosen. Vi fortsatte ge laktulos en gång om dagen ganska länge. Man blir inte beroende av det så det är helt ofarligt att ge. Blir bajset för löst drar man bara försiktigt ned på dosen.

Jag minns inte riktigt hur bajset såg ut när det väl kom ut efter första omgången förstoppning. Men magen kom igång i alla fall. Normalt sett blir det ganska löst bajs efter laktulos. Man ändrat dosen beroende på bajsets konsistens. Är det för hårt ger man någon ml extra, för löst någon ml mindre.
  • Anonym (Tips)

Ett tips som inte handlar om detta mer akuta läge... Om ni har problem med förstoppning så testa att babypotta. Alltså grodhålla barnet över toalett/diskho eller helt enkelt bara grodhålla med blöja på. Mer naturlig position att bajsa i och brukar underlätta för barn som har problem med förstoppning. Men naturligtvis inget hundraprocentigt men kanske värt att testa

• barntokiggg
    Solblomma30 skrev 2020-08-10 19:06:37 följande:

BVC sa att vi skulle börja med 0,5 ml laktulos per 100 ml ersättning i flaska en gång om dagen men det funkade inte för vår son. Vi fick ge ca 3 ml innan han bajsade. Vi gav honom det med dosspruta i munnen så att vi såg att han fick i sig allt. Ger man det i en flaska med ersättning så finns ju risken att bebisen inte dricker hela flaskan och inte får i sig laktulosen. Vi fortsatte ge laktulos en gång om dagen ganska länge. Man blir inte beroende av det så det är helt ofarligt att ge. Blir bajset för löst drar man bara försiktigt ned på dosen.

Jag minns inte riktigt hur bajset såg ut när det väl kom ut efter första omgången förstoppning. Men magen kom igång i alla fall. Normalt sett blir det ganska löst bajs efter laktulos. Man ändrat dosen beroende på bajsets konsistens. Är det för hårt ger man någon ml extra, för löst någon ml mindre.

Tack för ditt utförliga svar! Känner mig lugnare att ge det nu. Vår BVC sköterska sa att vi kan ge 2 1/2 ml om dagen, men vi vågar nog först bara börja med 1 ml inför natten haha. Trappar väl upp med en 1 ml till imorgon om det inte gett någon effekt. Kör också sedan på doseringsspruta istället för att blanda flaskan då han äter så olika, ibland 40 ml ibland 70 ml liksom så kan ju aldrig veta hur mycket han ska äta.

Men dåså, skönt att kunna ha lite mer kontroll över att lillen får ut sitt bajs tills magen kommer igång, att det inte är något farligt som skadar hans eget tarmsystem. Hoppas, hoppas det funkar nu! Hon sa att skulle det inte fungera med den så skulle vi ta microlax, men det känns ju vääldigt drastiskt för lilla kroppen.
  • barntokiggg
    Anonym (Tips) skrev 2020-08-10 19:31:10 följande:

Ett tips som inte handlar om detta mer akuta läge... Om ni har problem med förstoppning så testa att babypotta. Alltså grodhålla barnet över toalett/diskho eller helt enkelt bara grodhålla med blöja på. Mer naturlig position att bajsa i och brukar underlätta för barn som har problem med förstoppning. Men naturligtvis inget hundraprocentigt men kanske värt att testa

Tack, ska testa!
  • Anonym (A)
    barntokiggg skrev 2020-08-10 18:40:36 följande:

Okej, hoppas det funkar då!!

Stackarn då :( Hur fick ni tillslut den hjälpen? Akuten?

Ja, vår son hade besvär ca 7-10 dagar och när inga av tips, tricks och huskurer hjälpte fick jag nog av att se honom så besvärad och ledsen. Vi åkte in till barnakuten i Lund som är närmast för oss.

Där fick han bra hjälp och sen har det aldrig varit problem med förstoppning! :)

Man måste bara våga ta hjälp om man känner att det inte går.
Svar på tråden Väldigt förtvivlad, orolig förstoppad bebis