• Beaniee

Bara jag som tycker det är sååå tråkigt att ha semester?

Jag undrar om det bara är jag som tycker det är så sjukt tråkigt att ha semester och längtar till arbetet?

Jag älskar mitt jobb, en möjlighet till utmanande samtal, hjärnaktivieter, socialt umgänge med vuxna människor.Att bidra och prestera. 

Jag får ångest av all denna lediga tid. Dagarna går som sirap och det är så tråkigt. Försöker hitta på olika projekt hemma för att fördriva tiden men ångesten kommer krypande när jag inser att det är fyra veckor av tid att slå ihjäl. 

Hade jag kunnat hade jag tagit ut mindre semester men det är inte möjligt av riktlinjer från arbetet. 

• Svar på tråden Bara jag som tycker det är sååå tråkigt att ha semester?
  • hawthorne

Jag var precis sådär innan jag brände ut mig. Av det lär de jag mig att jag inte är mina prestationer. Det tog flera år innan jag blev frisk.

Idag är det helt ok att baravara. Sen efter att jag lärt mig att baravara har jag inga problem med att få tiden att gå på ett meningsfullt sätt. Det finns alltid någonting att göra, att hitta på. Idag är jag inte så inriktad på prestation eller att bidra. Min främsta uppgift är att bidra till att min tid blir så bra som möjligt.
    Så ibland låter jag bara sand rinna mellan tårna och verkligen känna efter hur det känns samtidigt som man hör vågskvalp och skränande måsar under en värmande sol.

Lycka till med semestern! Solig

• Anonym (Linda)

Jag tycker det kan vara långtråkigt med semester. Jag hade gärna jobbat på sommaren och haft semester en annan tid på året. På mitt jobb är sommaren den tiden då man kan jobba ikapp eller förbereda saker inför hösten i lugn och ro eftersom alla samarbetspartners lägger sina verksamheter på sparlåga. Men det är inte okej på vår arbetsplats, "alla" ska ha sommarsemester. Är samma visa varje år, det är en massa stress och saker som ska fixas när alla kommit tillbaka från semestern, anställa ny personal, gå igenom dokument, uppdatera riktlinjer osv.

Sen är jag ingen "sommarperson" som älskar värme och att ligga och trycka på en strand någonstans, blir mest trött och seg och tar mig inte för att göra någonting sommartid. En sak att sitta på ett kontor med välfungerande AC och att sitta hemma med inomhustemperatur på 28-35 grader. Hade gladeligen haft semester i september istället och t.ex. åkt till fjällen när myggen försvunnit. Jag blir också väldigt kreativ på hösten/vintern och har flera kreativa hobbys som jag hade kunnat sysselsätta mig med om det var okej att ta semester senare på året. Hade också kunnat tänka mig att ta tre-fyra veckor ledigt under vårvintern, kring påsk, när man kan vara utomhus utan att frysa ihjäl. 

Dom vänner jag umgås med mest åker bort på sommaren, dom åker till släktingar och stugor i andra delat landet (tidigare också utomlands men inte i år pga Corona) så jag brukar bli "ensam" kvar i stan.

Hade lite tidigare semester i år och börjar jobba nästa måndag. Längtar. 

• Anonym (U)

Sådär har jag det hela tiden. Pga arbetslös..4 veckor är ju inte så lång tid 

• Anonym (J)

Samma här. Vill inte ha semester på sommaren. I så fall man två veckor när jag bara sitter hemma hos föräldrarna på Gotland och myser. Men de senaste åren har jag bott där och jobbat samtidigt.

I år är jag ofrivilligt ledig då jag blev av med jobbet sent och då var det försent att söka sommarjobb. Sitter hemma i Sthlm, har i och för sig en hel del att fixa med i hemmet, men sen åker jag till Gotland och slappar några veckor.

• Anonym (tja)

Tråkigt med semester,jag blir passiv,har suttit hemma i 2 veckor snart och får inget gjort hemma.Har också  saker att fixa,tandläkartid,frisör,fixa pass och boka tvättstugan.Vet inte hur jag ska orka ta itu med allt.Jag har 2 veckor kvar.Längtar till jobbet.

• Steven01

Om man är något ensam är semestern en pina. Men man får försöka göra det bästa av situationen så jag brukar lägga upp det som ett träningsläger så blir man iallafall lite vältränad mitt i eländet.

• Anonym (vägrar semester)

Jag vägrar semester. Jag har aldrig tagit semester i hela mitt yrkesliv. Jag tar ut mina semesterdagar utstrött över hela året istället. Det längsta jag är ledig i sträck är om julafton infaller på en tisdag, då är jag ledig hela julveckan för då har jag inget val.

Svar på tråden Bara jag som tycker det är sååå tråkigt att ha semester?