• MrsB6

Hur lång tid tar det er att städa hemma? Jag gör inget annat!!

Hur mycket tid lägger ni ner på städning? Vad ingår i det och hur stort bor ni?

Jag städar typ 3-4 timmar varje kväll inklusive småplocket som kanske inte ska räknas och vi bor i ett litet hus på ca 150 kvm.. tror en stor del av problemet är att vi har alldeles för många människor och för många prylar på en för lite yta. Fattar inte hur det kan bli så här och vi har ändå inte fläckfritt.

• Svar på tråden Hur lång tid tar det er att städa hemma? Jag gör inget annat!!
  • Anonym (4 pers 90 kvm)

Så din man har bott skitigt och stökigt eftersom hans ex inte städade (varför gjorde han det inte själv då?) och nu har han det rent och snyggt eftersom du städar. När man läser det så här låter det mest som att han var missnöjd med sin hushållerska och anställde en ny.

• MrsB6
    Anonym (4 pers 90 kvm) skrev 2020-07-03 16:58:39 följande:

Så din man har bott skitigt och stökigt eftersom hans ex inte städade (varför gjorde han det inte själv då?) och nu har han det rent och snyggt eftersom du städar. När man läser det så här låter det mest som att han var missnöjd med sin hushållerska och anställde en ny.

Exakt så har jag känt också

Men samtidigt vill jag ju inte att jag och mina barn ska bo sluskigt heller.. och vill han inte så faller det ju på mig
  • fluu

Nu älskar jag visserligen att städa, men det blir ändå inte så mycket tid. Jag har fått pli på familjen och allt görs mer eller mindre direkt så inget hinner hopa sig. Det är nyckeln för mig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Nu älskar jag visserligen att städa, men det blir ändå inte så mycket tid. Jag har fått pli på familjen och allt görs mer eller mindre direkt så inget hinner hopa sig. Det är nyckeln för mig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (4 pers 90 kvm)
    MrsB6 skrev 2020-07-05 13:11:35 följande:

Men samtidigt vill jag ju inte att jag och mina barn ska bo sluskigt heller.. och vill han inte så faller det ju på mig

:(

Då får du fundera på om du vill leva med en man som ser dig som en hushållerska. Och om du vill att dina barn ska växa upp i tron att det är så här en familj ska fungera.
  • Jill 79

Vi har lika stort hus som er. Två vuxna och tre barn. Vi städar ordentligt en dag varannan vecka. Där emellan plockar vi bara upp efter oss och drar lite med sopborste. Eventuellt kan jag dra en vända med dammsugaren och städa toaletterna en extra gång . Jag tycker man lägga tid på mycket roligare eller viktigare saker än städning. Men om alla inklusive barnen hjälps åt att plocka undan efter sig så tycker jag att hemmet ser okej ut.

• Fjäril kär
    MrsB6 skrev 2020-07-05 13:11:35 följande:

Men finns det inget mellanting?

Du tror på riktigt att om du inte städar på ditt sätt varje dag så är allting per automatik sluskigt?

Du behöver ju inte sluta städa helt och hållet och överdriva åt andra hållet men håll det på en rimlig nivå.
  • Anonym (Lilly)

Jag bor med två barn i en liten lägenhet och även fast det är litet finns det mycket att stöda ofta.Tvätten,alla fläckar ,golven ,damma,rensa kläder.Det är trist att städa.När slipper jag det.

• Anonym (step in time)

Det låter som att din man behöver steppa upp lite, men det låter också som att du behöver steppa ner massor. Vi bor 7 personer och 2 hundar på 200 kvadrat men det skulle aldrig falla mig in att städa i flera timmar varje dag. Eller ens flera minuter varje dag.

• mari123
    Anonym (Lilly) skrev 2020-07-06 22:32:17 följande:

Jag bor med två barn i en liten lägenhet och även fast det är litet finns det mycket att stöda ofta.Tvätten,alla fläckar ,golven ,damma,rensa kläder.Det är trist att städa.När slipper jag det.

Jag bor i en trea i sällskap med min katt och jag skulle kunna städa hela dagarna. Allt hänger ju på var man lägger ribban. Jag är noga med kök och disk och håller rent på bänkarna. Det känns viktigt. Badrummet är jag relativt noga med också,  men kisse sprätter strö runt sin låda och jag kan ju inte dammsuga tre ggr om dagen
  • MrsB6
    Fjäril kär skrev 2020-07-06 22:25:46 följande:

Men finns det inget mellanting?

Du tror på riktigt att om du inte städar på ditt sätt varje dag så är allting per automatik sluskigt?

Du behöver ju inte sluta städa helt och hållet och överdriva åt andra hållet men håll det på en rimlig nivå.

