Fjäril kär skrev 2020-07-06 22:25:46 följande:
Men finns det inget mellanting?
Du tror på riktigt att om du inte städar på ditt sätt varje dag så är allting per automatik sluskigt?
Du behöver ju inte sluta städa helt och hållet och överdriva åt andra hållet men håll det på en rimlig nivå.
Jag försöker hitta vad jag kan plocka bort och funderar utifrån hur det skulle se ut från utomståendes ögon.. när de svänger upp med bilen vill jag ju gärna att gräset ska vara klippt trimmat. Det gör man ju förvisso inte varje dag men om det behövs känns det inte som något jag kan hoppa över. Sen vill jag ju inte heller att barnleksaker ska vara utspridda över hela gården som strössel.. hinkar med sandsörja osv.. delvis kan ju någon råka backa på och förstöra något eller så kan solen bleka och förstöra saker också.. och vattnar jag inte mina sommarblommor så dör de ju.. utomhus behöver jag nog lägga 10-15 minuter varje dag för att det inte ska se sluskigt ut..
Och när man kommer in i hallen ser man ofta rakt in i tvättstugan så där vill jag helst inte ha universums största tvättberg.. och jag vill ju inte ha leksaker överallt på nedervåningen heller, eller att de måste måste fösa undan skor med fötterna från hallmattan för att ens ta sig in.. så 20 min för att tvätta och 5 minuter upplockande av prylar på nedervåningen känns som minimum.
I köket behöver tallrikar tömmas, skräp kastas och bäras ut till tunnan. Diskmaskin lastas, köras och senare under kvällen tömmas. Det som inte bör köras i maskin måste ju handdiskas och plockas in i skåpen. Köksbord, soffbord och köksbänk är i regel kladdig och måste torkas av. Sammanlagt kanske det tar mig 30 min.
Och en snabbdammsugning plus snabbskrubbning av handfat och badkar.. 10 min.
Så typ 1 timme och 15 minuter skulle jag nog inte klara mig under.
Att gå och lägga mig med ett smutsig kök har jag kanske gjort 3-5 gånger i livet och det är inte roligt dagen efter och mycket svårare när ettåringen är vaken..