Jag försöker hitta vad jag kan plocka bort och funderar utifrån hur det skulle se ut från utomståendes ögon.. när de svänger upp med bilen vill jag ju gärna att gräset ska vara klippt trimmat. Det gör man ju förvisso inte varje dag men om det behövs känns det inte som något jag kan hoppa över. Sen vill jag ju inte heller att barnleksaker ska vara utspridda över hela gården som strössel.. hinkar med sandsörja osv.. delvis kan ju någon råka backa på och förstöra något eller så kan solen bleka och förstöra saker också.. och vattnar jag inte mina sommarblommor så dör de ju.. utomhus behöver jag nog lägga 10-15 minuter varje dag för att det inte ska se sluskigt ut..

Och när man kommer in i hallen ser man ofta rakt in i tvättstugan så där vill jag helst inte ha universums största tvättberg.. och jag vill ju inte ha leksaker överallt på nedervåningen heller, eller att de måste måste fösa undan skor med fötterna från hallmattan för att ens ta sig in.. så 20 min för att tvätta och 5 minuter upplockande av prylar på nedervåningen känns som minimum.

I köket behöver tallrikar tömmas, skräp kastas och bäras ut till tunnan. Diskmaskin lastas, köras och senare under kvällen tömmas. Det som inte bör köras i maskin måste ju handdiskas och plockas in i skåpen. Köksbord, soffbord och köksbänk är i regel kladdig och måste torkas av. Sammanlagt kanske det tar mig 30 min.

Och en snabbdammsugning plus snabbskrubbning av handfat och badkar.. 10 min.

Så typ 1 timme och 15 minuter skulle jag nog inte klara mig under.

Att gå och lägga mig med ett smutsig kök har jag kanske gjort 3-5 gånger i livet och det är inte roligt dagen efter och mycket svårare när ettåringen är vaken..
  • Fjäril kär
    MrsB6 skrev 2020-07-07 08:30:44 följande:

Jag försöker hitta vad jag kan plocka bort och funderar utifrån hur det skulle se ut från utomståendes ögon.. när de svänger upp med bilen vill jag ju gärna att gräset ska vara klippt trimmat. Det gör man ju förvisso inte varje dag men om det behövs känns det inte som något jag kan hoppa över. Sen vill jag ju inte heller att barnleksaker ska vara utspridda över hela gården som strössel.. hinkar med sandsörja osv.. delvis kan ju någon råka backa på och förstöra något eller så kan solen bleka och förstöra saker också.. och vattnar jag inte mina sommarblommor så dör de ju.. utomhus behöver jag nog lägga 10-15 minuter varje dag för att det inte ska se sluskigt ut..

Och när man kommer in i hallen ser man ofta rakt in i tvättstugan så där vill jag helst inte ha universums största tvättberg.. och jag vill ju inte ha leksaker överallt på nedervåningen heller, eller att de måste måste fösa undan skor med fötterna från hallmattan för att ens ta sig in.. så 20 min för att tvätta och 5 minuter upplockande av prylar på nedervåningen känns som minimum.

I köket behöver tallrikar tömmas, skräp kastas och bäras ut till tunnan. Diskmaskin lastas, köras och senare under kvällen tömmas. Det som inte bör köras i maskin måste ju handdiskas och plockas in i skåpen. Köksbord, soffbord och köksbänk är i regel kladdig och måste torkas av. Sammanlagt kanske det tar mig 30 min.

Och en snabbdammsugning plus snabbskrubbning av handfat och badkar.. 10 min.

Att gå och lägga mig med ett smutsig kök har jag kanske gjort 3-5 gånger i livet och det är inte roligt dagen efter och mycket svårare när ettåringen är vaken..

Först och främst behöver du ryta i åt din man, han är ju den största anledningen till att det är sluskigt. Han måste ta ansvar.

Acceptera INTE att han kommer undan. Det är liksom inte förhandlingsbart. Ever.

Och så måste barnen ta sitt ansvar.
  • Mandel

Har nu 5 rok på 148kvm och så trädgård och bil på det. Är ensamstående och har barn varannan vecka och allt är väl inte pedantskött, men näst intill. 

Nobelfestfint enligt äldsta sonen 16 år.

Tycker inte jag lägger så värst mycket tid på att ha städat och ordning utan ser alltid till att hålla efter och då blir det inga större projekt att städa.
    Helt ärligt så tror jag inte släkten ens hade märkt om jag struntat i att städa i helgen innan de kom. Det var mer för att det bara ska göras innan man får gäster

Tidigare hade jag 200kvm och apstor trädgård. Visserligen gift, men han gjorde inte många knop. Det var alltid ordning och städat i det huset och trädgården var väl okej för det mesta och jag såg till att bilen var tvättat och städad inuti.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nnnnnnnn
    MrsB6 skrev 2020-07-07 08:30:44 följande:

Så 1h 15 min fördelat såhär?

Barnen - leksaker ute och inne plockas bort före tv-stunden på kvällen, de kan även ställa skorna i skostället + lite annat smått.
    Du och maken städar resten dvs ca 20-30 min per person, innan ni annat på kvällen. Eller så är det så att ena lägger båda barnen med pyjamas, tänder, saga, nattning mm och den andre städar då. Det tar väl ca 40-60 min, så det borde räcka tidsmässigt.

Svar på tråden Hur lång tid tar det er att städa hemma? Jag gör inget annat!!